Jump to content
Annons

Abrania - 5 Låtar


Betyg  

12 röster

  1. 1. Betyg

    • 1,
      3
    • 2,
      1
    • 3,
      1
    • 4,
      1
    • 5,
      1


Recommended Posts

Hejsan!

Var inne i Decibels studio i Västerås och spelade in en sista demo med Abrania.

Blev själv väldigt positivt överraskad att det lät så bra så jag visar med stolthet upp dessa låtar. All respons är välkommen, hoppas att ni tycker om det. 🙂 Det är jag som lirar solona förresten, var bara tvungen att säga det! 🙂

ARTIST/GRUPP: Abrania

GENRE: Hårdrock

PRODUCENT: Henrik, Decibel Västerås

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: Totalt 22,3 MB

STATUS: En sista demo med bandet Abrania.

01 Equal to you

http://berit.homelinux.com/~immortalized/A...qual.to.you.mp3

02 Shout out

http://berit.homelinux.com/~immortalized/A...2-Shout.out.mp3

03 The kick in our faces

http://berit.homelinux.com/~immortalized/A...n.our.faces.mp3

04 Dyin Screams

http://berit.homelinux.com/~immortalized/A...yin.Screams.mp3

05 From the endline

http://berit.homelinux.com/~immortalized/A...the.endline.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Annons
Erik_abrahamsson (oregistrerad)

det där var en grym demo inspelning antar att det var gitarr mästaren som skrivit dom genialiska riffen oxå? går det att köpa erat demo?

gillade absolut alla era låtar, keep it up!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska jag säga.. det var ingen klockren mix. Det låter alldeles för grötigt och det blir helt enkelt jobbigt att lyssna på i längden. Testa att eqa gitarrerna annorlunda eller alternativt ett helt annat ljud, sen borde sång och bas upp ett snäpp. Det borde även fettas till lite i slutskedet.

Det är synd att helhetsintrycket dras ner pga av mixen för det har potential att låta riktigt bra. Jobba lite på det så kommer det ordna sig. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte säga något snällt skall man inte säga något alls! Ironiskt eller hur?

Jag gillar inte denna genren så jag skall inte kritisera.

Lyssna på hur låten är mixad och lägg kommentarer

på det istället.

En trumma är alltid en trumma, hur tycker du den låt-

er osv.

[skall kommentera bidragen efter jobbet, sry för OT]

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte säga något snällt skall man inte säga något alls! Ironiskt eller hur?

Jag gillar inte denna genren så jag skall inte kritisera.

Lyssna på hur låten är mixad och lägg kommentarer

på det istället.

En trumma är alltid en trumma, hur tycker du den låt-

er osv.

[skall kommentera bidragen efter jobbet, sry för OT]

Ok. Jag tycker att gitarrbendingen är skit. Och för att vara inspelat i en studio var det inget vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik_abrahamsson (oregistrerad)
Kan man inte säga något snällt skall man inte säga något alls! Ironiskt eller hur?

Jag gillar inte denna genren så jag skall inte kritisera.

Lyssna på hur låten är mixad och lägg kommentarer

på det istället.

En trumma är alltid en trumma, hur tycker du den låt-

er osv.

[skall kommentera bidragen efter jobbet, sry för OT]

Ok. Jag tycker att gitarrbendingen är skit. Och för att vara inspelat i en studio var det inget vidare.

hahahaha,,,, vilken deprimerande figur,,, fattar inte hur man kan klaga på varken gitarr spelet eller ljudet på denna "demo" demo inspelningar brukar inte ha bolags kvalitet det låter som avundsjuka tycker jag,,, gillade gitarristernas sett att hantera gitarrerna väldigt bra och med en frymkänsla för solona....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte säga något snällt skall man inte säga något alls! Ironiskt eller hur?

Jag gillar inte denna genren så jag skall inte kritisera.

Lyssna på hur låten är mixad och lägg kommentarer

på det istället.

En trumma är alltid en trumma, hur tycker du den låt-

er osv.

[skall kommentera bidragen efter jobbet, sry för OT]

Ok. Jag tycker att gitarrbendingen är skit. Och för att vara inspelat i en studio var det inget vidare.

hahahaha,,,, vilken deprimerande figur,,, fattar inte hur man kan klaga på varken gitarr spelet eller ljudet på denna "demo" demo inspelningar brukar inte ha bolags kvalitet det låter som avundsjuka tycker jag,,, gillade gitarristernas sett att hantera gitarrerna väldigt bra och med en frymkänsla för solona....

Gitarrböjningarna är här och där falska... Du kanske har ett dåligt gehör som inte uppfattar sura toner?

Jag har hört demos med betydligt bättre kvalitet. Till och med demos med riktigt bra kvailtet!

Lyssna bara igenom de demos som är upplagda här på forumet så får du se!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Erik Abrahamsson:

Tack Erik För trevlig feedback, kul att du gillar musiken. Jag lade nästan alla gitarrerna på två dar vilket var en aning tufft. =) Jag spelar inte med det här längre men jag ska höra med sångarn i bandet, han har nämligen tagit sig vidare med det här. Jag ska kolla om han har någon riktig demo nu med tryck och sådant. Då kan jag höra av mig till dig så kan du få köpa en.

Eternal:

Det var mig ett ruggigt gnäll på dig måste jag säga. Jag fattar väl själv att det här och där inte är perfekt eftersom hela paketet spelades in på 4 dagar. Gitarrbendingen är det definitivt inget fel på förutom i en låt, ett soloparti i equal to you där en ton på slutet låter riktigt illa. Om du nu inte tycker om genren så tycker jag inte att du ska kommentera den heller. Har man inte en neutral inställning så spelar det nämligen ingen roll hur det låter. Det är som att skicka iväg en synthare på en maiden konsert för att skriva en recension, inge lyckat med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det låter fett på många sätt. Men det är något med mixningen som inte går att sätta fingret på direkt. Jag lyssnar iofs i lurar så då blir det lite slagsida. Jag skall se om jag itne kan köra ut det i stereon där hemma. Jag tycker gitarrerna är lite väl utpanorerade, mne som sagt det är ju ingen hörlursmix. Trummorna är snygga men jag tycker att de klickar lite väl mycket. Jag skulle nog gärna haft dem lite fetare, lite mer botten. Basen är lite anonym i min lyssning.

Jag gillar femman bäst. Kul när det blir lite lekfullare. Skulle nästan önska att ni ville ta ut svängarna lite mer. Det blir lite monotont efter ett tag.

Annars tycker jag att genomförandet är mycket bra. Coola gitarrer och sången är tung. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjohoo !

Här kommer några ord från en f.d. Hardrocker Deluxe !

Förstår vart ni vill komma med detta & beundrar er verkligen stundtals 😄

Måste dock kommentera soundet, som är rätt illa för att vara gjort i en "riktig" studio !

Jag fattar väl själv att det här och där inte är perfekt eftersom hela paketet spelades in på 4 dagar.

Ni kanske borde ha tänkt på kvalitét istället för kvantitét, dvs spelat in två låtar riktigt noggrant & bra istället för 4 ... i all hast.

Det jag tycker mig känna igen i detta är att det fokuseras som fan på att göra vissa prylar jävligt tighta, när man kanske borde ha tänkt på att göra grunden tight. Tex när Herr Trummis kör dubbla, så är det jävligt tight, så kunskapen finns ju uppenbarligen där 🙂

Gitarrsoundet är enligt mig mindre tillfredställande & mixen känns platt !

hahahaha,,,, vilken deprimerande figur,,, fattar inte hur man kan klaga på varken gitarr spelet eller ljudet på denna "demo" demo inspelningar brukar inte ha bolags kvalitet det låter som avundsjuka tycker jag,,, gillade gitarristernas sett att hantera gitarrerna väldigt bra och med en frymkänsla för solona....

* Jag har svårt att tänka mig att "Eternal" är avundsjuk på detta ...

* Ljudet är inte bra ...

* Gitarrspelet är måhända bra, men ljudet gör att det låter mindre bra.

* Eternal är ingen deprimerad figur ... bara för att han inte gillar bitar av dettta, han tog sig tid & lyssnade, var överhuvudtaget glad för det !

* Inse fakta ... det här forumet är inget "slicka röv" forum, utan här ges det både ris & ros ... till dom som kan ta det !

Till sist

Om du nu inte tycker om genren så tycker jag inte att du ska kommentera den heller.

Var det inte det, som var det första han överhuvudtaget skrev 🙂

Tack för mig .... !

/ Masjäveln ! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Equal to you:

Aningen platt ljud.

Sången är lite väl torr? Den hänger i alla fall lite utanpå mixen, på något sätt.

Gitarrerna är lite för kraftigt panorerade för min smak.

Jag tycker att det funkar mindre bra med growl under det "akustiska" partiet. Jag hade nog skippat de akustiska gitarrerna helt och hållet.

Men det var ju catchigt. Och ni kan ju definitivt spela. Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gnäll? Jag säger bara vad jag tycker och om du uppfattar det som gnäll verkar du vara ganska insnöad.

Om du inte vill ha ärliga åsikter skall du inte lägga ut något på forumet. Det skulle aldrig falla mig in att skriva något jag INTE står för.

Visst det är inte det bästa att folk som inte är intresserade av genren uttrycker sig. Men jag har lyssnat en del på COB och de gör allt perfekt. Så det måhända att jag jämför er med dem... På gott och ont. Det onda i fallet är att de är mycket bättre, på en helt annan nivå.

Avundsjuk? Som sagt NEJ! Säger inte att ni är kassa eller dåliga, bara att det inte passar mig. Produktionen är inte bra för att vara inspelad i en Studio nej. Har hört bättre i hemmastudios.

Men jag vet till nästa gång att det inte är värt att lyssna på era låtar och ännu mindre kommentera dem eftersom eran (din) försvarsmekanism sätter igång.

Tyvärr!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skulle bara vilja säga att jag inte heller tycker att soundet på denna demo är bra. Det är inte jättetajt överallt nej och mycket hade kunnat gjorts bättre men till trots så är jag ändå nöjd med min och de övrigas insatser med tanke på tid och de förutsättningarna vi hade.

wardrobemusic

Håller helt med på det du säger om att två låtar hade gett bättre resultat.

Jag har inga som helst problem med att ta ris men jag orkar inte med människor som ältar. Man får ju ta det hela lite för vad det är också. Vi var ett demoband och långt ifrån ett proffisionellt sådant.

Egghuvud & Jarnis

Jag håller med på alla punkter. 😄

Eternal

1 Produktionen är inte bra nej och vi är inte lika bra som COB nej.

2 Jag tycker att om man ska lägga fram kritik så kan man göra det på ett snyggt sätt.

3 Jag är inte särskilt insnöad nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eternal

2 Jag tycker att om man ska lägga fram kritik så kan man göra det på ett snyggt sätt.

jojo. Han avböjde ju att ge kritik eftersom han inte gillade genren. Att han ändå lyssnar är hedervärt. Han säger sitt hjärtas mening efter att ha blivit provocerad och håller det fortfarande på en fair nivå.

Det är väl inget att gnälla om?

angående låtarna/inspelningen så låter det ok. Bra sångljud och bra growl. Riktigt bra growl. Påminner litegranna om Divine Souls.

Som Egget sa är det fan konstigheter i mixen. Basen framförallt, det är otydlig och luddig. Kan lika gärna vara basen i gitarrerna. Elbasen är helt bortmixad och det gillar jag inte.

Och jag saknar botten i trummorna. Gitarrerna är helt ok, även om det är för mycket soloonani för min smak.

Men för att vara en snabbinspelning så fonkar det. 😄

Dock saknar man nåt riktig kickass oldschool döds riff. Blir FÖR många toner på för kort tid. FÖR tekniskt, svänget blir lidande tycker jag.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Du kan med att ge Dig på Eternal, trådstartare! Skämmes! Läs igenom tråden igen och inse att han faktiskt avböjde.

Sen kan jag tillägga att all den kritik Ni fått ovan är precis den man kan tänka sig när man prompt skall satsa på kvantitet framför kvalitet. Jag håller med den som skrev att två riktigt genomarbetade låtar hade varit bättre.

Jag hade sen också gärna lyssnat eftersom det här egentligen verkar vara min kopp te men efter bemötandet så känner jag att jag inte ids....

Här tar man tacksamt emot kritik. Vill Ni stila, spela upp det för kompisarna på fritidsgården.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska det vara så (ursäkta uttrycket) jävla svårt att förstå att man faktiskt håller med på 9/10 kritiska punkter? 😮

Jag är definitivt inte ute efter något rövslick nej, eftersom jag inte tycker att detta är så bra jag heller men utefter förutsättningarna så kunde vi nog inte ha gjort det så mycket bättre.

Det jag menar med snygg kritik är inte "gitarrerna låter skit", "gitarrbendingen är skit, osv. Jag anser inte att det är jag som provocerat fram negativ energi i den här tråden.

Nån fritidsgård tänker vi inte spela på heller nej, bandet existerar inte längre. Jag har mitt heltidsprojekt http://www.immortalized.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: tog bort ett citat.

Uj, låter lite som en mindre polerad version av tidiga Sentenced... vilka jag gillade litegrand då det begav sig, för att de var lite polerade. Gitarrerna skulle behöva utsättas för en allmän intoneringssejour av en riktigt kunnig instrument-doktor. Mikarna skulle behövas bytas ut, och lite mer tyngd i plektrumtrakteringen. Jag dunkade in en 3:a i betyget och det mestadels för energin hos sångaren.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska jag ge min lilla syn på det hela.

Gillar sångaren riktigt snyggt skrik/growlat. Låtarna är bra, ok gitarr spel men inte "wow". Allt känns skapligt tajt.

Sen tycker jag som någon skrev att hela mixen känns väldigt platt och torr och väldigt påträngande ljudbild, även lite väl utpanorerade gitarrer. Saknar också bas och tryck i ljudet. Men för att vara en demo inspelad på 4 dagar får man väll vara skapligt nöjd. Men med tanke på att det ska va inspelat i en riktig studio borde ljudet låtit bättre helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla,

Steflund:

Jag tror jag vet svaret och det är att jag använde 0.9 strängar nedstämt till Eb. Gitarren var precis nyjusterad av en riktigt kunnig gitarrmeckare vid namn Rickard på Hagströms musik i Västerås. Jag hade precis börjat återhämta mig efter min handledsskada och var tvungen att använda tunnare strängar för att orka med att spela. 😕 Jag vet dock inte om jag tycker att det är så illa som du tycker men så kan det ju vara. Guran är för övrigt en ny ibanez prestige i 27 000:- klassen med fräscha dimarzios, vet inte om jag skulle gnälla på mickarna i sådana fall. Kanske är det stärkarns ljud, en Warp 7:a 12"s kombo som du ska attackera?

Mutz:

Ljudet i sin helhet är inte bra nej, det är ju snuskigt torrt tycker jag men personligen så gillar jag ändå grunden på distljudet och trumljudet. Basen hörs inte alls tyvärr. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, mina tankar om den första låten.

Riffet som går över versen känns plottrigt och lite ivägen, det ligger för högt (volym & oktav) och stör sången, vilket bidrar att tyngden går ur låten.

Saknar av någon anledning en rytmisk hook vilket jag tror låten skulle må bra av.

Ljudet generellt är som redan påpekat lite platt och utan bas.

Sångaren har bra inlevelse och skulle nog komma ännu bättre till sin rätt i en fetare produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev själv väldigt positivt överraskad att det lät så bra så jag visar med stolthet upp dessa låtar.
Skulle bara vilja säga att jag inte heller tycker att soundet på denna demo är bra.

Ehh.... 😕

Själv tycker jag att det var rätt ok men ljudet var som sagt alldeles för tunt, både på trummor och gitarrer.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev själv väldigt positivt överraskad att det lät så bra så jag visar med stolthet upp dessa låtar.
Skulle bara vilja säga att jag inte heller tycker att soundet på denna demo är bra.

Ehh.... 😕

Själv tycker jag att det var rätt ok men ljudet var som sagt alldeles för tunt, både på trummor och gitarrer.

🙁🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...