Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej! 

Jag har blivit väldigt nyfiken på att börja spela mandolin och börjat leta efter något att köpa. 

Jag kan egentligen ingenting om de instrumentet och skulle jättegärna behöva tips av någon som är lite mer kunnig! Jag behöver en vänsterfattad mandolin vilket verkar göra det svårare. 

Hoppas det är någon som kan leda mig rätt... 

 

Med vänlig hälsning, Albin 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dessvärre så verkar musiken styra bort från riktiga instrument och speciellt gitarrer. Mandolin vet jag inte om vi haft nån här som pratat speciellt mycket om om jag minns rätt. Själv har jag två gamla skolmandoliner, jag tror en heter Krafton och en Levin och med tanke på ovanstående så borde det gå att göra fynd på närmaste skola. 

På en sån mandolin kan man ändra strängarna till vänster fattning men man kanske får göra en ny sadel då strängtjockleken kastas om. 

Alla dom stora internetföretagen har säkert en ny för nån tusenlapp som säkert funkar men inte är så jättebra. Men det borde finnas på blocket eller kanske på facebook till och med.

Till exempel https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas/Mandolin-av-Gear4music-Vintage-Sunburst/C4U för under tusenlappen till och med. Ofta har dom ett youtube exempel på hur dom låter men inte på denna.

Jag har köpt många gitarrer av dom och några har varit minst sagt helt ok för pengarna men några har jag fått mecka med en del. Två har jag skickat tillbaka men fick nya utan problem.

På youtube finns det säkert en massa info om mandoliner både olika sorter och hur man spelar och stämmer dom etc etc. Förmodligen också om hur man meckar med dom.

Jag vet en kanal Rosa stringworks där innehavaren av kanalen bygger egna mandoliner och lagar stränginstrument.

 

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...