Jump to content
Annons

Nya monitorer? Detaljerad mid sökes!


Bullerbyn

Recommended Posts

8 timmar sedan, Kjubeis säger:

Eve 305 och 307 är riktigt bra. Jag fördrar Eve framför både Hedd och Adam utan tvekan.

Sedan finns Dynaudio Lyd 48 som en billig trevägare.

Annars kan du alltid köpa dina favorit tvåvägsmonitorer i behaglig prisklass och komplettera med Auratone 5c för suverän koll på midden. Då sparar du mkt pengar och får fler möjligheter med olika placeringar och avstånd. Jag rekommenderar att du undviker Avantone Mixcube som varken är lika raka och ger en relativt obehaglig upplevelse av de register den ska klara. Jag blir snabbt trött i öronen av dem. Auratone är helt outstanding i jämförelse. Finns dock ingen ÅF i Sverige men de finns på Thomann.

https://www.thomann.de/se/auratone_5c_super_sound_cube.htm

 

Tackar! Skall lyssna på så mycket det går. Nya studion  byggs för fullt och jag räknar med att allt är klart till december. Tills dess ska jag göra research samt även hårdkolla beg marknaden. Budgeten är nu 18000:- och med lite tur kan det bli riktigt bra om man hittar beggade monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pdac (oregistrerad)

Vad planerar du för inköp i övrigt gällande omvandlare å monitorkontroller etc? 🙂

För 18k hade jag nog fortfarande rekommenderat eggen å lagt de extra slantar på bättre omvandlare å en riktigt bra monitorkontroller (ifall du inte redan har detta i budgeten). Håller fast vid att de enda högtalarna jag lyssnat på som spöat eggen gällande klarhet i mid å high är Barefoot högtalare men då pratar ju ordentligt ovan din budget med 30-100k beroende på modell 🙂

Redigerat av pdac
Autocorrect Barefoot->Bigfoot :D
Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, pdac säger:

Vad planerar du för inköp i övrigt gällande omvandlare å monitorkontroller etc? 🙂

För 18k hade jag nog fortfarande rekommenderat eggen å lagt de extra slantar på bättre omvandlare å en riktigt bra monitorkontroller (ifall du inte redan har detta i budgeten). Håller fast vid att de enda högtalarna jag lyssnat på som spöat eggen gällande klarhet i mid å high är Bigfoot högtalare men då pratar ju ordentligt ovan din budget med 30-100k beroende på modell 🙂

Har allt i övrigt, som jag är nöjd med. Det jag ska ha är främst monitorer samt lite pengar för att komplettera mikrofon samlingen. Eggen är intressanta men det verkar vara svårt att kunna lyssna på dom någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)
8 timmar sedan, Bullerbyn säger:

Har allt i övrigt, som jag är nöjd med. Det jag ska ha är främst monitorer samt lite pengar för att komplettera mikrofon samlingen. Eggen är intressanta men det verkar vara svårt att kunna lyssna på dom någonstans?

Har du vägarna förbi Umeå är du välkommen att komma förbi oss å lyssna å jämföra dem mot A7orna i samma veva. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu suttit med ett par Dynaudio LYD 48 och dessutom A/B testat mot Trident HG3.  Dynaudion är ju pytteliten så vid första anblicken så tänkte jag att detta blir en totalflopp. Märkligt nog upplever jag bättre samt fastare botten med Dynaudio monitorerna? Upplösning i mid då? Jo faktiskt inte pjåkigt alls. Nu ska man beakta att HG3 kostar 50k paret, Lyd 48 runt 20K.  Ska testa några dagar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, Bullerbyn säger:

Har nu suttit med ett par Dynaudio LYD 48 och dessutom A/B testat mot Trident HG3.  Dynaudion är ju pytteliten så vid första anblicken så tänkte jag att detta blir en totalflopp. Märkligt nog upplever jag bättre samt fastare botten med Dynaudio monitorerna? Upplösning i mid då? Jo faktiskt inte pjåkigt alls. Nu ska man beakta att HG3 kostar 50k paret, Lyd 48 runt 20K.  Ska testa några dagar till.

Låter spännande. Jag är väldig nyfiken på dina sammanfattning för dessa längre fram. Lyd 48 är en av dem jag spanar på, alternativet jag tittar på är ett XTZ Edge och Buchardt S400. Bland det bästa jag hört om vi ser pris/prestanda. Har åkt på ett par mässor per år senaste 5-6 åren och Buchardt är en av dem som vunnit mitt hjärta och många andras. Även ett par Guru Qm10 alt Junior verkar spännande. Men då snackar vi passiva högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, Pesek säger:

Låter spännande. Jag är väldig nyfiken på dina sammanfattning för dessa längre fram. Lyd 48 är en av dem jag spanar på, alternativet jag tittar på är ett XTZ Edge och Buchardt S400. Bland det bästa jag hört om vi ser pris/prestanda. Har åkt på ett par mässor per år senaste 5-6 åren och Buchardt är en av dem som vunnit mitt hjärta och många andras. Även ett par Guru Qm10 alt Junior verkar spännande. Men då snackar vi passiva högtalare.

Buchardt S400 verkar verkligen intressanta! Hur pass noga ska man vara med förstärkning till dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, Bullerbyn säger:

Buchardt S400 verkar verkligen intressanta! Hur pass noga ska man vara med förstärkning till dessa?

De vill ju ha 4ohm så du behöver ha något som klarar att leverera iaf. XTZ Edge A2-300 drev Buchardt sina S400 med den senaste mässan jag var på och den fick dem att blomma ut till sin fulla potential. Kanske tom är lite overkill för behovet men för priset hittar du inget bättre. Ser vi till prislapp blir det ca 25k totalt för det paketet och det är så otroligt bra så jag vet inte om det går att slå. De är inte superkliniska och torra Buchardten men för min del är det en kombo jag söker, finlir och mixlir. Och denna kombon är nice. 

För 25k finns dock rätt mycket trevligt inom monitorer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...