Jump to content
Annons

mastering hjäälp!


pjotor

Recommended Posts

håller precis på att mastra min första låt och tänkte bränna ut och lyssna på stereon hur det låter men när jag konventerar från 24bit 48khz till 16bit 44khz så låter det vääldigt konstigtt. nån som har nått förslag vad jag gör fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilket program använder du? Jag kan bara svara för Wavelab. Men det enkla svaret är att du måste använda dihtering (fylla ut överskottsbitarna med nåt) när du renderar ner filen till 16 bit 44 Khz.

Om det är ett Steinbergsprogram så kolla om du hittar nåt som heter UV22 HR och ställ den på 16 bitar och upplösning low och autoblack. Sen renderar du ner den till 16/ 44.1

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså, dithering spelar ingen större roll. Det är inte så att det "låter konstigt" utan det. (Lite roll spelar det faktiskt, men på en skala 1 till 10 så är det kring 2). Låter det konstigt är det nåt annat.

På vilket sätt låter det konstigt?

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Dihtring kan vi glömma då.. Du ger väldigt lite info.. när du säger att du mastrar.. Jobbar du med en stereofil eller sitter du med en hel mix i typ Cubase och ska mixa ner (vilket inte är samma som att mastra).

Än en gång vilket programvara sitter du med

Är det verkligen en stereofil du sitter med eller menar du att du just har mixat ner?

Och sen.. Vad sparar du i för filformat? dov? Låter lite som om du sparar som mp3 ju..

Jag la upp en bild på min server så du ser med vilket format jag sparar för att kunna bränna på CD sen

Kolla in http://hegobald.no-ip.com/img/wavelab.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

har testat både att sitta med hela mixen och stereo fil för att se om det blir någon skillnad. jag använder cubase sx. om vi vänder på det hela. hur konventerar man utan att man märker större förlust av ljudkvalité? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

har testat både att sitta med hela mixen och stereo fil för att se om det blir någon skillnad. jag använder cubase sx. om vi vänder på det hela. hur konventerar man utan att man märker större förlust av ljudkvalité?

Undrar precis samma sak! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen! Eftersom jag själv inte kan så mycket om Cubase så kan jag inte svara på hur man gör detta i Cubase. Men jag rekomenderar er att att söka upp en användare här på forumet som heter Majken. Han bedriver utbildning bl.a. i Cubase så han borde kunna svara.

Det här hittade jag på hans hemsida i alla fall.

http://www.majken.se/cubase/

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte bara uppdatera min tråd här och säga att efter timmars pillande och jag blir helt frustrerad och har spelat in allt i 16bit 44.1khz och skicka "bounce" ner alla spår till en 16bits wav fil och lik förbannat när jag öppnar denna fil sedan i winamp för att lyssna låter det helt dämpat, dovt och den där klangen som fanns i projektet är borta. jag förstår inte varför för nu har jag inte konveterat om verken i bits eller khz. help please.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad har du för ljudkort? spelar stor roll oxå... 🙂

Har svårt att förstå vad ljudkortet har med omvandling av samplingrate att göra. Det hela sker ju i datorn.. Inget går via ljudkortet. Bara för lyssning.

Jag brukar själv få 96/24 stereo-wav filer från diverse polare och dom plockar jag in i mitt Wavelab och mastrar. det sista jag gör är att rendera filen och köra en Apogee UV22 HR med autoblank och dihtring för 16 bitar aktiverat och ur ploppar en 16/44,1 fil färdig att brännas på CD och jag har aldrig haft några problem med samplingskonverteringen. Däremot så kan wavelab bugga i bland då jag konverterar till andra mycket sämmre format som t.ex MP3 (då brukar det låta dovt) eller att jag glömmer bort mig och spar en 96/24 fil som OGG utan att rendera och dihtra ner den till 16/44,1.. Då brukar filen låta i slooowmoootion.. Fast då kommer jag oftast på vad som jag gjort fel.

Kontentan från min sida.. Jag kan inte så mycket om Cubase men är det som så att du har Wavlab också (Wavelab LE kan ju följa med bundlat i bland) så spar ner din väljudande 24/48 stereo-wav och öppna i Wavelab och mastra den där.. Det är ju det som wavlab är till för också så..

En fundering till.. Då du mixar ner till stereo och lyssnar då låter det visst bra.. Men sen då du spar ner den till 16/44,1 och lyssnar på den i winamp så låter det dovt.. Först och främst.. Varför lyssnar du i Winamp? den kan ju ha nån plugin som sabbar lyssningen också.. Sen.. Om du nu öppnar denna nersparade fil i Cubase igen och lyssnar.. Låter det bra då.. Tja då är det Winamp som bråkar mest troligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt att kolla om det är filen det är fel på eller programmet. Spela upp den mastrade stereofilen i Cubase (Mute:a alla andra spår än just stereofilen), så märker du att det fortfarande låter som det ska. Om det inte gör det, så har du kanske avmarkerat någon option vid audio-exporten - eller så har du kanske ett ljudkort som bråkar med dig angående samplingfrekvenser (läs: SoundBlaster, som inte hanterar 44.1kHz... 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Hej!

Gammal tråd kanske, men jag har precis samma problem.

MEN, jobbar i Logic Pro 7.2. Har börjat provbounca inför mastering och har 3 veckor kvar på mig. MP3:orna låter jättebra och stämmer bra överens med mixen i arrange. Men både aiff och wav blir burkiga, murriga och grottiga. Sången låter fräsch men resten e katastrof!

Är det fel på mitt Logic och hur tar jag reda på det typ?...

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gammal tråd kanske, men jag har precis samma problem.

MEN, jobbar i Logic Pro 7.2. Har börjat provbounca inför mastering och har 3 veckor kvar på mig. MP3:orna låter jättebra och stämmer bra överens med mixen i arrange. Men både aiff och wav blir burkiga, murriga och grottiga. Sången låter fräsch men resten e katastrof!

Samma problem, du har alltså spelat in i 48 och vill exportera till 44,1 kHz?

Mitt tips är att vänta med konverteringen. Bounca materialet i samma upplösning (24 bitar som lägst) och frekvens som det spelats in i.

Logic, Cubase och Pro Tools är inte lysande på att omvandla mellan samlpingsfrekvenser, men som tur är finns det externa program som gör det bättre. Voxengo R8brain är ett exempel (än så länge bara för Windows).

Ska materialet mastras på ett professionellt ställe? Då kan dom lösa konverteringen där.

Ska ni mastra själva och saknar vettig konvertering är mitt tips att skicka ut signalen via analoga ut och spela in dem på nytt med rätt samplingsferkvens på en annan dator. Det kärvs alltså två ljudkort (av bra kvalitet) och två datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...