Jump to content
Annons

Behringer X-touch Compact / Cubase / Generic Remote


Thermo

Recommended Posts

Hej,

Jag har kollat på olika midi-controllers för användning mot Cubase (10.5) och börjat ringa in urvalet till X-touch Compact av Behringer.

Har dock en fundering; Jag kommer att vilja ha en bank-selector där jag kan välja kanaler för reglarna (1-8, 9-16 etc) men vet inte ifall reglarna (på x-touch compact) kommer att inta korrekt positioner i samband med att jag växlar mellan kanalgrupperna.

Det är ju inga problem att i Cubase sätta upp detta som en Generic Remote under "Studio setup/Remote devices" och ha olika mappningar, men frågan är om fader-reglagen kommer att svara när man växlar mellan olika grupper. "Kommer Cubase skicka värden för volym för kanalerna, och kommer denna controller att svara på det"? Känns ganska omöjligt att testa själv eftersom jag inte har köpt controllern ännu. 

Hoppas någon som har denna controller kan hjälpa mig att få klarhet kring detta.

PS. Jag vet självklart att det går att köra x-touch compact i DAW-mode som en mackie control och få denna funktionalitet, men det är INTE ett alternativ i mitt fall, eftersom jag vill använda de olika knapparna och encoderna på eget sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Jag har gjort några tester med ett separat program (MidiView) för att visa MIDI-kommunikation och det verkar som att Cubase skickar aktuella värden för alla mappade parametrar när man skiftar mellan två olika "banker" (förutsatt att man har transmit-flaggan aktiv). 

Detta innebär i så fall att det kommer att fungera fint att bygga en helt anpassad controller-mappning, med olika banker och shift-funktion för olika encoders, samtidigt som fader-reglarna hänger med.

Vet inte om detta är av allmänt intresse, men jag kan återkomma ifall fler är intresserade.

Redigerat av Thermo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är klart intresserad!

Jag håller också på att kolla på controllers. Jag skulle vilja ha en controller som kan användas på ett bra sätt till en ssl channelstrip men tycker inte att jag hittar nån. skulle vara skönt att skruva på rattar när man ställer in eq istället för att använda musen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul!

För egen del är jag ute efter att hitta en lösning där jag mixar mer traditionellt och helt enkelt bestämmer mig för en channelstrip/compressor som ligger default på alla spår, och ett fast antal reverb/delay på några send-bussar, och sedan "hålla mig" till detta.

Att begränsa sig på detta sätt medför ju att man egentligen inte blir så beroende av en skärm och kan göra mixningen med öronen (och reglar och rattar på en generisk controller) istället för alla intryck man får när man tittar på en skärm. 

Det finns ju controllers som kommer åt allt i DAW-programmet, men då blir det en massa navigerande och små displayer att titta på istället.

Behringer har annonserat en ny controller "bcr32" som ger en massa rattar (encoders) att vrida på, men den är inte på marknaden ännu. Tänkte därför börja med x-touch compact (för man vill ju ändå ha riktiga skjutreglage för volymen)👍

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
3 hours ago, Thermo said:

Behringer har annonserat en ny controller "bcr32" som ger en massa rattar (encoders) att vrida på, men den är inte på marknaden ännu.

Inte dumt alls, speciellt inte om priset blir 150 usdollars.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan sa YellowStudio:

Här har jag hittat en intressant controller för det jag är ute efter: https://shop.soundandmusic.ch/produkt/mp-midi-controller/

YT: https://www.youtube.com/channel/UCuD93EQEUxPEB-SrP7ZxOsQ

Kommer förhopningsvis snart.

 

Intressant, och kul att det kommer fler saker som implementerar "hands on" mixning, touch-skärmar är ju dessutom en bra mellanväg. Jag är ute efter en lösning där jag minimerar alla visuella intryck; tycker mig märka att jag ibland väljer plugins baserat på vad som "ser bra ut", och vill återgå till något som kräver att jag lyssnar istället.

Visst, sen finns ju situationer där visuell input kan vara väldigt värdefullt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...