Jump to content
Annons

Synth, musik, teknik, tracker


SyncEmotions (oregistrerad)

Recommended Posts

SyncEmotions (oregistrerad)

Syntkär. Både elektroniska sättet och den ljud den skapar. Tycker om att arbeta i hardvarubaserad studio. Fasttracker, Madtracker mm.

Från mig du kan få råd och hjälp här med frågor om elektronik och reparation; och  om musik arrangemang&musikteori lär jag från dig gärna. 🙂

Speciellt om syntar, förstärkarna, etc. Samt om gamla datorer. Skapar sina egna custom studio utrustning och modifikationer (DAC ombygge, extra preset minne etc. "aftermarket" minneskort ), men också helt eget analoginspelningsteknik (bandspelarens ombygge t.ex.). Alla ska lära sig elektronik, eller hur, det e ju kul, avslappnande, mycket bred område, hobby till alla åldrar från 5 till 90. 🙂

Tycker om EDM, min smaksak e Jan Hammer, Vangelis, Mike Oldfield, Didier Marouani, Jean Michel Jarre, italo disco. Lyssnar massmedia radiokanaler inte alls.

Kommer från Estland och därför sådant ordföljd och andra saker som bryter språkregler. Ankom i Sverige ...hm... när det var i cirkulation 50-örig mynt fortfarande, den 4Sound butik var Musikbörsen  på St. Eriksgatan, och tid då alla platser i Stockholm accepterade kontantbetalning, och Behringer V-VERB 2496 kostade redan 1000 SEK . 😉 

 

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen till forumet!

Det är roligt med syntar. Jag är också syntnörd trots att jag är basist och har ägt allt ifrån Casio CZ-101, Yamaha DX-27, den första Roland D-50 som kom ut, Casio VZ-1, Novation Bass Station II och har nu en Roland JP-8000 samt en Moog Subphatty. 

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
21 minutes ago, Peter Roos said:

Välkommen till forumet!

Det är roligt med syntar. Jag är också syntnörd trots att jag är basist och har ägt allt ifrån Casio CZ-101, Yamaha DX-27, den första Roland D-50 som kom ut, Casio VZ-1, Novation Bass Station II och har nu en Roland JP-8000 samt en Moog Subphatty. 

jaja, jag har Roland D550. ...och nu med digital utgång efter modifikation . Vid digital inspelning kom ut att DAC är med 32kHz. Då den signal är sådant... analysera gärna med wave editor. djup 80-talets DSP.

http://mt.ee/hyperspace/d550/d550digi.flac  

...och därefter fick synten också 256 användarminne platser, istället för 64. (så 4x 64 bank).

en preset playout. Och då kom ut att synt har inte något brus, men vissa PCM samplar själv har brus inne. 😄 OBS! den DC nivå som signal har vid olika preset. 

Hitills min älskling är JD990 pga dessa saker i vilket är programmerade inne och den har DAC på 44kHz. Gjorde till sådant också en experiment att en separat DAC till varje kanal, och tog bort multiplexor. Resultat - 12 dB mindre brus, och THD nivå gick nere lika mycket men sådana synth DSP artefakter blev nu hörbara vilka var maskerade i brus innan. 😄 Men ändå hög dynamik är det.

 

Redigerat av SyncEmotions
tillägg om modifikations och 64..256 presets.
Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, SyncEmotions said:

jaja, jag har Roland D550. ...och nu med digital utgång efter modifikation . Vid digital inspelning kom ut att DAC är med 32kHz. Då den signal är sådant... analysera gärna med wave editor. djup 80-talets DSP.

http://mt.ee/hyperspace/d550/d550digi.flac  

...och därefter fick synten också 256 användarminne platser, istället för 64. (så 4x 64 bank).

en preset playout. Och då kom ut att synt har inte något brus, men vissa PCM samplar själv har brus inne. 😄 OBS! den DC nivå som signal har vid olika preset. 

Hitills min älskling är JD990 pga dessa saker i vilket är programmerade inne och den har DAC på 44kHz. Gjorde till sådant också en experiment att en separat DAC till varje kanal, och tog bort multiplexor. Resultat - 12 dB mindre brus, och THD nivå gick nere lika mycket men sådana synth DSP artefakter blev nu hörbara vilka var maskerade i brus innan. 😄 Men ändå hög dynamik är det.

 

Min D-50 var också brusig som bara den och hade artefakter i vissa stråkljud, men oj så cool den var. 

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
25 minutes ago, Linus said:

Kul! Var och hur plockar du ut signalen? 

det finns inte direkt någon digital utgång signal. konverter är 20bit parallel, så det ska bearbetas till serial data först. så  det blev en kretskort med tio 74HC logikkretsar som hanterade signal innan det ska passa till AES/EBU/SPDIF sändare (eller för modern sigma-delta 24bit DAC). Med någon CPLD kan man göra också.

data signal:   PCM54HP ingång och 7474 trigger ingången i PCM54HP närhet. Men observera, den är paralleldata 20bit.

clock signal: samt 13Mhz (eller så clock var delat med 2 direkt från crystal),

 LRCLK trigg signal var hämtad från den multiplexor signal.

det var gjort som experiment, men det fungerar också med Korg M1, Wavestation, Roland D110 och TX802 etc. vilka har PCM54HP,  fast den har mer kanaler.

 

Redigerat av SyncEmotions
SPDIF / 24bit DAC tillägg, typo
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

det var gjort liksom en experiment och tänkte att ska det vara Korg Wavestation men då tänkte att gör det med D550 för att min kompisen sade alltid att oj hur mycket brus har det. 

Och efter sådant digital utgång modifikation det var så att hm, att minska brus, man ska göra det i analog domän, för att allt sådant brus är inne i PCM patch också och i sådant fall digital utgång ger inte någon nytta. 🙂 Så det blev dynamisk filter till slutet istället med K157XP3 och "case closed" med sådant problem. Då bättre modifikation vore just utökad patch minne (att ersätta 256kbit SRAM chip med 1Mbit SRAM).

Redigerat av SyncEmotions
Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)
2 minutes ago, Peter Roos said:

Lyssnade och det lät väldigt fint det du spelade in, känner igen många ljud; och 550:n var väl en mindre modell av D-50 fast i rack?

 ROland D550,  är EXAKT rack version av  D50, men utan joystick.

Link to comment
Dela på andra sajter

SyncEmotions (oregistrerad)

en gång till om D550 / D50. 

2018 maj, gjorde jag sådant kretskort, för att ersätta PCM54HP till en modern DAC som är i bruk i Roland XV5080 rack --(provade med AK4324VF , samt läggde till digital utgång (den lilla kortet bredvid)). Så, många kablar att löda på i synt.

Jag tog inte bild när allt experimentation var på gång. Så kort på foto e efter den e togit ut från synten efter digital inspelning. Vad kortet gör är att omvandlar parallel data till serial data vilken kan matas vidare till vilket som helst sigma-delta DAC, SPDIF sändare eller även DSP system och sampling rate konverter. Dit kommer många kretsar. Saken vore enklare med en CPLD, men jag gjorde med enkel-logik istället.

Efter sådant experiment uppfattade jag att digital utgång till sådant synt är inte bästa lösning därför att...

1. DC offset i systemet redan, då digital utgång har också DC-offset ;

2.  då det blir inte det samma ljud pga den har en filter efter multiplexor i analog system som förhöjer låga och höga frekvenser.

3. digital systemets DAC sampling rate är 32kHz bara! Så det är för utgång också.  

För att minska brus då det ska vara dynamisk filter istället vid behov. 🙂

img_0685.jpg

img_0687.jpg

 

Man lyckas bättre att minska brus i Roland Juno-106 och JX8P (deras chorus är hyfsat brusig). Men... till sådant är helt annan kretskort och det e helt annan projekt. Men mycket enklare som är 1 mikrochip och en handful komponenter. 🙂

Redigerat av SyncEmotions
meningsbyggnad
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...