Jump to content
Annons

En ny potentiell hit


Är detta bra musik?  

44 röster

  1. 1. Är detta bra musik?

    • Jag skickar kontraktet, bästa jag har hört
      3
    • Skit bra
      11
    • Bra
      7
    • Ganska bra
      5
    • Inte så bra
      3
    • Sämsta jag hört
      0
    • Sluta jag dör
      0


Recommended Posts

En gammal låt, men ny inspelning.

LÅTNAMN: Family matters

ARTIST/GRUPP:Anders Myrli

GENRE: "Jose gonzales" Pop

LÅTLÄNGD: 5:04

KOMPOSITÖR:Anders Myrli

PRODUCENT: Hybo pojkarna

EV. MEDVERKANDE: Hans Fredholm, Fredrik Fastén, Fredrik Hallqvist

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 9.3 mb

STATUS: Demo

LÅTLÄNK: Låten family matters

Redigerat av Myrli
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanon! snygg melodi perfekt arrangemang... varierat och man tröttnar inte. Tycker speciellt om breaket och tempoökningen vid 3.30. Vill ju även komma med någon konstruktiv kritik... och det är inte lätt när jag tycker det är bra. Det är väl i så fall texten, den betyder säkert mycket för dig, men jag har svårt att ha någon relation till den. Vad jag i såfall är ute efter är en text som är lite mer diffus och på så sätt kan betyda något för alla som lyssnar alltså man skapar sig sin egen tolkning av den. Men vadå det är ju bra ju! den här sparar jag 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för fin och konstruktiv kritik.. 😳

Ja, alltså texten är väldigt personlig, jag skrev den till min pappa när jag inte hade träffat han på väldigt många år.

Det är inte en berättande text för att förklara för andra hur det var utan mera direkt samtal med honom.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket trevlig låt. bra sjunget och intressant uppbyggnad. i såna här fall så får man börja kommentera mixen lite istället.

dynamiken känns lite okontrollerad över lag, det blir lite oroligt när trummorna kommer in. och... basen flyter liksom omkring på bottenvåningen utan att komma till sin rätt.

bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång sångaren går upp en oktav i refrängen skär det sig i öronen på mig.

Vid första delen av den första dubbelfrasen på uptempo sektionerna håller det knappt ihop. Allting spretar...sångarna vill åt ett håll medan ensamblen drar åt ett annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna har jag hört förut,

"Daddy I have missed you so" som fras funkar dåligt i en vuxen mans mun.

Min största invändning är just texten (banal!) och den ganska givna melodin - överraska oss!

Fin stämsång och bra mix, med lite kontraster och oväntade inslag kommer låten att lyfta.

Instrumentalbreaket vid 3:30 är mycket snyggt men cirka en minut för långt för att hålla kvar intresset.

Disclaimer:

Detta är mina åsikter / ta dom till er eller ignorera - inga rätt eller fel här!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Disclaimer:

Detta är mina åsikter / ta dom till er eller ignorera - inga rätt eller fel här!

😛

Till skillnad från Dumb Dans åsikter så vill jag poängtera att mina åsikter är objektiva och obestidbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Disclaimer:

Detta är mina åsikter / ta dom till er eller ignorera - inga rätt eller fel här!

🙂

Till skillnad från Dumb Dans åsikter så vill jag poängtera att mina åsikter är objektiva och obestidbara.

På förekommen anledning....

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att ni skulle behöva spela om partiet där trummorna komemr in, det låter som att ni blir rädda ungefär och alla tappar bort det de ska göra.. Och rösterna ligger alldeles för lågt i det partiet. Det grötar ihop sej TOTALT!

Vidare håller jag med Dumb Dan angående texten, den fungerar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Disclaimer:

Detta är mina åsikter / ta dom till er eller ignorera - inga rätt eller fel här!

🙁

Till skillnad från Dumb Dans åsikter så vill jag poängtera att mina åsikter är objektiva och obestidbara.

På förekommen anledning....

😉

Jajjamensan. Följde den där tråden med intresse förrut.

Dock så tycker jag att det är alla andra som inte fattar att åsikter är någonting subjektivt, och alltid kommer att vara det, som borde sätta in brasklappar om att de är klent begåvade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra låt, tycker jag! Bra titel! När jag lyssnar på texten tycker jag bara att den inte lever upp till titeln, om man kan säga en sådan sak (eftersom titeln är så bra känner jag att texten är lite för schablonmässig och banal men jag kanske inte fattat texten riktigt för jag uppfattar inte alla orden). En banal text är dock inget hinder för en hit om det är det du siktar på.

Arrangemanget är också bra!

Det enda med framförandet jag inte gillar riktigt är att sången är för ostadig och du sjunger inte ut tillräckligt. Kanske beror min åsikt på att jag lyssnar så mycket på opera och annan vokal klassisk musik så du behöver inte ta det som dålig kritik om du inte vill. Ändå tycker jag att du är lite för ostadig på sången och skulle behöva lite sådan där Melodyne-effekt eller träna upp rösten lite för att sälja låten (eller sälja låten till en annan artist). Så klart, i pop är "känslan" det enda viktiga men man kan ersätta en okänslig röst med tekniska förbättringar. Som det är nu tycker jag att det inte är så mycket av vare sig det ena eller det andra. Men du kan välja på att skola rösten lite grand eller att lägga in mer känsla i rösten (eller göra den mer personlig efter eget val). Observera alltså att mina öron kanske är "skadade" av att ha lyssnat lite för mycket på klassisk musik. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ni har fått en massa åsikter, men nu kommer så sanningen... :rolleyes: ...

För det första är det intressant att ni anser detta vara en potentiell hit! Det tyder på självförtroende, vilket aldrig stört mig!

Det är dags för lite bedömning från min sida, och kommentarer om vad andra sagt:

Jag tycker texten är helt ok. Den får gärna vara hur personlig som helst utan att det stör mig. Och de som vill ta till sig och känna igen sig gör väl det. Andra inte, utan att för den sakens skull tycka att låten skulle vara dålig därför.

Uppbyggnaden av låten är bra och intressant. Något i stil med en låt som jag själv gjort faktiskt! Lugn i början, stegring och tebax...

Jag tycker, till skillnad från vissa andra här, att det är just dynamiken i låten ni skall behålla, det gör den väldigt levande. Inte ofta man får njuta av det numera. Allt ska sönderkomprimeras. Trummorna är kalas. Sedan undrar jag lite över pianot...är det samplat piano som spelas på midiklaviatur? Det låter lite tunt hursomhelst, men det är inget som stör.

Efter 1:06 låter det mycket märkligt när det gäller pianot. Först lite högre volym, åtföljt av det tystare vandrandet igen... Kan det vara så att detta instrument ligger på två olika spår, vissa partier på ena och andra partier på andra spåret? Mixning hög-låg i denna skarv 1:06/1:07, som är pytte störande. Jag tycker att det är störande när ni flyttar fingrarna på den akustiska gitarren och detta hörs i miken. Det går att träna bort såklart, men jag är väl bara överkänslig härför. Mest hörs detta i början av naturliga skäl.

Jag tycker också att stegringen i låten efter 2 minuter nånting kommer ganska pang på och kanske ville man ha någon förvarning i form av ett tamburinskak, stegrad trumma eller vad vet jag...

Det är lite frapperande att ni väljer att gå igång på de ackord ni väljer efter pauserna vid 3:43 och 3:51 t.ex. Jag hade föredragit att ni valt samma tonhöjd/ackord efter varje liten trumpaus där. Nu låter det som om ni spelar fel!

Jag tycker att rösten passar i sammanhanget och skall vara lite laid back. Detta är ingen operett. Rösterna funkar fint vid up tempot också.

Det allra bästa med låten, förutom instrumentsättningen, är att den känns levande och dynamisk. Därför en liten eloge även till inspelningen! Det känns tillräckligt panorerat också, och snälla paja inte detta nu med någon kompressor!

Mina noteringar ska ses som marginalanteckningar enbart, därför sätter jag högsta betyg vilket aldrig skett på detta forum, ty jag är kräsen. Väntar nu på videon på Z-TV...

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 1:06 låter det mycket märkligt när det gäller pianot. Först lite högre volym, åtföljt av det tystare vandrandet igen... Kan det vara så att detta instrument ligger på två olika spår, vissa partier på ena och andra partier på andra spåret? Mixning hög-låg i denna skarv 1:06/1:07, som är pytte störande. Jag tycker att det är störande när ni flyttar fingrarna på den akustiska gitarren och detta hörs i miken. Det går att träna bort såklart, men jag är väl bara överkänslig härför. Mest hörs detta i början av naturliga skäl.

Det är lite frapperande att ni väljer att gå igång på de ackord ni väljer efter pauserna vid 3:43 och 3:51 t.ex. Jag hade föredragit att ni valt samma tonhöjd/ackord efter varje liten trumpaus där. Nu låter det som om ni spelar fel!

Hej tack för din åsikt. Ett par saker vill jag bara förklara. Jag tyckte själv att ljudet som uppstår när man drar fingrarna på gitarrhalsen är otroligt snyggt. 🙂 Det är därför det ljudet är med. Jag har inga som helst problem med att spela utan att göra ljudet. Jag kan faktiskt både och. 😉

Pianot är ett samplat piano. Men jag föredrar att spela på ett riktigt piano, men detta var det näst bästa. Och jag är nöjd med ljudet. Men jag förstår inte vad du menar med hög/låg Jag hör faktiskt inte skillnaden 😉

Vid 3:43 spelar jag faktiskt fel på gitarren . Men jag tyckte inte att det gjorde så mycket Det blev nån märklig slags spänning där som jag ville behålla. 😉 Men jag kan ju ha fel.

Tack för mig

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Mycket snyggt!

Lite grötigt under någon refträng, där man inte hör sången så jättebra. Riktigt snygg gitarr...

Pianot är ju samlat.

Trodde inte att du gillade fusklåtar.

Förresten så fuskar du också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Småtrevligt.

Men vad har det här med José Gonzales att göra?

...introplocket på gitarren är "crosses" rakt av...

Tycker låten är helt ok men inte så originell. Nån slags blandning av svensk singer/songwriter och Go go dolls i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Småtrevligt.

Men vad har det här med José Gonzales att göra?

...introplocket på gitarren är "crosses" rakt av...

Tycker låten är helt ok men inte så originell. Nån slags blandning av svensk singer/songwriter och Go go dolls i mina öron.

Ja men faktum är att jag skrev den här låten innan jose gonzales.

Nu kan jag tyvärr inte bevisa detta eftersom inspelningen av min låt är från 2005. Men kanske om jag hittar nån live spelning vi gjorde för många år sen.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt arrat, men refrängen är lite grötig och sången är lite sur på sina håll. Alltså kommentarer som redan skrivits, men är värda att påpeka en gång till. Tycker även jag att slutet är lite väl utdraget. Kapa bort sista minuten och knyt ihop påsen. Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent ljudbildmässigt så skulle nog låten vinna massor på att bli tydligare, tajtare o mindre komplicerad, mer "självklar" o ren. Gör nå roligare av den där trum/piano-grejen efter 03:35 (tror jag det var). Det låter sååå Pingstkyrkan-stick. Snyggt gitarr-plonk med snygga "defekter".

Textmässigt så gick det här rakt in i mitt hjärta iallafall. Röst o text skär som kniven (ja, jag fick röda ögon). Skulle va snyggt om rösten kom "närmare" (mer intimt).

Over and out...

/Jimmy

Redigerat av Jimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

01:40: Dra ett mindre diskant pianoljud tack, mindre samplat mer levande. Sustainpedalen är din bästa vän.

Den är skön när den kommer igång men den hade kunnat komma igång lite tidigare.

Helt ok låt ingen jättehit i mina ögon men helt klart en ok låt.

Tummen upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter sååå Pingstkyrkan-stick.

Vad menar du egentligen med pingstkyrkan stick?

//Anders

Han menar nog inte att pingtskyrkan ska sticka utan ett stick(kort slinga) som låter som det vore spelat av ett band i Pingstkyrkan. Jag är nog beredd att hålla med för jag fick också den känslan på exakt samma ställe(tänker då på pausen som blir när pianot klingar ut till ensamma trummor, den ösiga delen av breaket är mkt bra)

I övrigt tycker jag att låten är bra och tycker att texten får tolkas som den vill av den som lyssnar. Dynamiken tycker jag också bara är en fördel. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...