Jump to content
Annons

Adam 8x i mindre rum.


Kash K

Recommended Posts

Hej!

funderar på Adam 8x till min studio.

rummet är ca 3.5 x 3.5 m med låg takhöjd (källare). Jag har dock treatat främre hörnerna med 60 cm stenull och har ca 13 absorbenter från HOFA som sitter på första studs (Inkl tak) samt bakre vägg.

min fråga är: är de för stora för detta rum?

De kommer längre ner än a7x vilket jag gillar då jag proddar rätt bastung urban/hip hop.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

A8x går ner till 38 Hz, A7x 42 Hz.. 8:an spelar alltså typ två semitoner lägre än 7:an. Man kanske kan argumentera att det gör varken till eller från?

Är rummet helt kvadratiskt? ~3,5m ger en nod runt just 37-39 Hz (~D1 till E1) om man tittar på våglängden. Lägger du mycket beats i den skalan? 

Jag skulle säga att de är för stora för rummet. Betongväggar (?) gör ju inte heller akustiken bättre. Vet inte hur mycket 60cm stenull dämpar så långt ner i registret.

Vad har du idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!


Inga betongväggar - debbelgips utanför isolering och som sagt rätt bra akustikbehandlat utöver de rejäla basfällorna i hörnen. Nästan kvadratiskt rum, sedan lite skåp med luckor och sp som äter utrymme halva väggen etc... 

idag har jag ett par gamla alesis monitor one kopplade till ett linn steg.
 

Om  rummet storlek gör att jag får stående vågor precis där jag får de extra frekvenserna är det kanske lite dumt men vill ju få ut det mesta bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...