Jizzen Postat 9 oktober 2019 Postat 9 oktober 2019 Min dator vĂ€grade att starta upp för ett tag sedan sĂ„ mitt musikskapande hamnade pĂ„ is kan man sĂ€ga. Nu har jag fĂ„tt datorn fixad men var tvungen att Ă€gna mig Ă„t det tidsödande arbetet att installera alla mina program igen. Drygt, men nu Ă€r det mer eller mindre gjort i alla fall.. đ Med en ren och frĂ€sch dator blir det nu en nystart i musikskapandet. Jag lĂ€mnar Cakewalk by Bandlab bakom mig och tar tag i att sĂ€tta mig in i Studio One Pro 4 istĂ€llet. Ny dynamisk mick (SE Electronics V7) Ă€r införskaffad och Omnisphere 2.6 dyker förhoppningsvis upp hĂ€r i morgon. Nu blir det ocksĂ„ till att börja skapa en helt annan typ av musik Ă€n tidigare - mer Ă„t synth-/disco hĂ„llet tĂ€nkte jag. Jag gillar att lyssna pĂ„ den typen av musik, men har aldrig sjĂ€lv försökt skriva nĂ„got lĂ„t som snuddar vid den genren. HĂ€r Ă€r mitt första lilla försök i alla fall. MĂ€rkte nu att jag har rĂ„kat sjunga "trappted" (det lĂ„ter sĂ„ Ă„tminstone) pĂ„ första textraden. Men det hĂ€r Ă€r bara ett utkast, sĂ„ bĂ„de texten och sĂ„ngpĂ„lĂ€gget kommer att göras om sĂ„ smĂ„ningom.. đ Den tillfĂ€lliga texten: You have been trapped in your soul for so long Walked countless miles with an inner voice  You have no answers, just wonder why life took a turn and you ended up here   Â
Jizzen Postat 9 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 9 oktober 2019 Inget autotune, men nĂ„gra effekter och Melodyne. Det Ă€r nog inte pitchkorrigeringen som gör sĂ„ngen otydlig, utan förmodligen effekterna skulle jag tro. Ingen refrĂ€ng finns med dĂ„ det du hörde bara var intro och verser. NĂ„gon slags refrĂ€ng kommer dock senare... đ
Jizzen Postat 9 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 9 oktober 2019 SĂ„...dĂ„ Ă€r jag tillbaka efter att ha varit upptagen med lite andra saker hĂ€r under kvĂ€llen. Jag kan sĂ€ga att det du upplever som "pitcheffekter" inte Ă€r nĂ„gra pitcheffekter frĂ„n Melodyne (som jag misstĂ€nkte), för de konstigheter som finns i sĂ„ngljudet ligger kvar Ă€ven dĂ„ jag har nollstĂ€llt Melodyne. Konstigheterna finns Ă€ven kvar om jag stĂ€nger av effekterna. AlltsĂ„...det Ă€r ursprungsinspelningen av sĂ„ngen som det blivit nĂ„got galet med helt enkelt. Ordet "answers" speciellt lĂ„ter jĂ€ttemĂ€rkligt nĂ€r jag lyssnar pĂ„ det. FĂ„r försöka komma underfund med hur det kan ha blivit sĂ„... đÂ
HomerJSimpsson Postat 10 oktober 2019 Postat 10 oktober 2019 Gillar den redan, be Àr bara att fortsÀtta
Jizzen Postat 10 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 10 oktober 2019 Tackar! đ Gjorde om sĂ„ngpĂ„lĂ€gget som jag nu tycker lĂ„ter nĂ„got tydligare i alla fall! Lyrics:  You have been trapped in your soul for so long Walked countless miles with an inner voice  You have no answers, just wonder why life took a turn and you ended up here   Â
Jizzen Postat 10 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 10 oktober 2019 Tack tack! đ Lagt till en liten intromelodislinga samt gjorde om arrangemanget för att fĂ„ lite mer energi i lĂ„ten (tyckte den kĂ€ndes nĂ„got seg förut). Nu ska jag jobba mig framĂ„t mot refrĂ€ngen... đ https://soundcloud.com/melodiamstudios/intro-verse-idea Â
sadomachine (oregistrerad) Postat 10 oktober 2019 Postat 10 oktober 2019 LĂ„ter som en bra början....., om du inte redan lyssnar pĂ„ Ashbury heights sĂ„ kan jag rekommendera dom som inspiration...  Â
Jizzen Postat 10 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 10 oktober 2019 Tack för inspirationen - ska lyssna pĂ„ den strax! đ đ Nu Ă€r uppbyggnaden till refrĂ€ngen och Ă€ven refrĂ€ngen i princip klar. LĂ„ten verkar ha fĂ„tt titeln "No paradise"...  Lyrics: You have been trapped in your soul for so long Walked countless miles with an inner voice  You have no answers, just wonder why life took a turn and you ended up here  So take control and try let go the hopelessness you have within you  No paradise itÂŽs no paradise No paradise itÂŽs no paradise  Â
Jizzen Postat 10 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 10 oktober 2019 (redigerat) 24 minuter sedan, mixamannen said: Fint, men jag tycker versen och bryggan Ă€r starkare Ă€n refrĂ€ngen....sorry men jag Ă€r brutalt Ă€rlig nĂ€r det gĂ€ller musik. đ Den stannar liksom upp nĂ€r reffen kommer. Jag skulle testa att köra pĂ„ lĂ€ngre vokaler och en annan rytm pĂ„ orden pĂ„ reffen. Tack för input, men jag tycker faktiskt tvĂ€rtom! đ Bryggan Ă€r jag rĂ€tt nöjd med, men sedan ville jag ha en ganska enkel refrĂ€ng. Uppskattar din Ă€rlighet mycket dock! đ Min tanke Ă€r att smycka refrĂ€ngen nĂ„got mer för att fĂ„ mer energi dĂ€r. Nu ska jag strax ivĂ€g och hĂ€mta ut mitt bestĂ€llda Omnisphere 2.6 frĂ„n mitt utlĂ€mningsstĂ€lle. I denna lĂ„t har jag bara anvĂ€nt Studio Ones egna medföljande ljud, sĂ„ kanske blir det att krydda lite med Omnisphere i lĂ„ten sĂ„ smĂ„ningom. FĂ„r se hur det blir... Redigerat 10 oktober 2019 av Jizzen
Jizzen Postat 10 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 10 oktober 2019 (redigerat) DĂ„ har jag smyckat ut refrĂ€ngen lite för att fĂ„ till lite mer intensitet i den delen... đ  Redigerat 10 oktober 2019 av Jizzen
Jizzen Postat 10 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 10 oktober 2019 Jag tog till mig av kritiken vad gĂ€ller refrĂ€ngen och gjorde om den nĂ„got. Eventuellt ska jag fila lite till pĂ„ den sĂ„ att den blir nĂ„gra takter till. Ă terstĂ„r att se... Lyrics: You have been trapped in your soul for so long Walked countless miles with an inner voice  You have no answers, just wonder why life took a turn and you ended up here  So take control and try let go the hopelessness you have within you  No paradise you live in a world of lies No paradise I can see the fear in your eyes No paradise...  Â
Jizzen Postat 11 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 11 oktober 2019 1 timme sedan, mixamannen said: Tog mig friheten att testa en utbyggnad:  Kul initiativ!! đ đ
Jizzen Postat 13 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 13 oktober 2019 Har inte gjort sĂ„ mycket med lĂ„ten idag, men en nödvĂ€ndig sak var att öka tempot i lĂ„ten...sĂ„ det Ă€r gjort. Sedan har jag lagt till en liten kör samt bara lite volym automation innan refrĂ€ngen. Lyrics: You have been trapped in your soul for so long Walked countless miles with an inner voice  You have no answers, just wonder why life took a turn and you ended up here  So take control and try let go the hopelessness you have within you  No paradise you live in a world of lies No paradise I can see the fear in your eyes No paradise...  Â
Jizzen Postat 15 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 15 oktober 2019 Jag mĂ„ste ju sĂ€ga att det kĂ€nns vĂ€ldigt bra att Ă€ntligen ha bestĂ€mt sig för en ny inriktning pĂ„ sitt musikskapande (mot typ italo-/eurodisco-hĂ„llet) istĂ€llet för att som tidigare skriva lĂ„tar som sticker ivĂ€g Ă„t alla möjliga hĂ„ll och kanter. I alla fall kĂ€nner jag att man nu fĂ„r en annan möjlighet att grĂ€va sig djupare ner i en viss genre..bĂ„de genom att lyssna mer intensivt pĂ„ den typen av musik och att teoretiskt insupa mer kunskap rent allmĂ€nt om musikstilen och dess storhetstid dĂ€r pĂ„ 80-talet. PĂ„ köpet lĂ€r man ocksĂ„ upptĂ€cka "nya" artister sĂ„ att det inte bara blir att man lyssnar pĂ„ typ Modern Talking, Alphaville, Sandra etc. KĂ€nns oerhört kul och inspirerande att fĂ„ lĂ€gga all musikaliskt fokus och kreativitet pĂ„ denna genre framöver đ
Jizzen Postat 20 oktober 2019 TrÄdstartare Postat 20 oktober 2019 (redigerat) Nu var det nÄgra dagar sedan jag höll pÄ med min lilla lÄt, men det har ju blivit en vers till i alla fall sedan senast. IkvÀll har jag bara lekt lite med EQ pÄ min sÄng, justerat volym pÄ vissa kanaler samt försökt fÄ till en mer levande lÄt genom att minska kvantiseringen jag tidigare gjort pÄ nÄgra av instrumenten. Tycker faktiskt att det blev mindre statiskt nu.   Redigerat 24 oktober 2019 av Jizzen
GÀst Postat 20 oktober 2019 Postat 20 oktober 2019 Bra pÄ G hÀr men melodin behöver flyta lite mera pÄ beatet och inte triggas av frÄn det eller hur man ska uttrycka sig. Den ska nog ocksÄ vara lite mera varierad och mera berÀttande i tonfallet sÄ att den Àndras beroende pÄ vad texten sÀger just dÄ. I den första versen saknar man lite vad den inre rösten har sagt. Bara nÄgra synpunkter som jag tror kan hjÀlpa till sÄ det Àr ingen kritik. Ett bra sÀtt att fÄ koll pÄ engelska texter Àr att visa dom för en engelsksprÄkig.
SyncEmotions (oregistrerad) Postat 21 oktober 2019 Postat 21 oktober 2019 (redigerat)  KĂ€nns att allt e nĂ€stan fĂ€rdig. Struktur e bra. Och allt ovanstĂ„ende, Ă€ven jag hĂ„ller med.  0. Man kan ha lĂ„ttext pĂ„ engelska men allt behöver inte vara just sĂ„. Om synthpop - i Sverige det finns sĂ„dant duo som Ratata đ och mycket annat som var bra i 1986-1987, typ Magnus Uggla. synthpop behöver inte just alltid lĂ„ttext. Man kan tĂ€nka pĂ„ vocoder ocksĂ„. 1. LĂ€gg till pad/strĂ„karna Ă€ven för verse. 2. Till chorus - det samma pad som du har i bakgrunden -- lĂ€gg ett lager till med polysynth ljud men med staccato!  3. lĂ€gg till hihat med 1/16 noter, det lĂ€gger till det nĂ„got att det hĂ€nder mera. 4. bas ljud: kan vara skĂ€rpare, ngn polysynth dubbelsaw wave. 5. bas noter: modifiera den till 1/8 takter. (det finns hur mĂ„nga exempel som helst, som i Fancy eller Scotch, Pseudo Echo, Den Harrow, Digital Emotion etc.),  Redigerat 21 oktober 2019 av SyncEmotions
Jizzen Postat 21 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 21 oktober 2019 9 timmar sedan, pop53 said: Bra pĂ„ G hĂ€r men melodin behöver flyta lite mera pĂ„ beatet och inte triggas av frĂ„n det eller hur man ska uttrycka sig. Den ska nog ocksĂ„ vara lite mera varierad och mera berĂ€ttande i tonfallet sĂ„ att den Ă€ndras beroende pĂ„ vad texten sĂ€ger just dĂ„. I den första versen saknar man lite vad den inre rösten har sagt. Bara nĂ„gra synpunkter som jag tror kan hjĂ€lpa till sĂ„ det Ă€r ingen kritik. Ett bra sĂ€tt att fĂ„ koll pĂ„ engelska texter Ă€r att visa dom för en engelsksprĂ„kig. Tack för konstruktiv kritik! đđ Jag Ă€r kanske inte helt med pĂ„ vad du menar med att melodin behöver flyta mer pĂ„ beatet, men förmodar att du menar att jag i verserna bör börja sjunga pĂ„ första taktslaget istĂ€llet för strax efter?!
Jizzen Postat 21 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 21 oktober 2019 6 timmar sedan, SyncEmotions said:  KĂ€nns att allt e nĂ€stan fĂ€rdig. Struktur e bra. Och allt ovanstĂ„ende, Ă€ven jag hĂ„ller med.  0. Man kan ha lĂ„ttext pĂ„ engelska men allt behöver inte vara just sĂ„. Om synthpop - i Sverige det finns sĂ„dant duo som Ratata đ och mycket annat som var bra i 1986-1987, typ Magnus Uggla. synthpop behöver inte just alltid lĂ„ttext. Man kan tĂ€nka pĂ„ vocoder ocksĂ„. 1. LĂ€gg till pad/strĂ„karna Ă€ven för verse. 2. Till chorus - det samma pad som du har i bakgrunden -- lĂ€gg ett lager till med polysynth ljud men med staccato!  3. lĂ€gg till hihat med 1/16 noter, det lĂ€gger till det nĂ„got att det hĂ€nder mera. 4. bas ljud: kan vara skĂ€rpare, ngn polysynth dubbelsaw wave. 5. bas noter: modifiera den till 1/8 takter. (det finns hur mĂ„nga exempel som helst, som i Fancy eller Scotch, Pseudo Echo, Den Harrow, Digital Emotion etc.),  Uppskattar din konstruktiva kritik - tack! đđ Lite svar pĂ„ din kritik: 0. Att skriva svenska texter hade nog pĂ„ ett sĂ€tt varit mycket enklare. I alla fall ur den aspekten att jag behĂ€rskar svenska sprĂ„ket mycket bĂ€ttre Ă€n det engelska, sĂ„ det skulle vara enklare att hitta nyanserna dĂ„. Samtidigt kĂ€nns det för mig Ă€ndĂ„ naturligare att sjunga pĂ„ engelska. Kanske för att jag i princip alltid gör det med mina egna lĂ„tar (en vanesak helt enkelt). Men det kan kanske ocksĂ„ vara för (detta insĂ„g jag alldeles precis nu) att om jag nu skulle sjunga pĂ„ svenska sĂ„ skulle jag sjunga pĂ„ en dialekt som inte Ă€r min egen. Min taldialekt Ă€r skĂ„nska, men skulle jag sjunga sĂ„ skulle jag plocka bort de tydliga skĂ„nska R:en. Visserligen Ă€r det nĂ„got som sker automatiskt nĂ€r jag börjar att sjunga, men pĂ„ nĂ„got sĂ€tt kĂ€nns det inte Ă€kta dĂ„. Sjunger jag pĂ„ engelska sĂ„ blir i alla fall uttalet samma som om jag skulle prata engelska sĂ„ att sĂ€ga. 1. Pad/strĂ„kar i versen. Ja, kanske.. đ Jag har medvetet inte pad/strĂ„kar med nu eftersom jag ville bygga upp lĂ„ten och lĂ„ta de komma in senare..till refrĂ€ngen. Möjligtvis skulle man kunna lĂ„ta strĂ„kar/pads komma in i andra versen. Ska se över detta! 2. Ăven detta ska jag ta en kik pĂ„.. đ 3. HiHat 1/16 Ă€r nĂ„got som jag redan har tĂ€nkt pĂ„ lĂ€gga till sĂ„ smĂ„ningom - troligtvis med start frĂ„n första refrĂ€ngen eller andra versen. 4. Ska experimentera med lite skarpare/vassare bassljud! đ 5. Modifiera bastakten har jag faktiskt sjĂ€lv tĂ€nkt pĂ„. Ăr dock inte helt klar Ă€nnu med hur jag vill göra sĂ„ dĂ€rför har det heller inte hĂ€nt sĂ„ mycket med den biten. Men jag tĂ€nker mig lite mer variation i basgĂ„ngen, Ă€ndra den nĂ„got för olika lĂ„tdelar samt som du skriver ocksĂ„ spela den i 1/8.Â
GĂ€st Postat 21 oktober 2019 Postat 21 oktober 2019 4 timmar sedan, Jizzen said: Tack för konstruktiv kritik! đđ Jag Ă€r kanske inte helt med pĂ„ vad du menar med att melodin behöver flyta mer pĂ„ beatet, men förmodar att du menar att jag i verserna bör börja sjunga pĂ„ första taktslaget istĂ€llet för strax efter?! Nja det kan komma pĂ„ upptakt ocksĂ„ sĂ„ det Ă€r lite svĂ„rt att förklara men kort sagt en melodi lever sitt eget liv och har inga konkreta statiska triggerpoints utifrĂ„n taktslagen. Musiken Ă€r bakgrunden melodin Ă€r allt i alla gengre (tycker jag). Men kör pĂ„ jag bara förvirrar det hela för dig tror jag đđ Ett lĂ€ge kan ju vara att ge text och musik utan sĂ„ng pĂ„lagd till en sĂ„ngare och se vad som hĂ€nder.
Jizzen Postat 21 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 21 oktober 2019 7 timmar sedan, pop53 said: Nja det kan komma pĂ„ upptakt ocksĂ„ sĂ„ det Ă€r lite svĂ„rt att förklara men kort sagt en melodi lever sitt eget liv och har inga konkreta statiska triggerpoints utifrĂ„n taktslagen. Musiken Ă€r bakgrunden melodin Ă€r allt i alla gengre (tycker jag). Men kör pĂ„ jag bara förvirrar det hela för dig tror jag đđ Ett lĂ€ge kan ju vara att ge text och musik utan sĂ„ng pĂ„lagd till en sĂ„ngare och se vad som hĂ€nder. Ok, lite förvirrad blev jag allt...men lovar ta till mig ditt tips. NĂ€r jag vĂ€l har förstĂ„tt det alltsĂ„! đđ
Jizzen Postat 24 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 24 oktober 2019 (redigerat) Jag har idag jobbat/lekt lite med att försöka fĂ„ till mer balans och tydlighet i mixen. Ett par effekter pĂ„ sĂ„ngen har plockats bort medan en annan typ av EQ har lagts till. Volymjustering pĂ„ i princip alla kanaler har ocksĂ„ gjorts. Nu kĂ€nner jag dock att det snart Ă€r dags att slĂ€ppa finliret med lĂ„ten och istĂ€llet jobba vidare med stora penseldrag ett tag... âșïžÂ   Redigerat 24 oktober 2019 av Jizzen
Jizzen Postat 24 oktober 2019 TrÄdstartare Postat 24 oktober 2019 (redigerat) Mer energi tillfört i lÄten genom att pumpa pÄ med basen lite snabbare. Den börjar som vanligt i lÄten, men vid första bryggan övergÄr basen till att spela fjÀrdedelar för att i refrÀngen pumpa pÄ med Ättondelar. NÀr andra versen tar vid gÄr basen tillbaka till fjÀrdedelar. Blev mer energi i lÄten, tycker jag...och nÄgot som saknades tidigare!   Redigerat 24 oktober 2019 av Jizzen
Jizzen Postat 24 oktober 2019 TrĂ„dstartare Postat 24 oktober 2019 (redigerat) Har bytt ut basen mot en med nĂ„got mer "bett" i samt ocksĂ„ lagt till en Dynamic Noise Hat frĂ„n Omnisphere. Nu tycker jag det börjar bli en helhet som nĂ€rmar sig min vision som jag har haft i huvudet... đ Lyrics: You have been trapped in your soul for so long walked countless miles with an inner voice You have no answers, just wonder why life took a turn and you ended up here So take control and try let go the hopelessness you have within you No paradise you live in a world of lies No paradise I can see the fear in your eyes No paradise Every morning you look down the street sees busy people quickly passing by Slowly but surely you begin to extend to all the sounds and smells of the fall So take control and try let go the hopelessness you have within you No paradise you live in a world of lies No paradise I can see the fear in your eyes No paradise...  Redigerat 26 oktober 2019 av Jizzen
SyncEmotions (oregistrerad) Postat 27 oktober 2019 Postat 27 oktober 2019 (redigerat) det blev bÀttre Àn tidigare version, nÄgon idee -- lÀgg till outro (nÄgonting, kan vara intro med fadeout arpeggio) och klar. Annars det blir överproducerad. Men, den bas klipper (eller vad gjorde du?).  Redigerat 27 oktober 2019 av SyncEmotions
SyncEmotions (oregistrerad) Postat 27 oktober 2019 Postat 27 oktober 2019 (redigerat) för att vara första sĂ„dant försök i sĂ„dant stil dĂ„ din lĂ„t kom ut bĂ€ttre Ă€n mina försök i 2008 ... đ  Your browser does not support the HTML5 audio tag nĂ€r jag försökte omvandla nĂ„gon girlierock lĂ„t till 80s stil. jag fick inte vocal stems utan autotune, sĂ„ det e helt okĂ€nd om dessa tjejer ens kan sjunga. en annan remix försök gjorde jag ocksÄ i indabamusic vid 2012. 80s stil. TyvĂ€rr kunde man inte tĂ€vla i sĂ„dant plats dĂ€r alla andra remix var DnB och sĂ„dana. Your browser does not support the HTML5 audio tag  Redigerat 27 oktober 2019 av SyncEmotions
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.