Jump to content
Annons

Första electronica/dance försöket


Recommended Posts

Eller vad det nu är för genre.

Labbade lite med en för mig ny genre, har lyssnat på liknande musik förut men aldrig testa att göra.

Kom gärna med feedback, vad är bra, vad är dåligt, vad kan ändras, vad kan göras bättre.

Vet tex inte hur man gör en snygg övergång till "breaket" förslag, hur avslutar man låten?

/M

Redigerat av frithiof
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter bra, är inte den bästa på att ge feedback och kritik, men jag ska försöka utifrån vad jag hör och tänker på.

Spontant kan jag känna att du bör kika på lite white noise, sweeps, impacts osv. Det ger lite mer spänning till låten. En sweep är bra att använda sig av exempelvis när du gör din övergång till "breaket". Jag själv brukar köra en sweep up inför breaket och sen kör jag en downsweep när breaket väl kör igång. Det skapar en skön övergång. 🙂

Sen kan jag känna att det blev ett litet plötsligt slut på låten, hade varit snyggare att köra någon form av outro.

Bra jobbat för att vara helt ny i genren! ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen.

Ja avslutet nämnde jag ju själv 🙂

Ska ja vara ärlig vet jag inte riktigt hur ni menar med white noise, eller hur jag skulle göra det. Tips på låt där jag kan höra ett exempel eller kanske en bra youtube video? Sweeps och lite effekter tänkte jag på, men tänkte låta låten ligga någon vecka innan jag ger mig på den igen. Har hört den lite mycket senaste dagarna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

White noise är bra för att skapa lite mer spänning och tryck.

Om du kör FL studio så funkar 3x Osc bra att göra white noise med, finns bra tutorials på youtube. Exempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=lzt7GgGBSOY&t=55s & https://www.youtube.com/watch?v=A5Eb7B-ganQ&t=5s

Går även att använda sig av färdiga samplingar, det sparar otroligt med tid & energi.

Ja, det är ju lätt hänt att man blir lite hemmablind efter att ha lyssnat om & om igen. Lycka till med skapandet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...