Jump to content
Annons

davveboii

Recommended Posts

Tjenare! 😎

Jag är ute efter ett mixerbord med USB-interface för att kunna spela in trummor med. Vad jag önskar är att kunna mixa varje kanal (trumma) för sig i ett DAW-program, och därför har jag förstått att inte vilken mixer som helst fungerar. Har hört att folk pratar om preamps och mono-ingångar typ, men jag har verkligen inte fattat det där riktigt. Vad ska jag tänka på när jag köper USB-interface? Har ni tips på någon bra mixer?

Mvh. David

Redigerat av davveboii
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antar att du kan använda ett billigare mixerbord med tillräckligt många mic-preamps för de mikrofoner du har tänkt använda, sedan skicka ut varje kanal separat till ett ljudkort med lika många ingångar så du kan lägga dem på varsitt spår i din DAW 🙂 Hur många mikrofoner tänkte du använda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många spår samtidigt? Vi har Behringer x32 producer i vår musikförening och kan då använda 16 preamps samtidigt och spela in via USB. Det finns även de med färre kanaler. Bra trots att Behringer tidigare haft ett något dåligt rykte. 

https://www.behringer.com/Categories/Behringer/Mixers/Digital/X32-PRODUCER/p/P0AWQ#googtrans(en|en)

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mig 7-8 mikrofoner på trumsetet och sedan skadar det ju inte om man kan spela in med några fler mickar samtidigt. Jag vet ju liksom också vilka mixerbord som skulle fungera men tänkte göra lite budget av det hela. Därför undrar jag vad man bör tänka på när man ger sig in i träsket av mixers i den billigare klassen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

För att spela in trummor behöver du egentligen inget mixerbord alls. Det räcker med ett USB-ljudkort med önskat antal ingångar/mikrofon-preampar, kolla t ex på Focusrite Scarlett-serie. Ljudkortet kopplar du till din dator med USB där du gör både själva själva inspelningen och även mixningen direkt i DAW-programmet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

- Zoom R24

- Roland Studio Capture

- Behringer X Air XR18 ( alternativt flådigare MIDAS MR 18)

 

Zoomen är en porta som du också kan koppla till datorn. Har 8 in och är relativt lättbegriplig. Hade en tidigare men sålde den för några år sedan.

Roland SC är faktiskt ett riktigt kompetent kort med 12 preamps och 4 line-in. Köpte ett 2015 och börjar använda det mer permanent nu till uppmickning av mitt lilla kit. Använder dock bara 9 in > REAPER > Monitor out + medhörning. Bra köp.

I ditt fall hade jag definitivt tagit Behringer. Förr eller senare får du lära dig hur digitala mixers funkar. Hade jag köpt idag skulle jag troligtvis tagit MIDAS, men det är bara för att det står just MIDAS.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är för inspelning så köp ett ljudkort istället för mixer. Finns ingen anledning att ha en mixer om du inte absolut behöver en mixer för något annat, tex till replokalen eller liknande.

Köp ett ljudkort där du har pad på preamparna. Är inte helt ovanligt att det slår över och distar signalen annars då väldigt många ljudkort har förstärkning även om man drar ner gain-reglaget helt.

Presonus Studio 1824c har 15db pad om man drar gainen i botten. Finns en uppsjö av ljudkort att välja bland så det är bara att börja googla och jämföra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt god användning för mixers även små billiga som Behringers men det beror på vad man gör och hur. Själv kör jag med ett 8 kanaler FW och flera 8 kanaler Pci ljudkort. Till Pci korten har jag 2 av Behringers ada 800 eller vad dom heter preampar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 8 månader senare...

Hej! Har köpt ett begagnat XR18 och får inte USB till Macbooken att funka? Jag kör OSX Catalina. Är USB bara en ingång för att köra backtracks osv ut från dator in i mixern eller ska den gå att ansluta som interface/ljudkort? Logic hittar XR18 direkt men inga insignaler kommer. När jag ansluter via wifi kommer inte "Connect" upp heller i X Air EDIT.

Hjälp någon? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...