Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2019 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Har varit upptagen med att ta fram ett nytt index för att jag tycker att BNP och KPI har sina brister. Så har jag jobbat med ett brädspel med. Brädspelet är ju svårare än att ta fram ett nytt index insåg jag till min förtvivlan. Fast det är ju iofs ganska så snarlikt då man jobbar med olika parametrar som styr och påverkas av varandra. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skrev detta i en politisk grupp som jag är medlem i; 

"Har länge tyckt att det saknas ett skarpt instrument för att mäta hur bra ekonomin går för samhället i stort. BNP är ju ett uselt mått då det bara mäter omsättningen som sker i landet. KPI är bättre då det mäter vad folk är villiga och förmögna nog att betala för de varor och tjänster som vi alla konsumerar. Men KPI påverkas så mycket av politiska beslut och annat som gör det för trubbigt och svårtytt för allmänheten. Så nu funderar jag på om man kan införa ett skatteprodutionsindex.

Såhär tänker jag:


Ett index där man lätt kan se vad skattemedel går till skulle ju vara ett bättre verktyg för mäta hur välmående en kommun, region eller en stat är än både KPI och BNP. Kan man som väljare gå in och följa ett skattproduktionsindex (kommer förkorta det SPI för att göra det lättare framöver) så skulle det vara lättare att förstå vilket parti man bör rösta på.  Tänker att man har ett stort index som visar hur mycket skattemedel t ex en kommun har och hur mycket pengar som går till den service som är själva produkten av skattemedel. Tänker att det vore bra att folk förstår mera hur mycket det kostar med vård, skola, omsorg, blåljuspersonal, vägunderhåll, parkförvaltning osv. Då blir det lättare för politiker och väljare att se vart man måste göra investeringar och då kan man lättare argumentera för och emot både besparingar och satsningar på ett helt annat sätt.

Hur skulle ett SPI se ut då? Ungefär såhär kanske:

Är man intresserad av att se hur många anställda det finns inom t ex vård skola omsorg så vore det ju bra att se hur många det finns och vad det kostar på ett SPI. Kan man lätt se hur många som jobbar som t ex förskolepedagoger i en kommun, vad det kostar att ha dessa anställda, och hur många som utnyttjar dessa tjänster, och den genomsnittliga kostnaden per barn som går i förskolan, så skulle man ju lättare förstå hur väl skattemedel används för att skapa mera barnomsorg per skattekrona och capita för samhället.

Tänker att det första man ser när man kollar ett SPI är hur mycket skattemedel man får in och sedan hur många som jobbar med allt tänkbart inom SKL. Sen kan man klicka sig vidare för att se hur många som jobbar inom t ex blåljusverksamheten, vilken kostnad de har, och hur många de är per capita. Sen kan man klicka vidare för att se hur många som faktiskt är blåljuspersonal, hur många som jobbar med ledningen av blåljuspersonalen, hur många som jobbar med administrationen av blåljusverksamheten, hur stor del av kostnaden som är på matriäla kostnader (som fordon, stationer, brandslangar bårar osv) och hur stor del som är lönekostnader.

Vore inte det ett hyfsat enkelt, om än trubbigt, sätt att mäta och redovisa hur mycket produktion som sker med just skattemedel? Vore det ens en bra idé?"
Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, -k9- said:

Tjo! Hinner/orkar inte läsa ikapp nu. Något jag missat som hör till allmänbildning, nyheter, trender eller annat viktigt att veta på den länstasociala planen? 

 

Tjena! You’re back! 😄 vi trodde du blivit kidnappad av 👽👽  

Hur är läget? Du har inte missat så mycket 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, CHAE said:

Glöm inte att torka dig nu, okej😑

Jag som tyckte att det där var det mognaste inlägget på länge!? 😄

Du har väl hälsat "hann sum har har hann´úmmett" att förutsättningen för att ett forum ska fungera är att den... fungerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...