Jump to content
Annons

Reason Trummor?


neorotic

Recommended Posts

Hej, jag har precis inskaffat Reason 3.

Och jag fattar knappt någonting, jag har fått reda på hur man byter olika patchar, dvs hur jag byter till Rockkittet.

Hur bestämmer jag hur länge varje del ska spelas? Om jag gör ett vanligt komp (1), men sen vill ha ett fill-in(2) till refrängen. (3).

Hur byter jag från 1 till 2 till 3?

Samt finns det några bra guider hur man jobbar med ReDrum i Reason? Jag skulle verkligen behöva det eftersom jag gjorde trummorna i Fruity Loops förr i tiden och det var väldigt simpelt.

Tack i förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du skriver in delarna som patterns i redrum, så kan du i sequencerdelen, längst ned, klick på knappen längst till vänster och där välja i det typ gula fältet vilken pattern som ska spelas. Jag är trött, hoppas du förstår 😎

Annars, kan du markera pattern du vill ha mellan markörerna [L] och [R], högerklicka på redrum och välja något typ copy to track. Då hamnar denna pattern som en loop mellan L & R.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack! 😳

Hur bestämmer jag längden på spåret? när jag lägger ut att A1 ska spelas så fortsätter den hur länge som helst.

Jag vill gärna att den ska sluta efter en viss tid, lägger jag bara ut en tom pattern då? eller vad?

tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så brukar faktiskt jag göra.

Jag också 🙂

Jag brukar använda pattern D8 som tomt så syns det tydligare ... 😄

Ett annat tips är att använda "Bar"-läget (men det visste ni väl redan)!?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gör alltid så här: (kommer från min tid i ReBirth)

stå på redrum spåret

rec mode, play

byt pattern när du vill (strax innan eftersom den byter vid varje takt/bar)

en tom pattern skapar jag genom att stänga av Redrum pattern switch on/off i rec mode på samma sätt..

det går mycket snabbare än att pilla i sequencern tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är väl inget jobbigt att bry sig om redrum? 🙂

Jag använder faktiskt oftast stepsequencern i Redrum. Det är bara då jag vill göra nått friskt break eller behöver ha lite olika sjyssta anslag på nån percussion eller så som jag programmerar i sequencern..

Dessutom tycker jag bäst om att använda pattern switch on/off ja med. Tänk om man behöver D8 nån gång.. 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...