Jump to content
Annons

Recommended Posts

Sitter med ett förslag till artistkontrakt framför mig gällande en som skriver, sjunger och proddar…

Har tre frågor, en om fördelning av vinst och en om typen av kontrakt med superlitet bolag som verkar ha ett fint engagemang.

1) Alla intäkter ska splittas 50/50 efter avdragna kostnader. Bolaget ska stå för studiotid, finslipa produktion, marknadsföra och promota. Fast egentligen inte då kostnader för detta ska dras från vinsten innan eventuell vinst fördelas. Artisten för text, musik, ta speluppdragen som erbjuds och ställa upp på marknadsföring mm.  De känns ju som de varken tar risk eller behöver göra så mycket för sin del medan artisten inte kan dra av för sin arbetade tid och faktiskt är den som levererar själva kärnvärdet: Musiken. Jag vill så gärna veta vilka fördelningar vi kan föreslå istället som är rimliga för båda parter?

2) Artisten vill vara fri att skapa musiken på sitt sätt och säger att det för honom är bättre att ha ett artistavtal med en manager som sedan kan fixa licensavtal med stort bolag än att själv direkt ha artistavtal med ett stort bolag och tappa sin frihet. Jag känner att det kanske blir samma sak i slutändan. Hur tror ni? Och om fler ska dela kakan blir det ännu mindre till artisten ...?

3)Att management ska ha option på att förlänga kontakt är väl inte bra om man är ny artist och inte kan branschen? Eller är de svårt att undvika? 

Vi vill ju sikta på ett avtal som är bra för båda parter för det är ju den bästa grunden för ett  fint samarbete!

Tacksam för svar.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Tja. Det beror på vad och vem den andra parten är.  Är den andra parten Max Martin så är nästan vad som helst OK. Kan den andra parten visa upp att den kan sin sak? Har de något track record? Jag tror många är systematiskt ute efter att blåsa folk. I den musikbranchen och alla andra brancher också för den delen. 1. Direkt, vilka kostnader och hur ska de bokföras? Det är inte orimligt att man tar kostnader för studio. Men att producenten ska till Las Vegas i 14 dar och "promota"?  Har hen 10 lika kunder så blir det en ren vinst att åka till Las Vegas och ha kul.

3. Det är inte orimligt, frågan är bara vad som är korrekt lösenpris för optionen. En variant som jag sett i tech världen är att man har ett optionsavtal som säger att motparten sätter priset, sedan får andra parten (artisten) välja att sälja eller köpa till priset som bolaget väljer. Tex optionen kan vara att fortsätta 50/50 och de säger 1MSEK. Artisten kan då köpa bolagets 50 del för en 1MSEK eller låta de fortsätta och få in 1 MSEK. I tech världen brukar man ha 51/49 eftersom det oftast är aktier med rösträtt och det är då priset på varandras aktier man har som pris. Bara som ett exempel, poängen är att det ska vara en prislapp med i optionen. Är det gratis så kommer de inte att tacka nej...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...