Jump to content
Annons

Köpa gitarrhals med rosenträ (cites?)


AntJac

Recommended Posts

Hejsan allihop. Är det någon som vet hur dom nya regleringarna inom cites fungerar? 

Finns det någon kunnig här som vet om jag nu mer kan köpa en allparts hals ifrån USA med greppbräda av rosenträ (rosewood) nu? Jag antar att allparts rosenträ är indisk rosenträ? 

 

Försökt att hitta bra info om ämnet men tycker det är lite svårt att begripa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
10 minuter sedan, pop53 said:

Tack för tipset, inte riktigt vad jag söker dock.

13 minuter sedan, pop53 said:

Undrar just om inte det är naturvårdsverket som vet sånt. Det verkar dock som att det går bra att köpa inom landet och även inom EU. Det är ju mest olaglig avverkning dom siktar på och väl kanske framför allt Brazilian rosewood om jag fattat det hela rätt.

Vad jag förstår det som är brasiliansk rosenträ "a-listat" och indisk rosenträ är nu mera "b-listat". Aa jag vet inte riktigt, det är svårtolkat. Det finns ju lite info hos Jordbruksverket.

Redigerat av AntJac
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
2 hours ago, AntJac said:

Tack för tipset, inte riktigt vad jag söker dock.

Vad jag förstår det som är brasiliansk rosenträ "a-listat" och indisk rosenträ är nu mera "b-listat". Aa jag vet inte riktigt, det är svårtolkat. Det finns ju lite info hos Jordbruksverket.

Man har tydligen lättat på regelverket för musik instrument.  Dalbergia nigra är väl dock fortfarande big NO-NO! http://www.musikermagasinet.se/blogg/2019/8/29/nyhet-dispens-fr-rosentr-i-musikinstrument

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, pme said:

Man har tydligen lättat på regelverket för musik instrument.  Dalbergia nigra är väl dock fortfarande big NO-NO! http://www.musikermagasinet.se/blogg/2019/8/29/nyhet-dispens-fr-rosentr-i-musikinstrument

Tack för hjälpsamt svar. Bra länk, inte sett den tidigare! Ja brasiliansk rosenträ lär väl inte lyftas men diverse av dalbergia släkten har lättats. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...