Jump to content
Annons

Mastra med Waves pluggar?


Utan Namn

Recommended Posts

Annons
RComp, C4, Paz Analyzer osså ibland L2

RComp är en compressor, men vad är dom andra för nått? 🙂

C4 är en multibands-kompressor, Paz Analyzer analyserar stereo-bredd, frekvenser och dylikt. L2 är en limiter...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
vonFulvuck (oregistrerad)

REQ 6 (oftast, eller annan eq)

RComp (oftast om jag inte komprimerat mastern i mixen)

C4

L2 (självklart)

inte annorlunda än någon annan här...

sen bakar jag in en spectralizer, eller oftast izotope ozon (eller hur fan det stavas) efter eq:n, för lite nätt krisp. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
1 REQ 6 (6-bands eq)

2 LinMB eller C4 (multiband, LinMB e bättre till hård limiting typ radio-mix)

3 RComp

4 L2 (den bästa slutlimitern jag hört...)

Du använder väl inte BÅDE LinMB och RComp samtidigt?

jo fan. men ja skrev fel. Rcomp innan LinMB. där har vi det. Rcomp för att få en god subtil pump i mixen och sedan multibanden för att öppna upp allt...

Link to comment
Dela på andra sajter

- LinMB ligger nog på allt som "lämnar" studion.

- Kanske lite Magneto om det låter väldigt kliniskt. (inte waves, men ändå)

- Eventuellt justera med en eq i efterhand

Nä... om det inte låter bra då, så är det antagligen skit från början!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Beror lite på vad det är man mastrar, eller?

En bra mix behöver ingen mastring.

Det är kanske sant, men jag gillar att få upp volymen ordentligt på dansgolvsgrejerna jag släpper.

Artisterna tänker inte alltid själva på "det sista steget", och då kan slutmixen behöva en knuff. Ofta lägger jag en multibandskompressor och en limiter på filerna jag får.

När man spelar låtarna ute vill man ju ha ett liknande sound på de egna grejerna som det andra man spelar, om du förstår vad jag menar.

Brukar ladda upp våra låtar i en DJ-spelare och mixa med andra låtar jag gillar. Då brukar man ganska snabbt höra om något behöver göras med mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske sant, men jag gillar att få upp volymen ordentligt på dansgolvsgrejerna jag släpper.

Artisterna tänker inte alltid själva på "det sista steget", och då kan slutmixen behöva en knuff. Ofta lägger jag en multibandskompressor och en limiter på filerna jag får.

När man spelar låtarna ute vill man ju ha ett liknande sound på de egna grejerna som det andra man spelar, om du förstår vad jag menar.

Jag förstår vad du menar, men jag är precis tvärtom. Jag vill inte ha en het och överkomprimerad platta. Och jag vill absolut inte att det ska låta som dem andra grejerna jag spelar. Jag har en rätt så stor hög med plattor som jag gillar, men det är inte många av dem som håller måttet om man tänker ur mix- och/eller mastringssynpunkt. Jag blir åksjuk av heta spår och mp3or ska vi inte ens tala om 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...