Jump to content
Annons

Hur många är kaffeberoende?


Mr Keys

Är du kaffeberoende?  

111 röster

  1. 1. Är du kaffeberoende?

    • Ja
      73
    • Nej
      36


Recommended Posts

Dricker drygt en liter om dan.

Ni MÅSTE testa Jamaican Blue Mountain Coffee.

Finnarna dricker mest kaffe i världen, med svenskarna som god tvåa om jag inte minns fel:)

tjoooooooflöjt

Bengan

Hehe.. Historien om Myrlis kaffe drickande!

I begynelsen när myrli hette Koski i efternamn så fick han dricka lite kaffe med mjölk och socker som hans mormor serverade honom ibland. Detta gjordes i Finland i Åbos skärgård. Sen dess har Myrli inte kunnat sluta dricka kaffe med mjölk och socker. En period i livet drack myrli 2 koppar kaffe om dagen med mjölk och 15 socker bitar per kopp, men socker ätandet har minskat med åren och myrli ligger på ca 1,5 sockerbit per kopp. Socker mängden har minskat men Kaffe mängden har ökat markant de senaste åren. Men eftersom kaffe mängden har ökat så är ändå socker mängden relativt hög.

Mängden kaffe varierar numera beroende på hur mycket tillgång det finns. Men i snitt kan man väl säga att jag ligger mellan 14 till 20 koppar om dagen. Kan inte längre dricka ur vanliga muggar utan dricker ur en mugg som rymmer två muggar med kaffe. Se bilden.

kaffemugg.jpg

Vad betyder detta? Jag borde lugna ner mig lite. Men det är svårt. Jag började kaffe drickandet vid ca 5 års ålder. Nu är man 27!

Redigerat av Myrli
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Danny Cort (oregistrerad)

Jag tillhör också den befolkningsgrupp som egentligen dricker för mycket kaffe.

En jobbdag blir det 10-15 koppar. Alltid kolsvart & utan andra tillbehör än eventuelt trevligt sällskap.

Jag köper bönor hos en kaffedealare i Köpenhamn som är helt överjävlig på blandningar. Gärna Jamaican Blue till ett litet glas Martell ordon Bleu efter maten.

Jamaican Blue Moutain är mycket riktigt ett fantastiskt kaffe. Odlas på Jamaica i den högt belägna byn Mavis Banks. I bergsskuggan, reflekterande sol & ett ständigt molntäcke mognar dessa bönor mycket långsamt, vilket gör att aromerna får god tid på sig att utvecklas till perfektion. Lägg till den extremt mineralhaltiga jorden som gör bönorna livskraftiga & alldeles lagom oljiga.

Jag tycker personligen att Jamaican Blue kan vara lite för fruktiga & söta så jag blandar gärna i en del columbiansk låglands-Arabica för att få den där angenäma kärvheten som man ju vill ha i ett kaffe. Det är viktigt att i just Jamaica Blue använda Arabicabönor i blandningen eftersom Jamaica Blue från början är av Arabicatyp.

Experimentera! Skaffa en liten kaffekvarn av hemmatyp & köp sedan hela nyrostade bönor & testa själv med blandningar & malningsgrader. Det är spänande & imponerar defenetivt på vänner & svärföräldrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska gammal tråd detta, men jag kan tillägga att jag är Anonym Koffeinist. Drack kanske 20-30 koppar kaffe om dagen, annars fick jag grymt ont i huvudet. Vissa sa till mig att de hade svårt att sova om de druckit kaffe sent på kvällen, men för mig var det tvärt om: Jag hade grymt svårt att dricka kaffe när jag sov.

Sen kom jag på att det nog inte var så bra, så jag la av helt med kaffet under en period. Nu dricker jag bara max 2 koppar om dagen och håller stenhårt på det.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska gammal tråd detta, men jag kan tillägga att jag är Anonym Koffeinist. Drack kanske 20-30 koppar kaffe om dagen, annars fick jag grymt ont i huvudet. Vissa sa till mig att de hade svårt att sova om de druckit kaffe sent på kvällen, men för mig var det tvärt om: Jag hade grymt svårt att dricka kaffe när jag sov.

Sen kom jag på att det nog inte var så bra, så jag la av helt med kaffet under en period. Nu dricker jag bara max 2 koppar om dagen och håller stenhårt på det.

//peAk

KänNeR IgeN Det dÄr jUh!! haDe sAmmA proBleN fÖruT sÅ nu GeR jaG FaeN i AtT SoVa aLLs = mEr tId tiLL aTt dRiCkA kAfFe... NäeH, iNtE är JAG kAffE bErOeNdE iNtE... a136.gif18.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kaffet smaka bra måste det vara Kok-kaffe, men tyvärr så måste jag försöka vara utan det ett tag då jag för ca 2 veckor sedan lade rökning på hyllan efter 17 års rökning...

Dvs jag VILL ha kaffe men då blir jag så jäkla röksugen att jag spricker, så nu är det så gott som två beroenden som tar på mina krafter, fast det funkar med lite järnvilja. Men snart kanske man kan dricka kaffe oxå utan att bli röksugen...hoppas jag.... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte kaffeberoende.. Då jag inte ens dricker kaffe 😄

Förstår inte varför man ska det heller när så många blir beroende. Jag vill inte att några småsaker ska kunna bestämma hur jag mår!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde ett tag att jag drack väldigt mycket kaffe.. sen läste jag igenom denna häringa tråden och kom underfund med att jag kanske mer är en medelmåttig kaffedrickare, vilket känns bra.

Jag ligger väl på ca 8 koppar om dagen.. Kaffe och en cigarett eller två efter frukosten måste det bli, annars ingen bra dag. Men visst, kaffeberoende... ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

kittem (oregistrerad)
Trodde ett tag att jag drack väldigt mycket kaffe.. sen läste jag igenom denna häringa tråden och kom underfund med att jag kanske mer är en medelmåttig kaffedrickare, vilket känns bra.

Jag ligger väl på ca 8 koppar om dagen.. Kaffe och en cigarett eller två efter frukosten måste det bli, annars ingen bra dag. Men visst, kaffeberoende... ja.

8 koppar är väl ganska så mycket ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde ett tag att jag drack väldigt mycket kaffe.. sen läste jag igenom denna häringa tråden och kom underfund med att jag kanske mer är en medelmåttig kaffedrickare, vilket känns bra.

Jag ligger väl på ca 8 koppar om dagen.. Kaffe och en cigarett eller två efter frukosten måste det bli, annars ingen bra dag. Men visst, kaffeberoende... ja.

8 koppar är väl ganska så mycket ändå?

lite mkt e det.. men när man funderar ett tag inser man att det e nog dagliga dosen

Link to comment
Dela på andra sajter

kittem (oregistrerad)
Trodde ett tag att jag drack väldigt mycket kaffe.. sen läste jag igenom denna häringa tråden och kom underfund med att jag kanske mer är en medelmåttig kaffedrickare, vilket känns bra.

Jag ligger väl på ca 8 koppar om dagen.. Kaffe och en cigarett eller två efter frukosten måste det bli, annars ingen bra dag. Men visst, kaffeberoende... ja.

8 koppar är väl ganska så mycket ändå?

lite mkt e det.. men när man funderar ett tag inser man att det e nog dagliga dosen

Inte då! Min dagliga dos är max tre muggar kaffe, sen är det väl nästan överdos? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde ett tag att jag drack väldigt mycket kaffe.. sen läste jag igenom denna häringa tråden och kom underfund med att jag kanske mer är en medelmåttig kaffedrickare, vilket känns bra.

Jag ligger väl på ca 8 koppar om dagen.. Kaffe och en cigarett eller två efter frukosten måste det bli, annars ingen bra dag. Men visst, kaffeberoende... ja.

8 koppar är väl ganska så mycket ändå?

lite mkt e det.. men när man funderar ett tag inser man att det e nog dagliga dosen

Inte då! Min dagliga dos är max tre muggar kaffe, sen är det väl nästan överdos? 😉

Det låter mycket, men det är det nog inte.. 3-4 koppar blir ju frukost 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag tillhör också den befolkningsgrupp som egentligen dricker för mycket kaffe.

En jobbdag blir det 10-15 koppar. Alltid kolsvart & utan andra tillbehör än eventuelt trevligt sällskap.

Jag köper bönor hos en kaffedealare i Köpenhamn som är helt överjävlig på blandningar. Gärna Jamaican Blue till ett litet glas Martell ordon Bleu efter maten.

Jamaican Blue Moutain är mycket riktigt ett fantastiskt kaffe. Odlas på Jamaica i den högt belägna byn Mavis Banks. I bergsskuggan, reflekterande sol & ett ständigt molntäcke mognar dessa bönor mycket långsamt, vilket gör att aromerna får god tid på sig att utvecklas till perfektion. Lägg till den extremt mineralhaltiga jorden som gör bönorna livskraftiga & alldeles lagom oljiga.

Jag tycker personligen att Jamaican Blue kan vara lite för fruktiga & söta så jag blandar gärna i en del columbiansk låglands-Arabica för att få den där angenäma kärvheten som man ju vill ha i ett kaffe. Det är viktigt att i just Jamaica Blue använda Arabicabönor i blandningen eftersom Jamaica Blue från början är av Arabicatyp.

Experimentera! Skaffa en liten kaffekvarn av hemmatyp & köp sedan hela nyrostade bönor & testa själv med blandningar & malningsgrader. Det är spänande & imponerar defenetivt på vänner & svärföräldrar.

Javisst javisst!

Frugan kom hem rätt nyligen (eller... nja kanske inte SÅ nyligen, men det är hon som ska ha credit för initiativet) med en 1500kronors investering:

Espressomaskinen!

Tillsammans med den lilla elektriska malkvarnen har detta förändrat mitt liv.

"Kaffe" har fått en ny innebörd. Jag är frälst. Nyväckt. Omtänd. Whatever. Jag kanske har nämnt det i nån annan OTtråd, men vaffan, det är värt att hojta igen.

Jag tokbotaniserar hos den lokale teboden, som har ett mer än hyggligt kaffesortiment. Just nu är favoriten:

Mauro; Kaffe espresso Concerto.

muahahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan kom hem rätt nyligen (eller... nja kanske inte SÅ nyligen, men det är hon som ska ha credit för initiativet) med en 1500kronors investering:

Espressomaskinen!

Tillsammans med den lilla elektriska malkvarnen har detta förändrat mitt liv.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Måste dricka minst två koppar om dagen. Annars får jag svinont i huvudet.

Helt värdelöst borde sluta egentligen. Men det är ju så extremt gott, speciellt i kombination med snus.

WORD!!!

kaffet jag kastar i mig är svart, och flera gånger om dagen.. bäst är ngt slags ekologiskt kaffe vi får av min sambos morsa.. 😏 asmums!!!

tyvärr är kaffemaskinerna på universitet kuken o smakar bajs!!

men det måste drickas.. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste dricka minst två koppar om dagen. Annars får jag svinont i huvudet.

Helt värdelöst borde sluta egentligen. Men det är ju så extremt gott, speciellt i kombination med snus.

WORD!!!

kaffet jag kastar i mig är svart, och flera gånger om dagen.. bäst är ngt slags ekologiskt kaffe vi får av min sambos morsa.. 😏 asmums!!!

tyvärr är kaffemaskinerna på universitet kuken o smakar bajs!!

men det måste drickas.. 😲

jag kör alltit med kravmärkt!känns bäst:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns gott kaffe. Som Zoega Presso som jag blandar kardemumma i. Eller det finns sura substitut i diverse kaffeautomater (jobbet) som alla av sina leverantörer hävdas ge ett gott kaffe.

Har kommit dithän när det inte spelar så stor roll längre.....det är koffein som gäller. Koffein i en viss mängd per dag, mer eller mindre.

Tur att det finns Treo....

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste dricka minst två koppar om dagen. Annars får jag svinont i huvudet.

Helt värdelöst borde sluta egentligen. Men det är ju så extremt gott, speciellt i kombination med snus.

WORD!!!

kaffet jag kastar i mig är svart, och flera gånger om dagen.. bäst är ngt slags ekologiskt kaffe vi får av min sambos morsa.. 😆 asmums!!!

tyvärr är kaffemaskinerna på universitet kuken o smakar bajs!!

men det måste drickas.. 😄

jag kör alltit med kravmärkt!känns bäst:P

jo verkligen!!!!

vårt kaffe är även rättvisemärkt.. 😆 dvs. inga kids som gört!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...