Jump to content
Annons

Feedback! Pink Floyd-inspirerat


Recommended Posts

Första gången jag testar att göra något åt det rockigare hållet, har annars mest gjort div. pop-grejjer. Hoppas det finns någon gammal räv som kan flika in med några klokheter 😄

 

TheBellsAreGone.mp3

Något tråkigare ljukvalitet, men en länk för den som inte känner för att ladda ner: 

 

Redigerat av Alexander G
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gillar det här. Finns något som sticker ut och blir eget. Bara lyssnat i enkel medhörning. När akustisk gitarr kommer in så går det hö och vä, antingen medvetet eller så är det inte tajt. Innan dess så ”hör” jag keyboard i bakgrund, eller inbillar mig. Brukar höra melodier i huvudet. Jag är ingen gammal räv, men detta är bra. Definitivt PF ”nivå” för mig när det utvecklats, d v s jag vill höra mer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!

Som ett gammalt PF-fan så låter det här som ljuv musik i mina öron. Man kunde väl kanske bygga upp de första 1:30 med lite mer "kontrapunktik", dvs. lägga på någon mer stämma eller en liten melodi som tillför lite mer "rörelse" i början, och kunnat göra introt ännu längre. Det är dock en smaksak.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan sa Growingart:

Gillar det här. Finns något som sticker ut och blir eget. Bara lyssnat i enkel medhörning. När akustisk gitarr kommer in så går det hö och vä, antingen medvetet eller så är det inte tajt. Innan dess så ”hör” jag keyboard i bakgrund, eller inbillar mig. Brukar höra melodier i huvudet. Jag är ingen gammal räv, men detta är bra. Definitivt PF ”nivå” för mig när det utvecklats, d v s jag vill höra mer. 

Gitarren blev så av ett inspelningsmisstag, men tyckte att det blev en rätt så cool stereoeffekt av det så beslutade att ha kvar den. Bra synpunkt däremot - jag har enbart lyssnat på mixen i 'perfekta' lyssningsmiljöer hittills, men risken känns väldigt stor att det bara blir en sörja så fort man lyssnar på en ljudkälla som är mer mono så ska kika på hur man kan tajta till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa Peter Roos:

Snyggt!

Som ett gammalt PF-fan så låter det här som ljuv musik i mina öron. Man kunde väl kanske bygga upp de första 1:30 med lite mer "kontrapunktik", dvs. lägga på någon mer stämma eller en liten melodi som tillför lite mer "rörelse" i början, och kunnat göra introt ännu längre. Det är dock en smaksak.

Yeah, något som lyfter introt samt ett lite längre för att bygga upp mer spänning. Funderar på längden av den 'akustiska' delen av låten också, på ett sätt är det lite kaxigt att den är ganska kort - men å andra sidan så kanske det känns som att man förväntar sig att något mer ska hända? Vad känner publiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

0.19-1.25 kunde främjas av något mer

Jag "hör" en röst 0.51-1.06

What would you say, if you you'd come here to pray?
What would would you do without this place? Alt: What would you do when it comes to you?

Sedan vid 1.54 "hör" jag en röst med hmm melodi

Sedan vid 3.13 "hör" jag en melodi. Visslade in den.

Ursäkta dessa mystiska svar, när jag gillar något så hör jag melodier i huvudet. Jag har slaskat in på mobilen, så jag kommer ihåg.

Redigerat av Growingart
uppdatering av idé!
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan sa Alexander G:

Yeah, något som lyfter introt samt ett lite längre för att bygga upp mer spänning. Funderar på längden av den 'akustiska' delen av låten också, på ett sätt är det lite kaxigt att den är ganska kort - men å andra sidan så kanske det känns som att man förväntar sig att något mer ska hända? Vad känner publiken?

Vi som gammal "prog-publik" känner nog att det bör och skall vara längre låtar, typ Dark Side of The Moon - minst 10-15 minuter eller gärna en hel (vinyl-)sida per låt😎. Transatlantic har nog bland de längsta låtarna jag har hört ca. 30 minuter långa, i och för sig med ett antal delpartier som känns som olika låtar.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Snyggt!! Låter som första fjärdedelen av en längre låt! Introt gillar jag mycket och efterföljande gitarr+sång har det rätta släpiga Gilmour-småtråkiga 😉 soundet! Hoppas du jobbar vidare på denna!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan sa Growingart:

0.19-1.25 kunde främjas av något mer

Jag "hör" en röst 0.51-1.06

What would you say, if you you'd come here to pray?
What would would you do without this place? Alt: What would you do when it comes to you?

Sedan vid 1.54 "hör" jag en röst med hmm melodi

Sedan vid 3.13 "hör" jag en melodi. Visslade in den.

Ursäkta dessa mystiska svar, när jag gillar något så hör jag melodier i huvudet. Jag har slaskat in på mobilen, så jag kommer ihåg.

Tar gärna del av idéerna! Gillar skarpt ''what would you...'', fick massa idéer på hur man kan integrera det på ett lite mystiskt sätt i introt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slaskade ner dem i hemstudion lite snabbt. Rå inspelning utan några plugins eller försök att låta så bra som möjligt, jag är inte sångare direkt. Håller med om tanken att ha den rösten lite mystiskt. Vid 0.52, 1.54, 3.12 tidsmässigt. Efter rösten vid 0.52 så känns det som jag vill ha fram keyboarden i bakgrunden till mer. Den ger en oroskänsla som följer upp texten. Jag skulle i alla fall känna mig orolig om klockorna var borta och jag hade tron. Låta keyboarden tona in mer under rösten och sedan vara soloframträdande fram till slutet på den delen?

The Bells are Gone 210111-1.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdaterad version - något längre intro med lite mystiska röster som pratar samt en gitarrmelodi, andra delen har fått lite nya sånginslag men inget drastiskt. Testade att göra om akustiska gitarren men tyckte i slutändan att den något slarviga inspelningen gav mest själ, så bestämde mig för att behålla den. Än är den inte i närheten av 20-minuters spannet men känner spontant för att behålla låten som en pusselbit som sedan ska smälta in i andra låtar 🙂

 

 

 

Bells are gone V2.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...