Jump to content
Annons

Hur dämpa signal från preamp till slutsteg i gammal gitarrförstärkare.


Dagen

Recommended Posts

Hej,

Jag är ny här på forumet. Har snokat runt ett tag men inte hittat lösningen på mitt lilla problem. Kanske finns redan svaret i någon diskussion. Dock är JAG inte kapabel att hitta det så jag ger upp letandet och går direkt på frågan:
 
Jag har en gammal gitarrförstärkare. Den är på tok för kraftfull för att köras som den är hemma i lägenheten. För att få den att låta någorlunda bra behöver man vrida upp nivåerna rejält i försteget. Min lösning just nu är att ha en volympedal rejält nerdragen i effektloopen mellan för och slutsteg. Då kan jag vrida upp gain och volym i försteget men begränsa hur mycket puff jag för in i slutsteget. Jag kan alltså köra försteget på en nivå som det gillar men begränsa uteffekten genom att dämpa signalen in i slutsteget (hoppas ni förstår vad jag menar).
 
Dock gillar jag inte riktigt denna lösning då det är lätt hänt att man kommer åt pedalen när man inte använder stärkaren och så brakar den loss nått hejdlöst när man slår på den nästa gång. Jag skulle i stället vilja ha en liten box med en volymratt som jag kan placera på lämpligt ställe. Alltså typ en effektpedal utan själva pedalen (ingen on/off-switch) utan bara en volymratt och helst utan krav på strömförsörjning...
 
Kan det vara så enkelt som att bara koppla in en passiv vridpotentiometer av något slag?
Nej, så enkelt kan det väl knappast vara... eller?
Det krävs säkert en lite mer avancerad krets gissar jag... och kanske finns det redan sådana enheter att köpa... ???
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Ah! Bra tipps! TACK!

Där har vi (eller jag) något att grunna över. Stärkaren (en Peavy Renown) är på 160W RMS... den har två högtalarutgångar. En på 2 ohm och en på 4 ohm. De inbyggda högtalarna är på 4 ohm och är kopplade till 4-ohms-utgången. Om vi tar den billigaste av dessa attenuatorer (eller vad det ska kallas) = "Harley Benton PA-100 Power Attenuator" så ska den tåla 100W... Det är ju för lite... Men jag kanske inte behöver trycka ut max-effekt så det kanske går ändå.

Kanske kan man även använda någon av ingångarna med högre impedans i burken (den har även ingångar för 8 och 16 ohm)... Skulle det funka?  Det står något i manualen för stärkaren att uttaget för 4 ohm ger 175 W vid 4 ohm och 115 W 8 ohm... Då borde den väl ge under 100W vid 16 ohm... Men kan den då driva de inbyggda högtalarna som (i par antar jag) ligger på 4 ohm. Peavy skriver även något om att uttaget på 2 ohm bara ger 65 W vid 8 ohm... Men de verkar också varna för (eller i vart fall inte rekommendera) att man använder den utgången som enda utgång... Jag är för oteknisk för att veta hur man ska tänka kring detta. Se bifogade bilder på texten i manualen. 


Harley-burken har ju också en lysdiod som varnar för överlast så det kanske räcker med att man helt enkelt inte brassar på för fullt? Hmm... 

 

Effekt och impedans.png

Högtalarutgångar 2 och 4 ohm.png

Redigerat av Dagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...