Jump to content

Recommended Posts

Hej alla!
 

Jag hade uppskatta få lite input från er. Mina förutsättningar är inte dom bästa (bor i trång lgh). Hursomhelst, bifogar bilder så ni ser. Börjat bygga några absorbenter med och tänkte bygga mer - egentligen vad som helst för att få ordning på detta utrymme. Har hela balkongen full med glasull. Hörnen är kritiska. Skissar nu på corner traps för att täcka hela väggen upp i hörnen.

Men innan jag bygger igen allt och alla vill jag hör hur ni hade behandlat utrymmet utifrån en mixposition? Testat sitta både på lång och kortsida (se bilder). ”Slipper” lite hörn i ena positionen.

Utrymmet är under ett sovloft byggt i trä och mdf-skiva, i övrigt trägolv, betongväggar och två garderobsdörrar. 

Tacksam för svar!

F8BB753F-42A5-487D-8BB3-2E052C4AF620.jpeg

EA4179CB-B125-4D3D-A07B-BFD9BDC77429.jpeg

0F715C2D-E637-41E4-8E5B-E8F838EC5413.jpeg

  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Fairfax
      Hej,
      Jag håller på att bygga studio/kontrollrum och det är nu dags att akustikbehandla min semi-flytande konstruktion. (kan posta bilder från bygget om det skulle vara av intresse)

      Jag har läst så mycket forum att jag helt ärligt har snurrat till det i mitt huvud... Önskar hjälp från er!

      Ändamål 
      Jag skriver och producerar popmusik och sitter i dagsläget med ett par Genelec 8040b.
      Jag vill ha en studio med schysst akustik, ett rum där jag inte behöver vara orolig över att mixarna ballar ur.

      Mått
      Rum: ca 17 m²
      Bredd: 320 cm
      Längd: 537 cm
      Höjd: 260 cm (troligtvis 250cm med mitt innertak) 
       





      Min idé: 
      Jag hade tänkt att göra en spaltpanel med isolering bakom som framvägg. ca: 50 cm ifrån befintlig vägg med 30° vinklade hörn.
      På sidoväggarna hade jag tänkt stapla 120 cm isolering mellan träreglar från golv till tak och spänna tyg över.
      På bakväggen hade jag tänkt bygga basfällor med 45° vinkel, klä dom med spaltpanel som frontväggen. Samt göra en 1x2 meter skyline-diffusor centrerad. 
      Taket kommer vara ett nedfällt innertak där vinklarna kommer vara som bild nummer två. ↓

      Framvägg:


      Bakvägg:

      Frågor: 
      Är detta en bra idé? (Eller är det en bättre idé att låta bli att klä sidoväggarna och sedan punktplacera saker istället?)
      Kommer jag döda mitt rum?
      Vill jag döda mitt rum?
      Har någon en bättre idé?

      Alla tips är välkomna, 
      Tack!
    • By Stefan Brisland-Ferner
      För flera moderna musiker och producenter är lokalen så mycket studio som behövs. För andra är det också det enda som det i praktiken finns tillgång till. För många av dagens laptop-baserade producenter finns det mindre och mindre anledning att sikta mot stora och dyra studiorum. Vi har att göra med ett utrymme under en trappa. Ombyggt till en stilig liten studio om knappa 6 kvm, sånghörna inkluderad. Till en kostnad av totalt 35 000 kr. Vår guide till projektet hela är Emil Pettersson på SAE:
      – Rummet har tidigare varit ett litet produktionsrum. Det fanns också ett sångbås i rummet men det valde vi att rationalisera bort vilket gjorde att vi kunde isolera rummet bättre. Trots att ytan faktiskt blev mindre är känslan att det blev rymligare.
      Rummet är litet men stilrent och luftigt byggt. Vad var och en anser vara hemtrevligt och hur balansen bör se ut mellan estetik och funktion är förstås individuellt men poängen är glasklar. Det är vitalt att tänka på hur det känns att vara i rummet.

      Fokuserat och effektivt. Det avskalade ger luft åt tanken.
      Hemsnickrade paneler
      SAE har valt att skapa så mycket luft som möjligt och jobbar visuellt med olikfärgade led-lampor som belyser med mjuka färger från väl valda positioner. I bakre delen av rummet upptas större delen av väggen av en platsbyggd diffusor. Det är en enkel lösning av träribbor och pianoull insvept i ett sobert grått tyg som ger en effektiv dämpning och spridning av ljudet.
      – Pianoull ger bra och prisvärd dämpning. Det är en glasfiberisolering men den är tätare än den vanliga, säger Emil.
      På båda väggarna kring arbetsplatsen samt i taket sitter det rejäla absorbenter byggda på samma sätt. Det hela ger en bra grunddämpning och ljudbilden i rummet är behaglig, känslan är att det går att sitta en stund i rummet och att det ger bra resultat. I ett litet och avskalat rum blir dessa platsbyggda lösningar en del av inredningen. Grundläggande beräkningar och mätningar är genomförda för att täcka typiska problemen för ett så litet rum. Påföljande eftermätningar har också visat på gott resultat.

      Funktion som form. Hembyggd diffusor och absorbent i ett.
      I bakre hörnet är ett sånghörn riggat för inspelning. På så liten yta enas vi om att det är meningslöst att satsa på ett eget sångbås. Själva rummet i sig ger rätt bra akustik för inspelning, något som helt skulle dödas i ett riktigt litet bås som också skulle sluka viktiga kvadratmetrar av rummet. Det är en kompromiss som funkar bra menar Emil, och hänvisar till att det skulle bli sådant läckage till båset att man ändå skulle behöva använda hörlurslyssning vid inspelning. Arbetsbänken i fronten av rummet är platsbyggd i trä och sitter på reglar i väggen. De främre hörnen är snedställda för lite extra basobsorption.
      Snyggt och proffsigt
      Även högtalarna sitter på väggfästen och allt bidrar till ett luftigt intryck. Högtalarna är ett par Blue Sky med tillhörande sub som Emil från början tyckte kunde låta lite hårt. Men det finns ett intressant trick i riggen, i form av en Dirac-system. Det är en dsp-baserad mjukvara som ger frekvenskorrigering i realtid. Dirac är ett företag baserat i Uppsala som erbjuder kostnadseffektiv optimering av rum. I små rum utan möjlighet till skrymmande basfällor kan en sådan lösning vara det som på lyfter helheten till bästa möjliga nivå. Med denna lösning levererar Blue Sky-systemet bra i rummet.
      Genom att hålla visionen enkel och platsbygga så mycket som möjligt går det att skapa bra, snygga lösningar till ett mycket lågt pris. Färdiga diffusorer och absorbenter är dyra men kan man bygga själv går det att komma ner rejält i pris. Samtidigt blir det snyggt och ger ett proffsigt intryck. För vissa ändamål kan det dock vara klokt med en dyrare lösning. Att inte ha kontakt med omvärlden utanför kan kännas klaustrofobiskt och där hjälper tex en glasdörr till mer än man tror. Det kan vara bättre att ta den sämre akustiska lösningen framför något stängt och dämpande. Det är den typen av pragmatisk hållning som gör detta rum så lyckat. Med sin ombyggnation av produktionsrummet har SAE bevisat att ett öppet sinne och nyktra avvägningar gör det fullt möjligt att få till en riktigt tillfredsställande kompromiss mellan form, akustik och funktion.
    • By Lotta Fahlén
      Joakim Lindberg och Sickan
      I denna måndagsintervju delar Joakim med sig av studio Sickans filosofi, viktiga "do's and don'ts" under ett studiobygge och vilka prylar som används flitigast.
      Först och främst, vem är Sickan?
      – Sickan är min hund! Hon är en av våra 3 vovvar som jobbar i studion. Sickan har inte missat en dag och var med i hela bygget. Hon är en stor del av studion.
      Hur gick processen till när du byggde studion?
      – Jag och min sambo, som har en ljudisolerad ateljé i studion, tog över två separata lokaler som fanns till vårt förfogande. Det skulle bli studio utan kontrollrum, förråd, ateljé, sångbås och ett halvstort rum för trummor och förstärkare. Ingen av oss hade någon som helst erfarenhet av att bygga tidigare, men tack vare YouTube och massor av samtal med en snickarkompis så gick det bra.
      Kontrollrummet innan byggnationen.
      Kontrollrummet när det är klart.
      Ganska snabbt märkte vi att det tog otroligt mycket längre tid än planerat, så förstärkarrummet fick vänta eftersom en inspelning var inbokad i studion 3 månader efter att vi fick kontraktet. Den tidspressen och vår bristande kunskap gjorde att vi tog in extern hjälp vid saker som skulle gå mycket snabbare av ett proffs - så som lägga golv och installera ventilation. Sedan fick vi såklart tvinga dit vänner som kunde hjälpa till med målning och annat. Guld värt!
      Kan du dela med dig av några tips och råd, do’s and don’ts, kring att bygga en egen studio?
      – Underskatta inte budgeten och tiden i byggandet. Och prioritera inte bort viktiga saker som ventilation, säkerhet, förvaring och belysning. Det är bättre att göra allt ordentligt på en gång för det kommer alltid vara svårare att fixa i efterhand. Och akustikbehandling är ju ett eget kapitel för sig, viktigt viktigt, men där har jag mer haft filosofin att prova mig fram och göra mätningar. Men ett misstag många gör anser jag är att använder sig av alldeles för mycket absorption. Diffusorer är också viktigt. Framförallt där det ska trackas.
      Sedan fick jag snabbt lära mig att acceptera att bygget aldrig kommer bli helt klart, det är hela tiden saker som läggs till på listan. Förstärkar-/trumrummet jag sköt upp är i alla fall äntligen klart idag.
      Inspelningsrummet innan byggnationen.
      Inspelningsrummet när det är klart.
      Har du några prylar i studion som du håller extra kärt om hjärtat?
      – Allt som distar fint! Rullband, sunkiga preamps, fina preamps, kassetter, förstärkare, pedaler och så vidare. Finns inget som packar ihop och ger värme som saturation. Allt går att dista. Men om jag ska nämna en kär pryl som jag aldrig kommer göra mig av med så är det en FET-kompressor som är gjort av polska Looptrotter som kallas Monster. Den har en egen saturations-del som är magisk i kombination med kompressionen. Har nog inte mixat en låt utan att den är med på något sätt de senaste 4 åren.  Och jag måste ju nämna min Lyrec 2" bandare, den använder jag flitigt i både mix och inspelning.
      Vad skulle du säga är studio Sickans filosofi?
      – Det måste vara att minimera klyftan mellan producent och band/artist. Jag ser mig själv alltid som en temporär medlem i gruppen eller projektet och det var också en anledning till varför jag valde att inte bygga ett kontrollrum. Jag känner att jag behöver vara i samma rum som musikerna för att vi ska kunna ha en bra kontakt.
      Hela studion innan byggnationen.
      Hela studion när den är klar.
      Vad är du aktuell med framöver?
      – Det kommer ett magisk debutalbum med bandet Spunsugar i höst som jag har producerat och mixat. Även Hey Elbow släpper ny skiva som jag har mixat. Sedan är det ett par skivor till som är klara men där releasedatum ännu inte är bestämt. Man får följa mig på Instagram där jag försöka sköta mig och tipsa om allt som släpps.
      Hemsida: https://www.studiosickan.com/  
      Instagram: https://www.instagram.com/studiosickan/

      Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
    • By Alex Loenn
      Hej!

      Jag är extrem nybörjare inom akustik och behöver hjälp helt enkelt. Jag hittade en bra men väldigt gammal tråd och läste även denna artikel men känner att jag behöver lite förenklad information/tips. Jag bifogar någon bild på rummet i tråden så att ni bättre ser vad vi har att jobba med. Budgeten är inte den största och vi försöker hålla det så lågt som möjligt och samtidigt få så bra ljud som det går. Det behöver dock inte vara i närheten av någon proffsstudio då vi är hyfsade nybörjare men vi vill ha en okej akustik. 

      Rummet är i stort sätt lika brett som långt, i bredd är det ca 3.5m och möjligtvis lite mer i längd,  i närheten av 4 meter. Höjden är ca 2.5m där det är som högst men taket är som det syns på bilderna, alltså sluttande nedåt mot bakre delen av rummet. Där det är hål nu där trummorna står kommer det att byggas vägg och rummet kommer alltså att vara kvadratiskt med sluttande tak.
      Vi har införskaffat dessa: Akustika paneler innan vi gjorde någon form av riktig research (jag vet, dumt). Hur sätter vi upp dessa så bra som möjligt och får det bästa värdet för valutan. Jag läste mig till att hörnen är viktigast och att väggen bakom monitorerna är viktigast. Sätter vi upp dessa där? Enligt mig ser de ut som  några av de absorbenter som var länkade i ovan nämnd artikel.
       
      Tack på förhand för all hjälp/tips.

      /Alex
       
       





    • By Palma Music Studios
      Välkommen till min blogg del 2 om att bygga ett studiokomplex i världsklass på en spansk ö i Medelhavet. Palma Music Studios har sex studior och ett live-rum på tre våningar i hjärtat av Palma på Mallorca. Detta är en blogg av mig, Fredrik Thomander, där jag berättar om studiobygget och mina tips och erfarenheter. Mycket nöje!  (Read in English here)
      Grunden
      När betongväggarna under gatunivå var gjorda, så grävde vi ner tre stålspett i marken, som vi anslöt till kopparvajer runt strukturen. Stålspetten ska utgöra jorden för hela byggnaden. En speciell vätska tillsattes också i hålen för bästa möjliga elektriska jord. Vi sätter luckor inne i byggnaden, så att vi kan återfylla markvätska om jordkvaliteten behöver justeras i framtiden.

      Betong och stål
      Källarstrukturen är klar! De röda stålbalkarna på bilden nedan blir golvet i gatunivå. När golvet sedan var klart började vi bygga den 9 meter höga strukturen ovanför. Det var fantastiskt att se all vår planering bli verklighet.

      De röda stålbalkarna utgör grunden till golvet som är i gatunivå
      Därefter följde åtskilliga veckor som bestod mest av betong, damm, stål och arbetare som svettades under Mallorcas sol. Våren 2017 var mycket intensiv och det var hårt arbete för alla. Men under tiden började vi också planera de roliga sakerna: Utrustning för studior, inredning och möbler. Det var fortfarande massor av beslut som skulle fattas.

      Ljudteamet
      Varje klassisk studio har sitt eget ljud. Väggarna hjälper till att forma musiken till unika inspelningar. Gällande akustiken för Palma Music Studios, så kontaktade vi Nick Whitaker från Storbritannien, som har arbetat med många kända studior runt om i världen. Han är en av världens bästa akustiker, med kunder som Abbey Road, Air Studios, Coldplay, Pink Floyd, Lenny Kravitz och många fler. Och nu har Nick även designat akustiken i Palma Music Studios.

      Nick Whitaker
      Det här är Paul Ward. Han designade alla ljudkopplingar i byggnaden. Hans tidigare verk inkluderar George Martins Air Studios, Richard Bransons The Manor Studios och Paul Allens unika studio på superyachten Octopus.

      Paul Ward
      Medan lyftkranarna satte de sista stålbalkarna för taket på plats, så satt vi och gick igenom jackväxlar och lösningar för de olika studiorummen och jag fick honom att berätta många historier om de stora projekten och artisterna han arbetat med. Han gjorde förresten Annie Lennox hemstudio i Deia, Mallorca för många år sedan.

      Flytande rum och isolering – Mason Industries UK
      Varje rum i byggnaden har sitt eget betonggolv som flyter på ett "Jack-Up"-golvsystem. Väggar och tak kommer att byggas på dessa ”golvöar” för att säkerställa akustisk isolering mellan rummen och buller från gatan.
      Vi vill inte heller att grannarna ska smyglyssna på hitlåtar som produceras i byggnaden... 
      På bilden ser ni de "Jack-Up"-enheter som användes för att lyfta det flytande betonggolvet. (Klicka/dubbelklicka för störrre bild).


      El, och ljudförbindelser i byggnaden
      Vi planerar redan förbindelserna av ljud mellan alla rum. Till och med takterrassen kommer att anslutas för inspelningar under Palma-himlen.

      3D-rendering av hur byggnaden ska se ut. (Klicka/dubbelklicka för störrre bild).
      Våning 1: tre projektstudior, ett sångbås och en större studio, förvaring och ett badrum.
      Våning 2: entré/mottagning/badrum, vår huvudstudio och inspelningsrum med sångbås, gitarrbås och utgång till gatan för lastning.
      Våning 3: Vardagsrum/kök, surroundstudio, trappor till takterrass och entré till balkong i live-rummet.
      Våning 4: Takterrass.
       

      Ström
      Varje våning har sin egen strömpanel för att separera ljudkablar från strömmen till ljus och annat. Tidsbrytare slår på högtalarna sist och stänger av dem först, bara för att förhindra att de går sönder. Olika uttag för brittiska och amerikanska kontakter. Massor av "kräm" för de största förstärkarna. Och kablar. Massor av kablar. När vi utformade Palma Music Studios ville vi skapa flera enskilda zoner för all ström och ljudkablar.


      Ovan ser ni Paul Wards design till ljudkopplingar mellan studios, samt elcentralerna på de tre våningarna.
      Varje våning ska kunna ha sin egen strömförsörjning för det team av människor som arbetar där – till exempel ett låtskrivarteam som gör hits på våning ett, ett rockband med producent på våning två, och ett postproduktions-team som redigerar film på våning tre. När arbetet är klart kan de träffas på takterrassen, innan de går ut och njuter av nattlivet i Palma.

      Fortsättning följer i del 3...
      Fredrik Thomander
      Palma Music Studios
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...