Jump to content
Annons

Meningen med att starta skivbolag för sina egna skivor?


caveman

Recommended Posts

Jag har försökt hitta bra svar på mina frågor här på forumet och på andra ställen men har inte träffat rätt...

Ja, vad är egentligen meningen med att starta ett eget skivbolag för att ge ut sitt bands egna grejer?

ISRC/bolagskod kan man få som privatperson (jag har själv fått det). Så varför inte bara ge ut sin skiva under sitt artist/bandnamn? "All rights reserved © bandnamn".

Det känns som det här med eget skivbolag bara är något på pappret, eller finns det någon fördel? Är det något jag missat?

Ses man som mer seriös och intressant för arrangörer, journalister och sånt om man har eget skivbolag, eller ligger på indiebolag?

Redigerat av caveman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skivbolag är i grund och botten en distributionsverksamhet. Man har en produkt (skivan) och åtar sig att försöka få den såld så mycket som möjligt. För det, krävs ofta ambitiös marknadsföring/reklam, och att kränga skivan till så många återförsäljare man bara kan.

Innebär ofta att skivbolag har mycket digra kontakter med grossister, butikskedjor, återförsäljare, utländska försäljningskanaler, radiokanaler, reklambolag, musiktidningar/journalister, och är "tjenis" med många av aktörerna som rör sig i dom delarna av branschen. De lite större skivbolagen är ofta sina egna förläggare med, kan även sponsra artisten med lån för t.ex. inspelningskostnader, mot en högre procentandel av de framtida intäkterna.

Har man inte dom kontakterna, och förtroendet av salubranschen, då förblir många dörrar stängda och man har inte resurser att få andra att köpa skivan till sitt sortiment. Det är en av de viktigare funktionerna skivbolag kan utföra åt en som artist/band. Har man dom här resurserna på egen hand, då är det ju bara tuta och köra.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra information, tack.

Tänker om man ska släppa en CD som hobby, spelar det egentligen någon roll om man registrerar ett bolag (Så att man i praktiken har ett skivbolag), eller om man släpper den rakt av under bandets namn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda är väl att du får lurigt att samarbeta med en distributör om du inte har F-skatt. Då måste du kunna fakturera... Samtidigt finns det ju numera faktureringstjänster och då kanske det går i alla fall.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev ett svar från telefonen som försvann men som i huvudsak gick ut på att 1) många distributionsbolag inte vill arbeta mot enskilda band och artister utan bara mot bolag även om dessa i praktiken är bara bandet, 2) har du företag är det lättare med det ekonomiska, vid försäljning, fakturering och inköp/utlägg. Så det är mer en praktisk fråga i ert fall tänker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...