Jump to content
Annons

Snustråd


Gäst

Recommended Posts

Annons

När jag snusade så var det mest general portion som gällde. När jag någon gång ville känna mig extra exotisk så slog jag på stort och tog en grov, omväxling förnöjer. Jag måste säga att jag gillade verkligen maxisnusen när den kom. Gött att ha något rejält under läppen.

Varför slutade man snusa egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Som en (inte snusande) kompis sa till mig om rape portion.

- Den luktar ju granbarr och parfym typ... (konstpaus) men vad väntar man sig av en snus som heter rape egentligen.

😉

Hahaha, rätt klyftig kompis faktiskt 😱

Jag undrar varför man slutade snusa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en (inte snusande) kompis sa till mig om rape portion.

- Den luktar ju granbarr och parfym typ... (konstpaus) men vad väntar man sig av en snus som heter rape egentligen.

😱

Hahaha, rätt klyftig kompis faktiskt 😱

Jag undrar varför man slutade snusa...

Det är bara att börja igen, finns ingen anledning att "fortsätta inte snusa"! 😉

Gott som attan, och tänk dig vilket sköt bultande det kommer bli under läppen när du hållt uppe ett tag. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har snusat sen jag var 14 år... Började med Ljunglöfs ettan.. knådsnus alltså... de sista 15 åren kör jag med portion och just nu Gustavius portion.. Gillar det lilla begagnatlocket och priset framförallt.. Sen är den inte lika rinnig som t.ex General portion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men grabbar, ge upp nu! Det är farligt att snusa och inte f-n får man fler brudar för det. Strongt MarcusRombo att du lyckats sluta. Börja inte med skiten igen.

Själv snusar jag dock fortfarande och har försökt sluta några gånger. Nästa gång ska jag ställa upp i Robinson för att lyckas. För det är svårt.

Tänk på att det kan finnas småkisar (smårockers) här som läser och eftersom tex Addic och ni andra snusar så blir det ju såklart coolt att prova på. Uppmuntra inte sådant.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Tänk på att det kan finnas småkisar (smårockers) här som läser och eftersom tex Addic och ni andra snusar så blir det ju såklart coolt att prova på. Uppmuntra inte sådant.

/H

Det där var väl ändå lite långsökt? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men grabbar, ge upp nu! Det är farligt att snusa och inte f-n får man fler brudar för det. Strongt MarcusRombo att du lyckats sluta. Börja inte med skiten igen.

Själv snusar jag dock fortfarande och har försökt sluta några gånger. Nästa gång ska jag ställa upp i Robinson för att lyckas. För det är svårt.

Tänk på att det kan finnas småkisar (smårockers) här som läser och eftersom tex Addic och ni andra snusar så blir det ju såklart coolt att prova på. Uppmuntra inte sådant.

/H

😆

Jag har aldrig uppmanat småbarn att börja snusa, bara vuxna karlar att återuppta snusandet!

Ge dig på hockeylandslaget och få dem att sluta snusa om du vill göra någon nytta med ditt moraliserande. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det kan finnas småkisar (smårockers) här som läser och eftersom tex Addic och ni andra snusar så blir det ju såklart coolt att prova på. Uppmuntra inte sådant.

/H

Det där var väl ändå lite långsökt? 🙂

Ok, berätta för panelen hur du började då? Du bara såg en snusdosa i affären och bestämde dig för att köpa den och börja? Det hade ingenting med dina kompisar att göra alls? Det var inte dom coola killarna i nian som snusade och du tyckte dom var fräna? Eller det kanske var så att du vaknade upp med ett nikotinbegär en dag...

Berätta hur det gick till.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, berätta för panelen hur du började då? Du bara såg en snusdosa i affären och bestämde dig för att köpa den och börja? Det hade ingenting med dina kompisar att göra alls? Det var inte dom coola killarna i nian som snusade och du tyckte dom var fräna? Eller det kanske var så att du vaknade upp med ett nikotinbegär en dag...

Berätta hur det gick till.

/H

Det ligger faktiskt mycket i det du säger. Självklart så började man snusa för att man tyckte det var fräckt. Sen ska man ju inte sticka under stolen med att det är grymt skönt med nickokicken de första gångerna heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

/H

Det ligger faktiskt mycket i det du säger. Självklart så började man snusa för att man tyckte det var fräckt. Sen ska man ju inte sticka under stolen med att det är grymt skönt med nickokicken de första gångerna heller.

Nä, det håller jag med om. Snusar ju som sagt fortfarande.

Men det är väl bra dumt att uppmuntra andra (gamla som nya snusare).

Tror inte att hockeylandslaget uppmuntrar till snusning på deras hemsida och forum, om dom nu har något.

Och jag är inte här för att vara moraltant. Man kan nog söka sig fram till inlägg där jag skriver om nåt om mina alkoholvanor...

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Snus är dåligt! (... men bättre än att röka, tycker en f.d. rökare samt snusare som Peder)

Men ska vi ta och snacka dessa allvarliga samhällsproblem istället?, som stod att läsa lite längre ned på "Snus-länken":

Svullen mage kan vara en svamp! / Ät frukost – gå ner 118 kg på fyra månader! / Så Skyddar du dig mot dom värsta seriemorden - Hela Listan!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, den där Brojd är en lömsk f-n som nog gärna leder unga i fördärvet! Nu skall ju fortsättningsvis såna här OT-trådar ligga så att man måste vara medlem för att se dem så det är väl bra. Jag vet en hel del trådar som behandlar musik som jag inte ville att mina barn skulle se!

Eftersom vi är i en OT-tråd så kör vi den här sanna berättelsen, dock utan att jag vill lägga in någon slags moralitet i den. Så här gick det till på 80-talet:

Jag jobbade som ledare för "Musik i Grupp" på en fritidsgård. Jag hade 25 grupper som jag försökte lära spela. Det var tjejer och killar om vartannat. Jag snusade sen länge när jag påbörjade min anställning där. När det gått något år minns jag att jag reflekterade lite över hur mycket snusande det hade blivit bland killarna i grupperna eftersom det började ligga massa läbbig snus i papperskorgarna. Nåja, jag tänkte inte mer på det då.

Ett tag senare bytte jag snus från Grov till Göteborgs Rapé. Efter ytterligare en liten tid hade de flesta snusande rockkillar gjort samma sak! Jag hade aldrig skrutit om mitt snusande, ej heller någonsin uppmanat någon av mina elever att prova, tvärtom. Om någon frågade om mitt snusande sa jag alltid som det var, att jag inte var stolt över det, att jag ville sluta men att det var svårt osv. Jag gjorde heller inget nummer av mitt snusande. Jag smög alltid iväg på toaletten när det var dags att lägga in eller ut. Jag tvättade alltid fingrarna efteråt osv.

Jag är personligen helt övertygad om att jag, bara genom att snusa, har "lurat" in många unga killar på den banan. Jag ser liknande exempel idag, även inom andra områden när jag nu jobbar som lärare på gymnasienivå. Helt klart påverkar jag eleverna vare sig jag vill eller ej.

Sen kommer vi dock till diskussionen om vad jag skall ställas till svars för och vad jag borde få göra/säga eller inte och då blir det snårigt, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan säga att jag började inte snusa för att någon fräck vuxen gjorde det utan för att kompisarna i min ålder och aningens äldre gjorde det. Själv har man varit snusfri sen Juni förra året.

Jag har blandade känslor kring det beslutet faktiskt. Det är klart att det är bra rent logiskt sett dock måste jag erkänna att jag fortfarande är grymt snussugen varje gång jag ser en dosa. Det är verkligen inte abstinens liksom men man tänker allt "Fan vad gott det vore med en snus ändå."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan säga att jag började inte snusa för att någon fräck vuxen gjorde det utan för att kompisarna i min ålder och aningens äldre gjorde det.

Jag menade inte att verka fräck, förlåt! Jag har aldrig uppfattat mig så, absolut inte! Jag har själv slutat och börjat igen för andra gången och Dina ord är inget vidare upplyftande. Menar Du att Du fortfarande känner ett riktigt snussug?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade inte att verka fräck, förlåt! Jag har aldrig uppfattat mig så, absolut inte! Jag har själv slutat och börjat igen för andra gången och Dina ord är inget vidare upplyftande. Menar Du att Du fortfarande känner ett riktigt snussug?

Nej nej jag menade inte så underpojken. Försökte bara få dig att förlora lite "skuldkänslor" för enligt min egen erfarenhet så beror det nog mer på deras kompisar. Jag vet ju iofs inte hurpass väl du kände dem så det kanske inte stämmer alls i din situation.

Nej det är inget riktigt snussug. Det riktiga snussuget känner man bara när man inte klarar av att ta en snus. Det är inte så mycket ett sug som en längtan. Typ tanken kommer lite flyktigt "Det vore gott med en snus" men det är inte jättesvårt att få bort de tankarna. Sen så bör jag säga det också. Längtan efter snus kommer bara vid tre tillfällen på sjön kollar film eller när någon annan drar upp en snus. Sitter jag vid en film då vill jag fan ha en snus. Det samma gäller om man är ute och seglar.

Förutom de tre gångerna så tänker jag knappt på snus längre. Lycka till! Du ska veta att det går att sluta men du blir aldrig helt som du var innan du tog din första snus. Det är inte så farligt dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag är en ungdomlig kille på 29 jordsnurr. Jag försöker förgäves börja snusa! Jag vill ju vara en ball rocker. Varje fest slukar jag en pris men ack, det vill sig inte. Rapé, Ettan, Skruf etc. Hur gör man?

/ Desperat

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Tänk på att det kan finnas småkisar (smårockers) här som läser och eftersom tex Addic och ni andra snusar så blir det ju såklart coolt att prova på. Uppmuntra inte sådant.

/H

Det där var väl ändå lite långsökt? 😄

Ok, berätta för panelen hur du började då? Du bara såg en snusdosa i affären och bestämde dig för att köpa den och börja? Det hade ingenting med dina kompisar att göra alls? Det var inte dom coola killarna i nian som snusade och du tyckte dom var fräna? Eller det kanske var så att du vaknade upp med ett nikotinbegär en dag...

Berätta hur det gick till.

/H

Det jag menade var att antalet "smårockers" här troligtvis inte är så stort. Jag tror inte det räcker med att se "dom äldre" snusa för att man ska börja, man måste nog vilja det själv och tycka om snus för att det ska gå något bra.

Tänker aldrig mer kika in i den här tråden mer, så sjukt sugen på snus....

Link to comment
Dela på andra sajter

Började snusa för att vara med i gänget och vara coolt. Blev blek i fejset och mådde dåligt efter första snusen. Ändå tvingade man i sig detta...konstigt.

I 15 år har jag snusat. Först general, general portion, general igen, annat kraffs, gällivare snus grov, ettan, grov och så ettan knåd. Nu mera så är det bara ettan som gäller...knåd. Tufft va?

Edit: Ettan portion när jag åker iväg och spelar gitarr.

:rolleyes:

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Som MarcusRombo var aningen inne på tidigare, vad hände med personligt ansvar?

Om en pojk i 15årsåldern bestämmer sig för att börja tjuvsnusa så är det hans eget ansvar, ingen har tvingat honom..... han är trots allt straffmyndig och skall i rättslig mening ta konsekvenserna av sitt eget handlande....

Varför skulle han då inte kunna ta ansvar för sin egen hälsa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som MarcusRombo var aningen inne på tidigare, vad hände med personligt ansvar?

Om en pojk i 15årsåldern bestämmer sig för att börja tjuvsnusa så är det hans eget ansvar, ingen har tvingat honom..... han är trots allt straffmyndig och skall i rättslig mening ta konsekvenserna av sitt eget handlande....

Varför skulle han då inte kunna ta ansvar för sin egen hälsa?

Jadå det är klart att det är personens egna ansvar. Det är väl ingen som påstår att man ska känna dåligt samvete för att några av ens kompisar har börjat snusa eftersom man själv snusade. Det är deras liv och deras val. Att jag har influerat dem är säkert en bidragande orsak men beslutet är deras.

Sen att lite skämtsamt säga "Det är bara att börja igen." eller liknande tycker jag egentligen heller inte är något fel. Jag menar är man så svag att man börjar snusa för att någon säger "Det är bara att börja igen" så hade man knappats hållt upp speciellt länge annars heller.

Det enda jag försökte säga var att man självklart började snusa för att "de andra" gjorde det. Hade ingen annan snusat så hade man knappast fått idéen att börja med det eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...