Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har ett udda problem som dök upp hÀromdagen som jag inte riktigt fÄr bukt med. 

Jag kopplar in min Nord Electro 5HP med en MIDI-USB-omvandlare. NĂ€r jag tar upp ett midispĂ„r i Logic och laddar ett instrument funkar det bra i nĂ„gra sekunder sen börjar pitchen svaja upp och ner och helt plötsligt har tonarten Ă€ndrats en halvton upp eller ner. AlltsĂ„ som att den ”livetransponerar” det som spelas pĂ„ Nord Electrot. Spelar ingen roll vilket AU-instrument jag laddar i Logic, samma resultat. 

Det funkar utmÀrkt med min lilla midikeyboard som kopplas med vanlig USB-kabel.

Har kopplat enl följande:

Nord > MIDI-USB-omvandlare > Multiadapter med usbingÄngar > In i MacBook Pro M1 thunderboltport.

Omvandlaren Ă€r en billig variant frĂ„n nĂ€tet? Den som spökar? Jag tĂ€nkte nog att ”antingen funkar den eller sĂ„ funkar den inte”, nĂ€r det handlar om ettor och nollor liksom.

Glad pÄsk pÄ er!

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Fungerar pitchbend som det nÀr du spelar pÄ Norden utan dator?

Postat

Det Àr Electro 5:an sÄ den har inget pitchwheel ens, borde skrivit det, annars hade det ju kunnat vara det som spökade.

pme (oregistrerad)
Postat

Men Àr det inget annat som har fÄtt den funktionen?  Tex pedal eller nÄgon annan ratt.  Du kan lÀgga in en midi monitor och se om du kan fÄ den att sÀnda pitch.

Postat

Det Ă€r förstĂ„s möjligt, ska testa kolla det. Det ”kĂ€nns” dock som det Ă€r nĂ„got annat som Ă€r felet, jag Ă€r liksom inte i nĂ€rheten av nĂ„gon ratt nĂ€r det hĂ€nder, bara spelar lite Randin ackord pĂ„ keyboarden liksom. Men kanske kan jag fĂ„ mer klarhet om jag kollar exakt vad som hĂ€nder i midiinformationen norden skickar. 

Det kan inte ha nÄt att göra med att MIDI-USB-omvandlaren för för lite ström frÄn multiadaptern? Borde ju inte vara det iom att externa hÄrddiskar och sÄnt funkar i adaptern.

Prövar med MIDI monitoring, tack!

Postat

Kastar in nĂ„gra idĂ©er... Kan lĂ„ta lite flippat 🙄

Ingen automation som rÄkar ligga Ä puttra?

HÀnder pitcherna pÄ sÄdana stÀlle?

Är det jĂ€mna mellanrum mellan pitcherna förĂ€ndras?

Postat
4 timmar sedan sa v0peer:

...Omvandlaren Àr en billig variant frÄn nÀtet? Den som spökar?...

Ganska troligt, lÀst att mÄnga fÄr problem med sÄna dÀr noname midi till usb kablar... HÀr Àr en bra midimonitor: https://www.snoize.com/midimonitor/

pme (oregistrerad)
Postat
2 hours ago, v0peer said:

Det Ă€r förstĂ„s möjligt, ska testa kolla det. Det ”kĂ€nns” dock som det Ă€r nĂ„got annat som Ă€r felet, jag Ă€r liksom inte i nĂ€rheten av nĂ„gon ratt nĂ€r det hĂ€nder, bara spelar lite Randin ackord pĂ„ keyboarden liksom. Men kanske kan jag fĂ„ mer klarhet om jag kollar exakt vad som hĂ€nder i midiinformationen norden skickar. 

Det kan inte ha nÄt att göra med att MIDI-USB-omvandlaren för för lite ström frÄn multiadaptern? Borde ju inte vara det iom att externa hÄrddiskar och sÄnt funkar i adaptern.

Prövar med MIDI monitoring, tack!

Varför gÄr du via en midi omvandlare? Den har vÀl USB inbyggt.

Postat

Haha, sĂ„g att jag skrivit ”Randin ackord”, menade sĂ„klart ”random ackord”. Aja, hursomhelst Ă€r vĂ€l USB:n Norden har inbyggd bara till för att uppdatera mjukvaran/lĂ€gga in nya ljud. SĂ„ har jag tolkat det iaf, att den inte skickar MIDI via den porten. Ska dock dubbelkolla det, tack!

Postat
On 2021-04-03 at 12:22 sa vayzeria:

Kastar in nĂ„gra idĂ©er... Kan lĂ„ta lite flippat 🙄

Ingen automation som rÄkar ligga Ä puttra?

HÀnder pitcherna pÄ sÄdana stÀlle?

Är det jĂ€mna mellanrum mellan pitcherna förĂ€ndras?

Tack!

Nej pÄ allt. Kollat automation, inte pÄ samma stÀlle, inte jÀmna mellanrum utan det sker typ 3-10 sekunder efter att jag börjat spela. DÄ Àndras tonarten lÄngsamt till oftast en halvton ned (fast inte exakt, utan ligger och skevar nÄn cent ovanför). 

Postat
On 2021-04-03 at 14:28 sa pme:

Varför gÄr du via en midi omvandlare? Den har vÀl USB inbyggt.

Tog mig tid att faktiskt lÀsa manualen, och du har helt rÀtt,

”the UsB port is used for connecting your Nord Electro 5 to a computer. the connection can be used for transferring MIdI, for os updates and for connecting to applications such as the Nord sound Manager and Nord sample Editor. these applications, and the latest os version can always be found for download at www.nordkeyboards.com.
M MIDI over USB and the standard MIDI connectors are always both active at the same time. There is no need to select one of the two options in a menu or similar.”

Sjukt att jag inte kollat det. Var en polare som sa att ”den usbn skickar inte midi” och jag har bara tagit hans ord för det. Blir till att ta bort honom ur telefonboken, haha! Tack iaf! Ska testa att köra via USB och ser om problemet kvarstĂ„r.

• Gilla 1
HasseFX (oregistrerad)
Postat

NÄgon Aftertouch -> pitch-modulation pÄ NE5?

Postat

Tack för alla svar!

Funkade utmÀrkt med USB-kabel frÄn Norden till datorn. Det kÀnns dÀrför troligt att det var den billiga MIDI/USB-omvandlaren som spökade.

Note to self att faktiskt lÀsa manualen till prylarna man Àger, haha!

Tack igen!

• Gilla 1
Postat

Tack för att du berĂ€ttade hur det gick ! 🙂 (Men hur hade man kopplat om inte datorn fanns i Norden ?)

pme (oregistrerad)
Postat
4 hours ago, v0peer said:

Tack för alla svar!

Funkade utmÀrkt med USB-kabel frÄn Norden till datorn. Det kÀnns dÀrför troligt att det var den billiga MIDI/USB-omvandlaren som spökade.

Note to self att faktiskt lÀsa manualen till prylarna man Àger, haha!

Tack igen!

Det Ă€r att betrakta som FUSK att lĂ€sa manualen. [Allt fusk som inte mĂ€rks Ă€r tillĂ„tet 😉 ]

Postat

Det kan vara sÄ att det inte alls Àr nÄgot problem med USB-MIDI adaptern utan mer att den inte Àr kompatibel med M1. Jag insÄg sjÀlv i frustration att jag inte kunde köra mina syntar via midi hÀromdagen med mitt motu micro lite midiinterface eftersom interfacet inte Àr kompatibelt med M1. Och de har slutat göra drivrutiner för dem. SÄ jag gjorde en bestÀllning pÄ ett Roland UM-one precis som jag vet funkar med M1. Sjuuuuukt seeeeegt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.