Jump to content
Annons

Göra hemsida som nybörjare - från grunden


The Edge

Recommended Posts

Annons

Om du är HELT ny på att göra hemsidor så kan jag rekomendera dig att börja på t.ex http://www.geocities.com

Reggar man sig där så kan man skapa sidor på olika sätt, samtidigt som du får gratis webutrymme.

Ett sätt är "Yahoo! PageWizards", där du bara svarar och kryssar i en massa frågor så skapas en sida automatiskt. Dock så blir det nästan aldrig exakt som man vill ha det, men det är så lätt att göra det att till och med min lillasyster hade klarat det.

Ett annat sätt på Geocities är "Yahoo! PageBuilder", som helt enkelt är "klippa och klistra". Du kan utforma din sida precis hur du vill, och det är i stort sätt bara fantasin som begränsar. Ett minus är att sidan, om han otur, ser helt galet ut i t.ex Firefox eller Opera och man inte kan göra nånting åt det, och att Geocities inte använder sin snabbaste server åt sina gratiskunder direkt, om man säger så. 🙂

Dessutom så måste man ha en reklambanner på sin sida, men den är inte alls så störande som på många andra gratissidor.

Nästa steg om du vill göra hemsidor relativt billigt är att göra den i Microsoft Frontpage, som foljer med i många Microsoft Office-packet.

Det är relativt lätt att använda och funkar hyffsat, och ger en mycket mer frihet än "Yahoo! PageBuilder".

Ska du satsa på något ännu bättre som kan fungera klockrent så ska du testa Macromedia Dreamweaver eller Adobe GoLive, men eftersom du ville ha något relativt billigt så är nog dessa programmen inga alternativ. 😉

Men annars så kan du alltid lära dig html-kodning, men det är svårt, tråkigt och jobbigt. 😛

(har man tråkigt på jobbet eller???? 🙂😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamweaver i utvärderingsversion kanske. Programmet är tycker jag mer logiskt än Frontpage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wordpad?

Som jag sa.. Html kodning - Svårt, tråkigt och jobbigt. 😕

Och man måste vara OTROLIGT jäkla grym på det om man ska få ett lika bra resultat som en person som använder t.ex Photoshop och Dreamweaver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wordpad?

Som jag sa.. Html kodning - Svårt, tråkigt och jobbigt. 😮

Och man måste vara OTROLIGT jäkla grym på det om man ska få ett lika bra resultat som en person som använder t.ex Photoshop och Dreamweaver.

Jo det e sant =). Men det är ju ingen sport annars 😮

Själv gör jag inte hemsidor alls =). Jag är för kass 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Anteckningar är nog bäst (?) men man måste ha bra kunskaper i html. Det har inte jag och har preciiiiis gjort min första hemsida, bara för att kunna lägga upp mina första demolåtar här. Jag använde FrontPage. Det är ganska bra men det var svårt att använda tyckte jag men jag är inte duktig på spdant här datagrejs. Sedan har insett att Dreamweaver, som dede föreslog, är mycket bättre. Det finns i 30-dagars demoversion men jag vet inte vad det kostar.

EDIT: Jag tycker att min hemsida är snudd på perfekt, hihi 😕 för den är extremt enkel; inga effekter, inget "tjusigt":

http://web.comhem.se/~u46227459/~u46227459/

/Fredrika Moberg

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tack för alla svar. Jag lyckades få Frontpage av en kompis så jag ska försöka lära mig det. Är det tillräckligt lätt för att lära sig själv?

Att skriva själva sidan är lika lätt som att skriva i Word. Mitt problem var att synkronisera det med ftp-servern och skicka en fungerande sida dit med rätt kopplingar till länkarna och sådant.

När du startar FrontPage finns antagligen en kolumn längst till höger som heter Microsoft Office Online. Där kan du välja Connect to Microsoft Office Online. Då kommer du till en MS hemsida som har steg-för-steg-instruktioner hur du planerar, skriver och publicerar hemsidor. Bland dem kan du botanisera som du vill. Inte så dumma, faktiskt.

FP1.jpg

EDIT: sidan under uppbyggnad kallad Svenska_barn är en kommande sida om svenska barnböcker jag håller på att skriva, inget annat.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

börnen (oregistrerad)

webdesignskolan är ett måste...

En wysiwyg editor som är gratis och hel ok för nybörjaren är annars Netscape Composer. Den finns gratis som komponent i Netscape (www.netscape.com). Om man inte använder advancerade frames (ramar) och scripts funkar den utmärkt.

//Kent

PS. www.icm-clan.com är en av mina projekt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett måste är ju www.w3schools.com. Finns hjälp till allt vad heter websidebyggen.

Själv kör jag Flash och Notepad, har provat lite Dreamweaver på skolan, och det funkar hyfsat. Speciellt om man inte är så haj på att koda allt förhand. Men jag tycker jag får mer kontroll genom att koda i Notepad, kan ju styra allt exakt.

Min site:

theframeworkproject.tk

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.webdesignskolan.com/!! over and out 😛

Det här verkar vara ett super-dupertips! 😄

japp, och hittar du inte allt där så hittar du det i deras forum 🙂

För formgivning, bild osv kolla..

http://www.grafisktforum.org/

även http://www.fotosidan.se/ som tydligen har ett demoforum fast för foton.

Tack!

Grafisk forum ser jätteintressant ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

den tråd kanske borde vara OT, i så fall får den väll flyttas.

tänkte börja lite med hemsidor och html. Antog att jag hade frontpage installerat men så var inte fallet. tänkte då att jag borde kunna installera det från min officeskiva men det gick inte. Ingår frontpage i office?

om det inte är så så undrar jag om någon har något bra förslag på ett annat htlmprogram, helst freeweare...

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

En texteditor av valfri sort. Lär du dig css är det inte mycket kod du behöver skriva och du har dessutom koll på vad du gör.

Men om du tvunget vill ha en WYSIWYG-editor som är gratis så kan jag rekommendera Nvu som är baserat på mozilla.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

hej jag vill göra en egen hemsida men är helt värdelös på allt vad html och allt heter. finns det någon bättre lösning? ett enkelt sätt att göra hemsida på och enkelt uppdatera den? Jag är rätt bra koll på design men på den tekniska bite vill jag ha nåt enkelt..

finss det?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett publiceringssystem är det du söker. Jag utvecklar och säljer sådana, men de ligger nog lite över din ekonomi kan jag tänka.

Men det finns ju opensource-system du kan använda dig av. Dock behöver man ju lite tekniska kunskaper för att installera och konfigurera det. Men det kanske du har någon välvillig vän som vill hjälpa dig med?

Joomla är ett trevligt och lättanvänt publiceringssystem till exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

MS Frontpage är ett annat hemsideskaparprogram där man inte behöver några egentligen kunskaper i html eller andra språk (skulle annars vilja påstå att grunderna i html är betydligt lättare än något annat programmeringsspråk jag har sett).

Link to comment
Dela på andra sajter

Våran hemsida www.tribevibes.se är gjord i "publiceringsprogrammet" E107 (www.e107.org). Man laddar bara upp e107 databasen till sin domän, väljer ett utseende (skin) och sen är det bara att fylla på med information. Smidigt oxå att man uppdaterar hemsidan online...

Visst, kanske inte världens snyggaste, men kostar gratis!

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Perry1 (oregistrerad)

Jag har bestämt mig för att göra en egen hemsida. Myspace räcker inte riktigt... På hemsidan vill jag att besökare skall kunna lyssna på min musik och även köpa om det faller dom i smaken... Nu är det så att jag kan inte ett dyft om att göra hemsidor. Så jag behöver alla tips jag kan få. Har letat mig fram till ett gratis program (Nvu) som fått bra kritik och där man tydligen skall komma undan utan några Html-kunskaper.

Alla tips är välkomna! Bra webhotell, hur gör man för att kunna spela upp musik, sälja musik osv.osv.

Länkar till bra sidor med tips är också välkomna - jag letar och letar med google men hittar inte riktigt det jag söker.....

(Jag planerar även att starta ett eget förlag i samband med hemsidan - några tips?)

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...