Jump to content
Annons

Mix? Master?


Nenne

Recommended Posts

Annons

Mixen känns väldigt dov överlag.. virveln låter att det vore en pappkartong.. saknar rätt mycket topp i den.. Pukorna är däremot super-snappiga och tydliga vilket gör att trummorna inte låter som ett komplett trumset utan mer som enstaka trummor inspelade vid helt olika tillfällen.. 

Sången öppnar upp sig fint mot slutet.. skulle nog vilja ha hela låten i ett litet högre tempo 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, osiris said:

Mixen känns väldigt dov överlag.. virveln låter att det vore en pappkartong.. saknar rätt mycket topp i den.. Pukorna är däremot super-snappiga och tydliga vilket gör att trummorna inte låter som ett komplett trumset utan mer som enstaka trummor inspelade vid helt olika tillfällen.. 

Sången öppnar upp sig fint mot slutet.. skulle nog vilja ha hela låten i ett litet högre tempo 🙂 

OK, du har nog helt rätt i det där. Jag lade ner för litet tid på trummorna! Tack för ditt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago, slejnard said:

Håller med osiris ang virveln. Mer diskant på den! Orgeln lite för hög i volym. Gitarrslinga fin. Kanske ta bort lite effekt på sången också. Rätt skön låt! Bara fortsätt och nöta på 😊 Bra jobbat! 👍

Stort tack för bra kritik! Jag ska ha det där i åtanke!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, Teflon said:

Flangern (eller om det är Phaser) på sången passar absolut inte!

Nej det har du rätt i. Det är nog en dålig doubler och tyvärr var den pålagd acapellan när jag fick den.

Redigerat av Nenne
Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/30/2020 at 2:31 AM, Teflon said:

Flangern (eller om det är Phaser) på sången passar absolut inte!

OK, nu har jag jobbat en hel del i WaveLab för att få bort det där. (Renderad med olika Deessers , EQ och  X-noise).

 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-07 at 23:33 sa Nenne:

OK, nu har jag jobbat en hel del i WaveLab för att få bort det där. (Renderad med olika Deessers , EQ och  X-noise).

Det är en riktigt bra låt, men det är fortfarande nåt med sången. Be den som sjunger om en ny accapella och försök mixa ihop allt så det smälter ihop.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Teflon said:

 

Jag är glad att du gillar låten men tjejen som sjunger vill inte ens att jag anger henne som sångare på låten eftersom hon har fått fart på sin karriär och vill inte bli associerad med den där enkla acapellan; som tydligen har flera år på nacken.

Den som inte gillar nörderier slutar läsa här.

Låten går i en slinga av fyra harmonier rakt igenom och hela acapellan är konsumerad redan när första munspelet kommer in. (Däremot upprepas den flera gånger i låten.)

(Möjligen skulle alstret generera ett tredjepris i ett regionmästerskap i att klippa och klistra miditrummor från Toontrack men inte mer.)

Jag gjorde låten enbart för att jag ville testa några nya mixingtekniker jag lärt mig genom en webbkurs och var aldrig menat att bli någon hit. Jag gillar inte heller (vilket kanske blivit klar för den som till äventyrs läst mina resonemang kring andra halvdana låtar) att blicka bakåt och jobba med gammal skåpmat utan vill hellre börja om från början fullständigt, med något annat.

 

EDIT: Lyssna, isf gärna på andra spår på min sundcloud Där finns andra spår som jag lagt ner mer arbete på arrangemang och instrumentprestationer.

Redigerat av Nenne
Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/23/2020 at 6:35 PM, slejnard said:

Håller med osiris ang virveln. Mer diskant på den! Orgeln lite för hög i volym. Gitarrslinga fin. Kanske ta bort lite effekt på sången också. Rätt skön låt! Bara fortsätt och nöta på 😊 Bra jobbat! 👍

På det här sista försöket lade jag en parallell chain med en kompressor med extremt snabb attack, på virveln för att den skulle bli lite snärtigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...