Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min dator vĂ€grade att starta upp för ett tag sedan sĂ„ mitt musikskapande hamnade pĂ„ is kan man sĂ€ga. Nu har jag fĂ„tt datorn fixad men var tvungen att Ă€gna mig Ă„t det tidsödande arbetet att installera alla mina program igen. Drygt, men nu Ă€r det mer eller mindre gjort i alla fall.. 🙂

Med en ren och frÀsch dator blir det nu en nystart i musikskapandet. Jag lÀmnar Cakewalk by Bandlab bakom mig och tar tag i att sÀtta mig in i Studio One Pro 4 istÀllet. Ny dynamisk mick (SE Electronics V7) Àr införskaffad och Omnisphere 2.6 dyker förhoppningsvis upp hÀr i morgon. Nu blir det ocksÄ till att börja skapa en helt annan typ av musik Àn tidigare - mer Ät synth-/disco hÄllet tÀnkte jag. Jag gillar att lyssna pÄ den typen av musik, men har aldrig sjÀlv försökt skriva nÄgot lÄt som snuddar vid den genren. HÀr Àr mitt första lilla försök i alla fall.

MĂ€rkte nu att jag har rĂ„kat sjunga "trappted" (det lĂ„ter sĂ„ Ă„tminstone) pĂ„ första textraden. Men det hĂ€r Ă€r bara ett utkast, sĂ„ bĂ„de texten och sĂ„ngpĂ„lĂ€gget kommer att göras om sĂ„ smĂ„ningom.. 🙂

Den tillfÀlliga texten:

You have been trapped

in your soul for so long

Walked countless miles

with an inner voice

You have no answers,

just wonder why

life took a turn

and you ended up here

Annons
Postat

Inget autotune, men nĂ„gra effekter och Melodyne. Det Ă€r nog inte pitchkorrigeringen som gör sĂ„ngen otydlig, utan förmodligen effekterna skulle jag tro. Ingen refrĂ€ng finns med dĂ„ det du hörde bara var intro och verser. NĂ„gon slags refrĂ€ng kommer dock senare... 😉

Postat

SĂ„...dĂ„ Ă€r jag tillbaka efter att ha varit upptagen med lite andra saker hĂ€r under kvĂ€llen. Jag kan sĂ€ga att det du upplever som "pitcheffekter" inte Ă€r nĂ„gra pitcheffekter frĂ„n Melodyne (som jag misstĂ€nkte), för de konstigheter som finns i sĂ„ngljudet ligger kvar Ă€ven dĂ„ jag har nollstĂ€llt Melodyne. Konstigheterna finns Ă€ven kvar om jag stĂ€nger av effekterna. AlltsĂ„...det Ă€r ursprungsinspelningen av sĂ„ngen som det blivit nĂ„got galet med helt enkelt. Ordet "answers" speciellt lĂ„ter jĂ€ttemĂ€rkligt nĂ€r jag lyssnar pĂ„ det. FĂ„r försöka komma underfund med hur det kan ha blivit sĂ„... 🙂 

Postat

Gillar den redan, be Àr bara att fortsÀtta

Postat

Tackar! 🙂

Gjorde om sÄngpÄlÀgget som jag nu tycker lÄter nÄgot tydligare i alla fall!

Lyrics:

You have been trapped

in your soul for so long

Walked countless miles

with an inner voice

You have no answers,

just wonder why

life took a turn

and you ended up here

sadomachine (oregistrerad)
Postat

LÄter som en bra början....., om du inte redan lyssnar pÄ Ashbury heights sÄ kan jag rekommendera dom som inspiration...

Postat

Tack för inspirationen - ska lyssna pĂ„ den strax! 👍 🙂

Nu Àr uppbyggnaden till refrÀngen och Àven refrÀngen i princip klar. LÄten verkar ha fÄtt titeln "No paradise"...

Lyrics: 

You have been trapped

in your soul for so long

Walked countless miles

with an inner voice

You have no answers,

just wonder why

life took a turn

and you ended up here

So take control

and try let go

the hopelessness you have

within you

No paradise

itÂŽs no paradise

No paradise

itÂŽs no paradise

Postat (redigerat)
24 minuter sedan, mixamannen said:

Fint, men jag tycker versen och bryggan Ă€r starkare Ă€n refrĂ€ngen....sorry men jag Ă€r brutalt Ă€rlig nĂ€r det gĂ€ller musik. 😄

Den stannar liksom upp nÀr reffen kommer. Jag skulle testa att köra pÄ lÀngre vokaler och en annan rytm pÄ orden pÄ reffen. 

Tack för input, men jag tycker faktiskt tvĂ€rtom! 😀 Bryggan Ă€r jag rĂ€tt nöjd med, men sedan ville jag ha en ganska enkel refrĂ€ng. Uppskattar din Ă€rlighet mycket dock! 👍 Min tanke Ă€r att smycka refrĂ€ngen nĂ„got mer för att fĂ„ mer energi dĂ€r. 

Nu ska jag strax ivÀg och hÀmta ut mitt bestÀllda Omnisphere 2.6 frÄn mitt utlÀmningsstÀlle. I denna lÄt har jag bara anvÀnt Studio Ones egna medföljande ljud, sÄ kanske blir det att krydda lite med Omnisphere i lÄten sÄ smÄningom. FÄr se hur det blir...

Redigerat av Jizzen
Postat (redigerat)

DĂ„ har jag smyckat ut refrĂ€ngen lite för att fĂ„ till lite mer intensitet i den delen... 😊

Redigerat av Jizzen
Postat

Jag tog till mig av kritiken vad gĂ€ller refrĂ€ngen och gjorde om den nĂ„got. Eventuellt ska jag fila lite till pĂ„ den sĂ„ att den blir nĂ„gra takter till. ÅterstĂ„r att se... 

Lyrics: 

You have been trapped

in your soul for so long

Walked countless miles

with an inner voice

You have no answers,

just wonder why

life took a turn

and you ended up here

So take control

and try let go

within you

No paradise

you live in a world of lies

No paradise

I can see the fear in your eyes

No paradise...

Postat
1 timme sedan, mixamannen said:

Tog mig friheten att testa en utbyggnad:

Kul initiativ!! 👍 😀

Postat

Har inte gjort sÄ mycket med lÄten idag, men en nödvÀndig sak var att öka tempot i lÄten...sÄ det Àr gjort. Sedan har jag lagt till en liten kör samt bara lite volym automation innan refrÀngen.

Lyrics: 

You have been trapped

in your soul for so long

Walked countless miles

with an inner voice

You have no answers,

just wonder why

life took a turn

and you ended up here

So take control

and try let go

within you

No paradise

No paradise

No paradise...

Postat

Jag mÄste ju sÀga att det kÀnns vÀldigt bra att Àntligen ha bestÀmt sig för en ny inriktning pÄ sitt musikskapande (mot typ italo-/eurodisco-hÄllet) istÀllet för att som tidigare skriva lÄtar som sticker ivÀg Ät alla möjliga hÄll och kanter. I alla fall kÀnner jag att man nu fÄr en annan möjlighet att grÀva sig djupare ner i en viss genre..bÄde genom att lyssna mer intensivt pÄ den typen av musik och att teoretiskt insupa mer kunskap rent allmÀnt om musikstilen och dess storhetstid dÀr pÄ 80-talet. PÄ köpet lÀr man ocksÄ upptÀcka "nya" artister sÄ att det inte bara blir att man lyssnar pÄ typ Modern Talking, Alphaville, Sandra etc.

KĂ€nns oerhört kul och inspirerande att fĂ„ lĂ€gga all musikaliskt fokus och kreativitet pĂ„ denna genre framöver 😃

Postat (redigerat)

Nu var det nÄgra dagar sedan jag höll pÄ med min lilla lÄt, men det har ju blivit en vers till i alla fall sedan senast. IkvÀll har jag bara lekt lite med EQ pÄ min sÄng, justerat volym pÄ vissa kanaler samt försökt fÄ till en mer levande lÄt genom att minska kvantiseringen jag tidigare gjort pÄ nÄgra av instrumenten. Tycker faktiskt att det blev mindre statiskt nu.

Redigerat av Jizzen
Postat

Bra pÄ G hÀr men melodin behöver flyta lite mera pÄ beatet och inte triggas av frÄn det eller hur man ska uttrycka sig. Den ska nog ocksÄ vara lite mera varierad och mera berÀttande i tonfallet sÄ att den Àndras beroende pÄ vad texten sÀger just dÄ. I den första versen saknar man lite vad den inre rösten har sagt.

Bara nÄgra synpunkter som jag tror kan hjÀlpa till sÄ det Àr ingen kritik. Ett bra sÀtt att fÄ koll pÄ engelska texter Àr att visa dom för en engelsksprÄkig.

SyncEmotions (oregistrerad)
Postat (redigerat)

KÀnns att allt e nÀstan fÀrdig. Struktur e bra.

Och allt ovanstÄende, Àven jag hÄller med.

0. Man kan ha lĂ„ttext pĂ„ engelska men allt behöver inte vara just sĂ„.  Om synthpop - i Sverige det finns sĂ„dant duo som Ratata 🙂 och mycket annat som var bra i 1986-1987, typ Magnus Uggla.  synthpop behöver inte just alltid lĂ„ttext. Man kan tĂ€nka pĂ„ vocoder ocksĂ„.

1. LÀgg till pad/strÄkarna Àven för verse. 

2. Till chorus - det samma pad som du har i bakgrunden -- lÀgg ett lager till med polysynth ljud men med staccato!

3. lÀgg till hihat med 1/16 noter, det lÀgger till det nÄgot att det hÀnder mera. 

4. bas ljud: kan vara skÀrpare, ngn polysynth dubbelsaw wave. 

5. bas noter: modifiera den till 1/8 takter. (det finns hur mÄnga exempel som helst, som i Fancy eller Scotch, Pseudo Echo, Den Harrow, Digital Emotion etc.), 

Redigerat av SyncEmotions
Postat
9 timmar sedan, pop53 said:

Bra pÄ G hÀr men melodin behöver flyta lite mera pÄ beatet och inte triggas av frÄn det eller hur man ska uttrycka sig. Den ska nog ocksÄ vara lite mera varierad och mera berÀttande i tonfallet sÄ att den Àndras beroende pÄ vad texten sÀger just dÄ. I den första versen saknar man lite vad den inre rösten har sagt.

Bara nÄgra synpunkter som jag tror kan hjÀlpa till sÄ det Àr ingen kritik. Ett bra sÀtt att fÄ koll pÄ engelska texter Àr att visa dom för en engelsksprÄkig.

Tack för konstruktiv kritik! 👍🌞 Jag Ă€r kanske inte helt med pĂ„ vad du menar med att melodin behöver flyta mer pĂ„ beatet, men förmodar att du menar att jag i verserna bör börja sjunga pĂ„ första taktslaget istĂ€llet för strax efter?!

Postat
6 timmar sedan, SyncEmotions said:

KÀnns att allt e nÀstan fÀrdig. Struktur e bra.

Och allt ovanstÄende, Àven jag hÄller med.

0. Man kan ha lĂ„ttext pĂ„ engelska men allt behöver inte vara just sĂ„.  Om synthpop - i Sverige det finns sĂ„dant duo som Ratata 🙂 och mycket annat som var bra i 1986-1987, typ Magnus Uggla.  synthpop behöver inte just alltid lĂ„ttext. Man kan tĂ€nka pĂ„ vocoder ocksĂ„.

1. LÀgg till pad/strÄkarna Àven för verse. 

2. Till chorus - det samma pad som du har i bakgrunden -- lÀgg ett lager till med polysynth ljud men med staccato!

3. lÀgg till hihat med 1/16 noter, det lÀgger till det nÄgot att det hÀnder mera. 

4. bas ljud: kan vara skÀrpare, ngn polysynth dubbelsaw wave. 

5. bas noter: modifiera den till 1/8 takter. (det finns hur mÄnga exempel som helst, som i Fancy eller Scotch, Pseudo Echo, Den Harrow, Digital Emotion etc.), 

Uppskattar din konstruktiva kritik - tack! 👍😊

Lite svar pÄ din kritik:

0. Att skriva svenska texter hade nog pÄ ett sÀtt varit mycket enklare. I alla fall ur den aspekten att jag behÀrskar svenska sprÄket mycket bÀttre Àn det engelska, sÄ det skulle vara enklare att hitta nyanserna dÄ. Samtidigt kÀnns det för mig ÀndÄ naturligare att sjunga pÄ engelska. Kanske för att jag i princip alltid gör det med mina egna lÄtar (en vanesak helt enkelt). Men det kan kanske ocksÄ vara för (detta insÄg jag alldeles precis nu) att om jag nu skulle sjunga pÄ svenska sÄ skulle jag sjunga pÄ en dialekt som inte Àr min egen. Min taldialekt Àr skÄnska, men skulle jag sjunga sÄ skulle jag plocka bort de tydliga skÄnska R:en. Visserligen Àr det nÄgot som sker automatiskt nÀr jag börjar att sjunga, men pÄ nÄgot sÀtt kÀnns det inte Àkta dÄ. Sjunger jag pÄ engelska sÄ blir i alla fall uttalet samma som om jag skulle prata engelska sÄ att sÀga.

1. Pad/strĂ„kar i versen. Ja, kanske.. 🙂 Jag har medvetet inte pad/strĂ„kar med nu eftersom jag ville bygga upp lĂ„ten och lĂ„ta de komma in senare..till refrĂ€ngen. Möjligtvis skulle man kunna lĂ„ta strĂ„kar/pads komma in i andra versen. Ska se över detta!

2. Även detta ska jag ta en kik pĂ„.. 🌞

3. HiHat 1/16 Àr nÄgot som jag redan har tÀnkt pÄ lÀgga till sÄ smÄningom - troligtvis med start frÄn första refrÀngen eller andra versen.

4. Ska experimentera med lite skarpare/vassare bassljud! 👍

5. Modifiera bastakten har jag faktiskt sjĂ€lv tĂ€nkt pĂ„. Är dock inte helt klar Ă€nnu med hur jag vill göra sĂ„ dĂ€rför har det heller inte hĂ€nt sĂ„ mycket med den biten. Men jag tĂ€nker mig lite mer variation i basgĂ„ngen, Ă€ndra den nĂ„got för olika lĂ„tdelar samt som du skriver ocksĂ„ spela den i 1/8. 

Postat
4 timmar sedan, Jizzen said:

Tack för konstruktiv kritik! 👍🌞 Jag Ă€r kanske inte helt med pĂ„ vad du menar med att melodin behöver flyta mer pĂ„ beatet, men förmodar att du menar att jag i verserna bör börja sjunga pĂ„ första taktslaget istĂ€llet för strax efter?!

Nja det kan komma pÄ upptakt ocksÄ sÄ det Àr lite svÄrt att förklara men kort sagt en melodi lever sitt eget liv och har inga konkreta statiska triggerpoints utifrÄn taktslagen. Musiken Àr bakgrunden melodin Àr allt i alla gengre (tycker jag).

Men kör pĂ„ jag bara förvirrar det hela för dig tror jag 😄😄

Ett lÀge kan ju vara att ge text och musik utan sÄng pÄlagd till en sÄngare och se vad som hÀnder.

Postat
7 timmar sedan, pop53 said:

Nja det kan komma pÄ upptakt ocksÄ sÄ det Àr lite svÄrt att förklara men kort sagt en melodi lever sitt eget liv och har inga konkreta statiska triggerpoints utifrÄn taktslagen. Musiken Àr bakgrunden melodin Àr allt i alla gengre (tycker jag).

Men kör pĂ„ jag bara förvirrar det hela för dig tror jag 😄😄

Ett lÀge kan ju vara att ge text och musik utan sÄng pÄlagd till en sÄngare och se vad som hÀnder.

Ok, lite förvirrad blev jag allt...men lovar ta till mig ditt tips. NĂ€r jag vĂ€l har förstĂ„tt det alltsĂ„! 👍😆

Postat (redigerat)

Jag har idag jobbat/lekt lite med att försöka fĂ„ till mer balans och tydlighet i mixen. Ett par effekter pĂ„ sĂ„ngen har plockats bort medan en annan typ av EQ har lagts till. Volymjustering pĂ„ i princip alla kanaler har ocksĂ„ gjorts. Nu kĂ€nner jag dock att det snart Ă€r dags att slĂ€ppa finliret med lĂ„ten och istĂ€llet jobba vidare med stora penseldrag ett tag... â˜ș 

Redigerat av Jizzen
Postat (redigerat)

Mer energi tillfört i lÄten genom att pumpa pÄ med basen lite snabbare. Den börjar som vanligt i lÄten, men vid första bryggan övergÄr basen till att spela fjÀrdedelar för att i refrÀngen pumpa pÄ med Ättondelar. NÀr andra versen tar vid gÄr basen tillbaka till fjÀrdedelar. Blev mer energi i lÄten, tycker jag...och nÄgot som saknades tidigare!

Redigerat av Jizzen
Postat (redigerat)

Har bytt ut basen mot en med nĂ„got mer "bett" i samt ocksĂ„ lagt till en Dynamic Noise Hat frĂ„n Omnisphere. Nu tycker jag det börjar bli en helhet som nĂ€rmar sig min vision som jag har haft i huvudet... 😊

Lyrics:

You have been trapped
in your soul for so long
walked countless miles
with an inner voice

You have no answers,
just wonder why
life took a turn
and you ended up here

So take control
and try let go
within you

No paradise
No paradise
No paradise

Every morning
you look down the street
sees busy people
quickly passing by

Slowly but surely
you begin to extend
to all the sounds
and smells of the fall

So take control
and try let go
within you

No paradise
No paradise
No paradise...

Redigerat av Jizzen
Postat (redigerat)

det blev bÀttre Àn tidigare version,

nÄgon idee -- lÀgg till outro (nÄgonting, kan vara intro med fadeout arpeggio) och klar. Annars det blir överproducerad.

Men,  den bas klipper (eller vad gjorde du?). 

Postat (redigerat)

för att vara första sĂ„dant försök i sĂ„dant stil dĂ„ din lĂ„t kom ut bĂ€ttre Ă€n mina försök i 2008 ... 😉

nÀr jag försökte omvandla nÄgon girlierock lÄt till 80s stil. jag fick inte vocal stems utan autotune, sÄ det e helt okÀnd om dessa tjejer ens kan sjunga. 

en annan remix försök gjorde jag ocksÄ i indabamusic vid 2012. 80s stil. TyvÀrr kunde man inte tÀvla i sÄdant plats dÀr alla andra remix var DnB och sÄdana. 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.