Jump to content
Annons

Mac är dyrt undrar varför


Gäst

Recommended Posts

Annons

Visst f-n luras dom (Inte bara enligt Louis Rossman). Efter 25 år med PC blev jag så förbannad på Windows 9 (var väl OS 2018?) att jag gick o köpte min första Mac(BookPro) utan att kolla upp nånting. Mycket dumt. Dubbelt så dyr som en bra PC och med inbyggda fel och svagheter som Apple låtit passera med en "produktgaranti" istället för att göra rätt från början. Macdatorernas goda rykte kommer från en tid när det var välförtjänt och nuförtiden från människor som alltid haft dem och vant sig vid att köpa ny när något krånglar.

Ett exempel: Efter ett år kunde jag inte mixa i Garageband utan att stänga alla övriga program (och även processer), stänga av wifi och hela tiden hålla koll på temperatur och ström för att undvika krascher. Hur skoj är det när man pillar med automatisering och redigering. Mitt exemplar från 2017 är tydligen extrem. Nya oprövade funktioner som förbättrats på senare MBP. Att något skulle vara buggfritt räknar jag inte med men en laptop för 21000 med en ynklig 13tumsskärm ska inte behöva nytt tangentbord efter tre månader och drabbas av svår över- hettning efter ett år. Mac är som HD. En jävligt snygg o exklusiv sak som du måste skruva på varenda j-la dag. PC är som en japansk MC. Du tankar, sen kör du. That's it. Jag överdriver, visst, men det gör Apple också. Både sina vinster och påståenden om produkternas kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)
22 timmar sedan, punkrockdude said:

Överlag uppfattar jag Applekonsumenter som sektmedlemmar.

Nästan lika mycket som Apple-bashers! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är inte så svårt att sälja apple prylar till larviga priser när alternativet är microsoft...

Apple "återkomst" var baserat på riktigt bra prylar till lite dyrare priser.  Det var fantastisk hårdvara och ett unix baserat OS med ett GUI som mormor klarade av. Jobs hittade rätt med teknik, stil och kvalitet. Nu håller man på att prisa ut sig med datorerna och android har idag 80 procent av marknaden för telefoner (antalet telefoner inte i kronor) , medans microsoft kämpar på med tabletts. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förefaller mest vara macbooks som krånglar och får kritik.  Har en iMac 2019 Core i9 själv och den funkar klockrent. Hade en 2015 före det och den bara tuggade på dygnet runt.  Blev prestandaproblem med den dock i större projekt med många virtuella instrument.  

Dyrt? Betänk en inbyggd 27” 5k retina skärm, något av det bästa som finns på marknaden än idag.  En stationär PC med samma prestanda hamnar inte så långt efter prismässigt. 
 

edit: Dessutom bra andrahandsvärde vid försäljning. 👍

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
27 minutes ago, Jopol said:

Förefaller mest vara macbooks som krånglar och får kritik.  Har en iMac 2019 Core i9 själv och den funkar klockrent. Hade en 2015 före det och den bara tuggade på dygnet runt.  Blev prestandaproblem med den dock i större projekt med många virtuella instrument.  

Dyrt? Betänk en inbyggd 27” 5k retina skärm, något av det bästa som finns på marknaden än idag.  En stationär PC med samma prestanda hamnar inte så långt efter prismässigt. 
 

edit: Dessutom bra andrahandsvärde vid försäljning. 👍

iMac får ganska mycket kritik för dålig kylning så maskinen klarar inte alls de laster den egentligen skulle kunna. Och man vill inte ha någon fläkt i studion.  Så även om den är ganska ok, så är det inte alls ett optimalt val för musikproduktion även om i9 nog är den lämpligaste intel processorn just nu. Själv skulle jag vilja se en mac-lagom med en Amd 3950x i en större låda än en mac-mini med plats för 3.5 diskar och ett ordentligt grafikkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, pme said:

iMac får ganska mycket kritik för dålig kylning så maskinen klarar inte alls de laster den egentligen skulle kunna. Och man vill inte ha någon fläkt i studion.  Så även om den är ganska ok, så är det inte alls ett optimalt val för musikproduktion även om i9 nog är den lämpligaste intel processorn just nu. Själv skulle jag vilja se en mac-lagom med en Amd 3950x i en större låda än en mac-mini med plats för 3.5 diskar och ett ordentligt grafikkort.

Kan hålla med om att det kan vara ett problem, även om jag inte upplever det i stort sett alls. De få gånger jag har hört fläkten så har det inte varit i samband med inspelning eller mixning.  Endast vid nermixning till MP3. Däremot vid tung grafikhantering så kan det låta en del. Men det är inget jag sysslar med i någon omfattning att tala om.

 Även 2015-modellen var helt tyst i stort sett hela tiden.  

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Jopol said:

Dyrt? Betänk en inbyggd 27” 5k retina skärm, något av det bästa som finns på marknaden än idag.  En stationär PC med samma prestanda hamnar inte så långt efter prismässigt. 

edit: Dessutom bra andrahandsvärde vid försäljning. 👍

Prismässigt så fallerar det mest vid uppgradering, det är väldigt begränsat på mac, förlorar mycket pengar på att sälja och köpa ny. En annan aspekt är, priserna rampas upp mer och mer, kommer man ha råd att köpa den kapacitet man behöver nästa gång? 

Den osäkerheten i sig gjorde att jag bytade från apple till egenbyggd pc. Det är/var en del att lära sig, men ville inte betta på Mac, tycker fortfarande jag gjort rätt val. Nästa gång jag uppdaterar, kanske om 3-4 år, behöver jag kanske endast lägga 2000kr på en CPU om det fortfarande är sjyssta/pristävling i CPU branchen.

Helt enkelt, ängsligheten för windows som operativsystem är mindre än apples affärsmodell efter steve jobs bortgång

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Visst får man mer för en beggad mac. Men jag kan uppgradera min maskin från 2012 för under 6000 spänn och få samma prestanda FÖR MUSIK som en Mac Pro 8 cores. Till och med bättre. (processormässigt)

Laptop  väljer jag dock Apple alla dagar.  Men stationärt, nej det går bara inte. 

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, drloop said:

Visst får man mer för en beggad mac. Men jag kan uppgradera min maskin från 2012 för under 6000 spänn och få samma prestanda FÖR MUSIK som en Mac Pro 8 cores. Till och med bättre. (processormässigt)

Laptop  väljer jag dock Apple alla dagar.  Men stationärt, nej det går bara inte. 

Med all respekt, men det tvivlar jag starkt på eftersom enbart 9900k i9 8 Core kostar 6000:-  
Som kuriosa kan jag nämna att det gjordes ett test på youtube där man jämförde iMac 2019 i9 med en 2017 i7.  Antalet tracks med virtuella instrument innan Logic Pro X började balla ur gick från ca 30 till över 100.  
Använder du bara Audio tracks så har du inte det problemet.  Men med midi och virtuella instrument krävs det genast lite mer för stora projekt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, Jopol said:

Med all respekt, men det tvivlar jag starkt på eftersom enbart 9900k i9 8 Core kostar 6000:-  
Som kuriosa kan jag nämna att det gjordes ett test på youtube där man jämförde iMac 2019 i9 med en 2017 i7.  Antalet tracks med virtuella instrument innan Logic Pro X började balla ur gick från ca 30 till över 100.  
Använder du bara Audio tracks så har du inte det problemet.  Men med midi och virtuella instrument krävs det genast lite mer för stora projekt. 

Glöm inte Amd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

Prismässigt så fallerar det mest vid uppgradering, det är väldigt begränsat på mac, förlorar mycket pengar på att sälja och köpa ny. En annan aspekt är, priserna rampas upp mer och mer, kommer man ha råd att köpa den kapacitet man behöver nästa gång? 

Den osäkerheten i sig gjorde att jag bytade från apple till egenbyggd pc. Det är/var en del att lära sig, men ville inte betta på Mac, tycker fortfarande jag gjort rätt val. Nästa gång jag uppdaterar, kanske om 3-4 år, behöver jag kanske endast lägga 2000kr på en CPU om det fortfarande är sjyssta/pristävling i CPU branchen.

Helt enkelt, ängsligheten för windows som operativsystem är mindre än apples affärsmodell efter steve jobs bortgång

Håller helt med dig angående Apples inlåsningar. Och det är väl egentligen den enda stora nackdelen med Apples produkter. Men andrahandsvärdet på en iMac är bra mycket bättre än för en PC.  Fick 12k för min 2015 i våras. Hade iofs kostat 25 inkl uppgradering av CPU och ram. Men du får inte 12k för en 4 år gammal PC. 

Men absolut, uppgradering är dyrt om man inte gör det själv, vilket är hyfsat riskabelt på en iMac. En annan liten detalj som kan vara småjobbig är när man vill blåsa damm från CPU fläkten. Det går, men inte optimalt.

med det sagt så anser jag ändå iMac vara väldigt prisvärd i förhållande till en jämförbar PC. 
 

Sen har vi stödet för musikproduktion i OSX. Sparkar ju skiten ur allt Windows har att komma med. Ta bara Core Audio eller sammansatta enheter. (Aggregated devices). 
 

edit: Däremot anser jag att Apples alla andra produkter, som MacBook Pro, iMac Pro och Mac Pro, är kraftigt överprisade. 
 

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, Casper Bjerkehagen said:

Glöm inte Amd 🙂

Vet inte, men ska man tro den här sidan så är faktiskt ryzen dyrare än i9. och sämre  

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-9900K-vs-AMD-Ryzen-9-3900X/4028vs4044

edit:  såg lite i efterhand nu att jämförelsen haltar lite eftersom ryzen har 12 kärnor.  Men faktum kvarstår avseende pris, vilket är vad vi pratar om. Det är en marginell skillnad.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, Jopol said:

Vet inte, men ska man tro den här sidan så är faktiskt ryzen dyrare än i9. och sämre  

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-9900K-vs-AMD-Ryzen-9-3900X/4028vs4044

Där ser man. Tur att amd pressat ner intels priser rejält dock

Redigerat av Casper Bjerkehagen
Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, Jopol said:

Och BOOM så gick vi från Mac vs PC till Intel vs AMD 😂

Japp 🙂
För att komma on topic då, spelar ju faktiskt inte roll vilken cpu man köper, om man köper det som är prisvärt för ens behov, ca 4000kr för topp cpu är inte så stor kostnad för uppgradering av systemet

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, Casper Bjerkehagen said:

Japp 🙂
För att komma on topic då, spelar ju faktiskt inte roll vilken cpu man köper, om man köper det som är prisvärt för ens behov, ca 4000kr för topp cpu är inte så stor kostnad för uppgradering av systemet

Det stoppar ju sällan där dock.  Ny CPU kräver ofta nytt moderkort som i sin tur kräver nya minnesmoduler. Och så vidare.
utvecklingen går ibland fortare än man önskar. Beror lite på hur gammal burken är som du vill uppgradera.    
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Knepet trollkarlen Steve Jobbig använde sig av är illusionen av lätt-användlighet. Motivet är inte att göra människor väl, som man kanske tror. Det vänder sig till massan av folk som tror att man inte behöver anstränga sig för att skapa nått bra ... å andra sidan har de Windows versioner genom åren visat att deras användare är mycket ansträngda. 😉 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror i9 och ryzen är overkill för de flesta daw-användare. Intels nya processorer kör i åttor kring de äldre. En ny mac mini i3 slaktar min macbook med i7 quad (ivy bridge, så den har några år på nacken) med dubbel (!) single core prestanda, och 25% högre i multicore. Minin kostar under 10k, så alternativen finns faktiskt...

P.S. Köpte min fyra år gamla macbook för 9000:- begagnad och är mycket nöjd 🙂 D.S. 

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
14 hours ago, Jopol said:

Vet inte, men ska man tro den här sidan så är faktiskt ryzen dyrare än i9. och sämre  

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i9-9900K-vs-AMD-Ryzen-9-3900X/4028vs4044

edit:  såg lite i efterhand nu att jämförelsen haltar lite eftersom ryzen har 12 kärnor.  Men faktum kvarstår avseende pris, vilket är vad vi pratar om. Det är en marginell skillnad.

Hur vida man kan utnyttja potentialen i maskinen har också ganska stor påverkan och där kommer även applikationen för benchmarken in och så även operativsystemet.  MS windows är ganska uselt, OSX bättre och här resultatet när man provar hårdvaran under linux.

https://techgage.com/article/a-linux-performance-look-at-amds-16-core-ryzen-9-3950x/

Ryzen har dubbelt så många core's och är ungefär dubbelt så snabb för applikationer som går att parallellisera bra. En DAW är inte helt lätt att parallellisera med låg latens.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
26 minutes ago, JakobP said:

Tror i9 och ryzen är overkill för de flesta daw-användare. Intels nya processorer kör i åttor kring de äldre. En ny mac mini i3 slaktar min macbook med i7 quad (ivy bridge, så den har några år på nacken) med dubbel (!) single core prestanda, och 25% högre i multicore. Minin kostar under 10k, så alternativen finns faktiskt...

P.S. Köpte min fyra år gamla macbook för 9000:- begagnad och är mycket nöjd 🙂 D.S. 

Det beror helt på vad man sysslar med.  De som sysslar med filmmusk brukar köra flera maskiner parallellt för att de ska orka med, medas en singer-song-writer förmodligen klarar sig med gammal pentium.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, pme said:

Det beror helt på vad man sysslar med.  De som sysslar med filmmusk brukar köra flera maskiner parallellt för att de ska orka med, medas en singer-song-writer förmodligen klarar sig med gammal pentium.

Absolut. Tror fortfarande att det är overkill för de flesta daw-användare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, JakobP said:

Absolut. Tror fortfarande att det är overkill för de flesta daw-användare. 😉

Håller inte med, om man gör en mix och slänger på några fina reverb och tex soothe på instrumentgrupper har man inte super-mycket krut kvar. 

Kör på ryzen 2700X som är 80% av intels i9 kapacitet, tycker jag har god kraft, men definitivt inte overkill!

Det som är bra är att mixar låter ofta bättre ju mindre man gör, så att jag effektiviserar min mixning är en annan femma. Och effektivisera mixning gör man nog inte om CPU:n är overkill 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, pme said:

Hur vida man kan utnyttja potentialen i maskinen har också ganska stor påverkan och där kommer även applikationen för benchmarken in och så även operativsystemet.  MS windows är ganska uselt, OSX bättre och här resultatet när man provar hårdvaran under linux.

https://techgage.com/article/a-linux-performance-look-at-amds-16-core-ryzen-9-3950x/

Ryzen har dubbelt så många core's och är ungefär dubbelt så snabb för applikationer som går att parallellisera bra. En DAW är inte helt lätt att parallellisera med låg latens.

Helt riktigt. Jag använder Studio One och trots mina 16 trådar så spajkar (medveten stavning :)) det ibland när jag kör ett projekt vilket ger oönskade missljud tillfälligt.  Och det beror på att S1 använder bara en tråd för sig själv.  Däremot har de nu lagt in multicore stöd för instrument som använder flera lager. Ex. Kontakt och omnisphere. Så där har det blivit betydligt bättre.  Men det finns en del kvar att önska avseende CPU hantering i DAWs

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...