Jump to content
Annons

Forumregel #12


Shadows

Recommended Posts

Ögnade igenom forumreglerna snabbt för första gången faktiskt (förlåt Olsberg). Orkade inte läsa igenom allting, det mesta har jag väl mer eller mindre snappat upp ändå under min tid här.

Forumregel #12 fick mig dock att lyfta på ögonbrynen.

12. Alla inlägg måste göras på svenska, norska eller danska.

Så kallat "elite"-språk är asocialt och försvårar för många andra medlemmar. Skriv med ett språk som är lätt att förstå och som är tydligt. Humor uppskattas!

Varför just svenska, norska och danska? Är det möjligtvis så att tidningen ges ut även i Danmark och Norge? Är det för att man ser danskan och norskan som broderspråk och därför bör de vara tillåtna?

Egentligen spelar det ju ingen större roll eftersom det mig veterligen aldrig funnits en tråd på danska eller norska här. Jag kan ändå inte låta bli att undra så jag får rikta frågan till Olsberg. Varför skrev du med danska och norska? Bör man inte lägga till isländska och färöiska också? Det går ju iaf att göra sig förstådd på?

Enda anledningen jag kan se är att folk som är dansk och norsktalande ändå kan ha en viss behållning av sidan medans en engelsktalande musikproducent knappats skulle förstå vad han kommit in på för sida.

Edit: En snabb fråga kring regel 3

Förtydligande: På forumet råder religionsfrihet och åsiktsfrihet inom lagens ramar... ...Naturligtvis är musik som innehåller sex och religion tillåtna, så länge det inte går över gränsen för vad lagen tillåter.

Går det att göra musik som bryter mot lagen innehållsmässigt? Alltså inte upphovsrättsmässigt utan textmässigt, olagliga ackord betvivlar jag att det finns. Är det ens möjligt att förbjuda texter med nazistiska eller främlingsfientliga åsikter? Det är självfallet möjligt för Studio som forum att säga att vissa saker inte är tillåtna på forumet t.ex. glorifierande texter om våldtäkt eller rasistiska texter men finns det några lagar som säger att sådant är "förbjudet" att göra musik om?

Bara några funderingar.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Det beror i första hand på att tidningen även finns i Norge och Danmark

2. Det är texterna som åsyftas. Regeln tydliggjordes extra efter ett herrans liv i en tråd (vill minnas att det var De kristna tar över forumet) - även om det som du säger borde vara glasklart även utifrån existerande lagar att trakassera grupper i samhället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag har sett norskar som har postat... tror många hittar hit genom att googla... hur ska norrmän och danskar kunna svara på svenska? där har du svaret.. tror ja  🙂

Det var ju ett av alternativen jag tog upp. Det är dock ingen perfekt förklaring. Ta följande scenario. Vi har en engelsman, mannen ifråga har en viss kunskap i Svenska, såpass bra att han kan göra sig förstådd någotsånär och såpass bra att han kan förstå det mesta han läser. Ifall denne person skulle vilja göra ett inlägg på forumet så hade det varit mer praktiskt för honom att kunna skriva sitt inlägg, eller iaf delar av det, på engelska. De flesta här förstår engelska och på det sättet skulle den engelsmannen haft enklare att använda den här sidan. Det här scenariot är förstås väldigt hypotetiskt men poängen är att möjligheten finns. Man skulle kunna argumentera och säga att det finns många andra forum på engelska som personen kunnat använda men det gäller även danska och norska trots att utbudet där är mindre.

Att det, som Olsberg sa, beror på att tidningen också ges ut i Danmark och Norge verkar mer logiskt än att man tillåter danska och norska bara för att vara schyssta.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju ett av alternativen jag tog upp. Det är dock ingen perfekt förklaring. Ta följande scenario. Vi har en engelsman, mannen ifråga har en viss kunskap i Svenska, såpass bra att han kan göra sig förstådd någotsånär och såpass bra att han kan förstå det mesta han läser. Ifall denne person skulle vilja göra ett inlägg på forumet så hade det varit mer praktiskt för honom att kunna skriva sitt inlägg, eller iaf delar av det, på engelska. De flesta här förstår engelska och på det sättet skulle den engelsmannen haft enklare att använda den här sidan. Det här scenariot är förstås väldigt hypotetiskt men poängen är att möjligheten finns.

Precis det har hänt, och det gick alldeles utmärkt. Tror inte att alltför många blir irriterade för att det blev lite engelska i en tråd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju ett av alternativen jag tog upp. Det är dock ingen perfekt förklaring. Ta följande scenario. Vi har en engelsman, mannen ifråga har en viss kunskap i Svenska, såpass bra att han kan göra sig förstådd någotsånär och såpass bra att han kan förstå det mesta han läser. Ifall denne person skulle vilja göra ett inlägg på forumet så hade det varit mer praktiskt för honom att kunna skriva sitt inlägg, eller iaf delar av det, på engelska. De flesta här förstår engelska och på det sättet skulle den engelsmannen haft enklare att använda den här sidan. Det här scenariot är förstås väldigt hypotetiskt men poängen är att möjligheten finns.

Precis det har hänt, och det gick alldeles utmärkt. Tror inte att alltför många blir irriterade för att det blev lite engelska i en tråd...

Va?

Att ni inte anmälde honom? Det strider ju mot forumregel #12.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ironiska är att de som regeln om språk främst angår, antagligen inte kan läsa och förstå den.

Borde inte regel #12 skrivas på engelska? Fast då skulle ju regel #12 bryta mot regel #12 själv. Ett äkta moment 22.

Är det såhär det går till på juristutbildningen kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast egentligen så är det väl så att de som den angår kan läsa den. Tror det blir svårt att hitta några människor som inte kan ett ord svenska men som ändå börjar posta här 🙂 Regeln är säkert helt överflödig i de flesta fall. Det som jag tror att Studio vill undvika är att svensktalande börjar snacka på olika språk i trådarna så att alla inte förstår vad som sägs. Risken är väl knappast överhängande men det har hänt på andra forum jag besöker att folk drar något citat på t.ex. franska och så säger någon annan typ "Oh du kan franska" och så börjar de snacka på franska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att gå in på alltför mycket lingvistik och gränsdragningar om vad som är svenska och inte, är det andra syftet att man ska skriva på svenska (norska/danska) så att alla som kan svenska (norska/danska) förstår. Elite-språk passar till exempel inte in därför att det är alltför många som inte vet vad förkortningarna/omskrivningarna/stavningarna betyder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

men OlzbeRG, E DE Inte vIktIT Att ALla mäNNIZkoR får möjLIgHEt AtT uTTRYKka ZIg På etT zäTT ZOM dE känNER e nAtuRlit!?!?? BarA FöR aTT Du oCh JA e Av NATuReN ElOKVenta Zå KaNzke INte alLa aNDra käNNER zIg BeKvämA MEd DEN ZOrteNz lInGViztIzKA utzVäVNiNGAR!?!?? *naaaw*

Kunde inte låta bli 😎

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...