Jump to content
Annons

Hur lärde ni er att spela piano och gitarr?


Alex123

Recommended Posts

Hejsan!

Hur lärde ni er att läsa noter, tab och spela flytande?

Gick ni på lektioner eller nått?

Har alltid villat att lära mig piano och gitarr.

Dåligaste är att min gitarr och keyboard ligger helt dammigt vid hörnet..

/Alexander

Redigerat av Alex123
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag började att spela bas för att lära mig gura...

Jag var 10år.

Gitarr gubben i affärn tog fram en bok, och sa hur jag skulle göra, han trodde först att jag spelade het galet, men det va egenteligen rätt.. han blev helt förvånad. 😛

Så... börja spela bas i ett år ungerfär,, man lär sig skit mkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag hade böcker inom orgel och gitarr jag kollade i och spelade efter. Köpte fler inom gitarr efter hand. Jag kopierade noter på bibblan på kända låtar. Hade en bror som fick privatundervisning i piano och klarinett. En bäste kompis som gick 4 privatkurser i gitarr och visade en del i sin tur. Köpte en sångkurs på band jag testade. I övrigt är jag självlärd. Viss erfarenhet får man ju efter 250 låtar drygt...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen kan jag bara spela efter örat. För mig är noter av ondo! Tabbar går iofs an. Jag är väl självlärd och i min egen lilla värld är jag rätt skaplig på båda instrumenten.

Du ska helt klart ta och damma av dem och börja leka runt. På det viset lärde jag mig! 😛

En väldigt bra sida som tar upp det här med noter och dylikt är Ricci Adam's musikteorisida.

EDIT: mmm.

Redigerat av nkai
Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Självlärd, har haft lite hjälp av kompisar som kan mer. Lyssnat på hur andra spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommunal musikskola. Hur bra som helst. Förutom att de flesta pianister bara får spela klassiskt på lektionerna. Det brukar inte uppskattas av eleverna, vilket resulterar i att många slutar.

Mer variation i musikskolan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst så krävs det ett jävla starkt intresse och att man inte lägger av då det börjar göra ont i fingrarna.

I mitt fall började det som så att jag sommarjobbade som lägerledare (herrans massa år sedan nu). Där var det några andra som spelade på gitarr till skittråkiga låtar tex Myggan Hubert etc. Fick då förklarat hur man läste ackorden i låtarna, samt hur man tog ett D och ett A.

Sedemera såg jag några Vispop (eller vad dom hette) böcker, med låtar som man kände igen och ville spela. Så man bankade på rätt så friskt... Krävdes dock att man införskaffade sig en ackordsbok så man visste vilka ackord man skulle använda.

Började lyssna mer och mer på hårdrock och införskaffade mig en elgura. Började lära mig tabbar till bra intron. Metallica släppte Nothing else matters. Eric Clapton släppte Tears In Heaven. Börjar fingerplocka blueslåtar. Lyssnar på slide-gitarrister. Köper munspel för bluesens skull. Tröttnar sedemera på blues.

Klassisk gitarr kommer på tapeten. Köper nån bok av Segovia. Kallar mig Brasse Begovia... :rolleyes: Snöar in på att jag skall lära mig Rondo á la Turca. Det går åt helvete... Lär mig noter istället.

Får ett piano av mina svärföräldrar. Ostämt, så mycket älskar dom mig... Köper ackordsbok. Införskaffar mig midi-keyboard. Och Voila!

Här är jag nu. Helt fullärd. 😄

/H

Edit: Självklart går det åt mängder av öl. Och det krävs minst en förälder som låtsas tycka att det är bra det man spelar...

Redigerat av Procedomani
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...