Jump to content
Annons
  • 0

Frågor kring DI box spela in gitarr


Frasselinho

Fråga

Hej!

 

Håller på att spela in gitarr hemma och vill kunna få en ren signal som vi kan köra genom stärkare senare.

Har köpt en di box passiv, ngn billig skit från Gear4music som är ansluten till ljudkortet (focusrite och sedan Logic Pro x)

Stärkaren är kickad med en SM57. Jag vill således kunna spela in en kanal från städaren där jag använder dvs pedaler och en ren för att kunna köra genom stärkare innan mix

Setupen ser ut som följer:

 

Gitarr - pedalboard med div pedaler - di box input - di box output - fender bluesjunior stärkare

Nu har jag testat och mickade kanalen låter bra, men "DI kanalen" är inte clean utan även den tar upp effekterna/stärkarljudet

 

Någon som vet vad jag gör för fel??

Tacksam för svar

 

/Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

18 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 1

Huuuur pass billig skit från gear4music snackar vi om? En DI är verkligen en sjukt enkel box med väldigt lite innehåll för att hålla det enkelt. Det man sedan betalar för i runda svängar är transformator vilket gör att det skjuter lite i pris.

Nåväl. Om du kopplat det såhär så ska det funka. Funkar det inte så betyder det att något med din DI är fel. Speciellt om du känner att den tappar signal. En thru signal ska inte låta annorlunda jämfört med att du skippar DI helt och hållet

 

Gitarr -> DI input -> XLR ut -> Ljudkort preamp 1

------ -> DI thru -> pedalbord -> Stärkare

SM57 är uppmickad på vanligt vis -> Ljudkort preamp 2

 

(jag skulle skippa alla effekter mellan gitarr och DI) men i en mer avancerad setup skulle man kanske ha några emellan. Detta är något jag kanske gör när jag spelar in BAS. Då kan det tex bli:

ch 1) DI signal med lite EQ och comp innan ljudkort
ch 2) DI signal med lite lätt dist och comp (eller chorus...) beror på vad jag orkar och vill ha.
ch 3) Amp (med ett ljud så nära slutresultat som tänkt. Med pedaler eller ej. Oftast med då jag sällan vill ha "rent" ljud )

 

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1
13 minutes ago, Frasselinho said:

Tack red house painter.

har testat den setupen men tycker ljudet ut i stärkare är annorlunda mot min vanliga gitarr - pedaler - stärkare

 

tex är crunchen från TS9 mycket mindre sämre.

märkligt…

Behöver inte vara märkligt. Låter som signalförlust på något sätt. Kan handla så enkelt om kvalite. Kan du länka till vilken DI du köpt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1
On 12/1/2021 at 10:50 PM, Growingart said:

Jag mickar inte upp, har således inte provat di-through-pedaler-stärkare. Tanken är om du ska ha splitter.

På vilket sätt tänker du att man ska använda splitter? En DI behövs för att komma ner till linjenivå.

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1
1 minute ago, Frasselinho said:

Kan nog vara så tyvärr. Thru bör som sagt inte ta färg för något så om det låter sämre är det DI boxen i sig. Har du kontrollerat så att kablarna i den vändan ut till pedaler och stärk är helt okej och låter bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1
Just now, Frasselinho said:

Kablarna är fine.

ska testa att minimera pedaler oxå då jag egentligen bara behöver ts9 och chorus.

I regel tror jag att denna inte riktigt klarar av dessa nivåer. Om du har en analog keyboard. Prova den istället med samma setup genom stärkare.
Vanligtvis kan man tänka att till passiva instrument (så som vanliga gitarrer och basar) så används aktiva DIs. Medans passiva DIs används till Elförsedda instrument såsom keyboards och basar med aktiva pickups.

Har man sedan bra passiva Dis med trafos så klarar man sig i stort sett på dem. Men jag har lite blandat som används både i studio och live. Allt har sin klang och inte.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Förstår att gitarren ska direkt in i input men hur får jag då effekter i ljudet från stärkare som är mickad?

testade att koppla:

gitarr - input di box - thru di box - input pedaler - output pedaler - stärkare

men de blev ljudet betydligt lägre och effekterna lät skit

pedaler jag kör är TS9, boss chorus, boss dd3

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
42 minuter sedan sa red_house_painter:

På vilket sätt tänker du att man ska använda splitter? En DI behövs för att komma ner till linjenivå.

Han ville ha ren signal för att köra genom stärkare senare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
7 timmar sedan sa slejnard:

Chorus och delay kan du koppla direkt i stärkarens effekt send och return. Disten/overdrive direkt mellan gitarr och förstärkare. 
 

OT: Är det bara jag som tycker inläggen blir röriga med massa plus och minus istället för att de läggs i tidsordning? @Björn Olsberg

Det är inte bara du. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • -1

Gitarr -> DI box (J48) -> preamp (Focusrite ISA One) -> ljudkort -> kanal i DAW
På kanalen lägger jag amp och impulse response.
Använder ofta ML Sound Lab, finns effekter.

Jag brukar ibland lägga på effekter innan ljudkort. Började nyligen med DI box. Så har inte provat den i kedjan.

Gitarr -> pedaler -> preamp (Focusrite ISA One) -> ljudkort -> kanal i DAW

Link to comment
Dela på andra sajter

  • -1
13 minuter sedan sa red_house_painter:

Precis. Just därför behövs en DI för att komma ner till linjenivå för att sedan reampa. Och splittern skulle göra vad tänkte du?

Trodde han ville ha en ren signal och en färgad med pedaler. Eller om han vill reampa med pedalinspelade. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...