Jump to content
Annons

Nya monitorer? Detaljerad mid sökes!


Bullerbyn

Recommended Posts

Har nu splittat studion och gått skilda vägar med min kompanjon. Han fick behålla våra Trident HG3 som jag nu saknar men jag kommer definitivt inte ha råd med några nya. Letar efter alternativ. Focal Twin 6, Adam x77a samt Dynaudio Lyd 48 är det jag är intresserad av...  Ska försöka lyssna om jag hittar dessa i butik. Tips på annat vore också kul?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänk också på att med adderad sub, jobbar satteliterna mindre och ger därmed mid på ett mindre ansträngt sätt, bättre detalj. 

Bara därför är värt det värt att skaffa sub, för att inte tala om botten som verkligen hjälper en att sätta rätt frekvensbalans

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fotströmbrytare till min sub så jag kan knäppa av och på den utan att gå från mixplatsen. Monitorerna spelar fullrange ungefär ner till 50 hz, sen tar subben över nedanför där. Bäst verkar gå att mixa det mesta med subben avstängd. Subbens inbyggda filter som delar vidare till sateliterna är riktigt dåliga, de sabbar ljudet rejält om jag kopplar den vägen. Men subben har ju även en ställbar lowpass delning som jag ställer på 50 hz. Att kunna mixa fullrange utan subben är nog ofta bättre än at ha subben på och så att den delar till satelliterna, I alla fall när det inte är superproffs akustikbehandling. När jag fått hyfs på det mesta i mixen slår jag på subben o hör hur mycket bummel jag bör bort från elbas o kagge. O helhet... Bra då är också att man kan jämföra med typ köpecd med nåt proffsljud, och även lyssna hur proffsmixen låter både med och utan subb. Ofta får proffsen till ganska fint med bas utan sub.

Jag har de här monitorerna https://www.djservice.se/artikel/jbl-lsr308?gclid=CjwKCAjw54fdBRBbEiwAW28S9kS2PJKsjH6xCOz9og7oLNv-at6KKNVTh7bJYJk0G_7HT4lQZ_kdqxoCSkYQAvD_BwE

För superbra lyssning i midden har jag även de här.  Mer exakt mid än de här, finns det? https://www.thomann.de/se/avantone_mixcubes.htm

 

Har glömt vad den aktiva subben heter... Har även ett tredje högtalarpar ganska bra Dynavoice. Dom plus Avantonerna driver jag med en Yamaha steroförstärkare.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-09-18 på 22:10, Casperfren säger:

Tänk också på att med adderad sub, jobbar satteliterna mindre och ger därmed mid på ett mindre ansträngt sätt, bättre detalj. 

Bara därför är värt det värt att skaffa sub, för att inte tala om botten som verkligen hjälper en att sätta rätt frekvensbalans

Inte en bra idé. Väldigt svårt att få placeringarna helt rätt för att slippa fasfel, och risken att det blir fel i crossovern är enorma. Inte så stora problem om man bara ska lyssna casual, men kan bli väldigt plågsamt om man ska jobba i det. Satelliter är för övrigt högtalare med enbart topp. Mycket dåligt val för mixning. Mixning kräver full-range i huvud-systemet för att ge någon som helst chans till pålitlighet. Som komplement är det dock bra skit att kolla mixens kvalitet i.
LFE/Sub funkar bäst som just extra effekt och inte standard.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Letar som sagt monitorer i högre prisklass, gärna beggat för att få ner priset. De gamla Trident HG3 hade ju en enorm detaljering i midområdet bla vilket gjorde det fantastiskt mycket lättare att jobba med bla eq. Vad det gä'ller sub så är det inte aktuellt i första hand.

Kollar lite på Bla. HEDD, KS Digital, Focal osv. Dock är ju problemet att många burkar ej finns för lyssning. Focal Twin 6 har jag dock lyssnat på och jag gillade dessa. Har även läst lite om Adam a77x då man kommer ner lite i pris men vette fasen hur de låter? I reviews är ju allt bra, mer eller mindre.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett par HEDD Audio Type 20 'demo' till salu på Golden Age hemsida. Skulle spana in dem om jag vore du. Hade köpt dem direkt om jag kunnat. Ca18k styck nya. DEMO paret för 25k 😉 De är använda för en recension. Varsågod 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Atc ska ju vara i en helt egen liga. Atc scm20 eller scm25. 

 

Jag tycker alltid mina mixar blev för tighta i focal twins, dvs jag skar för mkt runt 100-200hz. Riktigt trevliga att lyssna på dock. 

 

Marknaden öppnar ju upp sig rejält runt 50-60k då finns det ju genelec, atc, neumann mm 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, Bullerbyn säger:

I reviews är ju allt bra, mer eller mindre.

I hear you....

Hoppas det är lugnt med en lite halv-OT fråga:  Jag överväger framtida inköp, och Tridents HG3 finns på radarn. Vad skulle du själv säga är deras styrkor respektive svagheter? Låter som du ändå tycker de är prisvärda alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, van Caine säger:

I hear you....

Hoppas det är lugnt med en lite halv-OT fråga:  Jag överväger framtida inköp, och Tridents HG3 finns på radarn. Vad skulle du själv säga är deras styrkor respektive svagheter? Låter som du ändå tycker de är prisvärda alltså?

Som sagt älskade midden i HG3. Allt var hörbart. minuset var att jag upplevde de som lite basfattiga möjligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, Bullerbyn säger:

Som sagt älskade midden i HG3. Allt var hörbart. minuset var att jag upplevde de som lite basfattiga möjligtvis.

Nice! Danke, det kan man leva med, har andra system för fetare bas-kollar :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäcker nu att min budget inte riktigt håller dessvärre. Åker även på att komplettera med lite mikrofoner samt nya skärmar till datorn. Går ner lite i budget å kollar nu återigen på Adam x77a, lyckats lyssna lite på dessa och det känns ok!!? Tror de kan funka bra i ett bra preppat rum? Läst lite om Eve sc307 också men har inte en aning om hur de låter.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)

Vi hade Adam (de äldre A7 dock) som main lyssning tills vi skaffade ett ett par Munro Sonic EGG 150 för typ 4 år sedan. (undvik de första SE märkta varianterna dock som har sämre förstärkare). Det är verkligen som natt å dag i jämförelse. Utan tvekan de mest prisvärda monitorerna på marknaden, i synnerhet ifall du får tag på de tidiga revisionerna, i mitt tycke.

Äggen låter till och med betydligt bättre än Genelect 8040 som flera andra studios här i stan kör. 

Äggen går att få tag på nya nu för runt 10k ink förstärkare (mer än halva priset än de gick på när de släpptes) och har till och med sett dem beggade för så lite som 6k. 

Redigerat av pdac
Mer info
Link to comment
Dela på andra sajter

Eggen är en väldigt osäker investering just nu, Munro har tydligen gått i konkurs så det finns ingen garanti på de som finns ute nu. Får se om de återuppstår dock, verkar som deras faktiska fabrik är sugna på att nystarta tillverkningen igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)
3 timmar sedan, van Caine säger:

Eggen är en väldigt osäker investering just nu, Munro har tydligen gått i konkurs så det finns ingen garanti på de som finns ute nu. Får se om de återuppstår dock, verkar som deras faktiska fabrik är sugna på att nystarta tillverkningen igen.

Absolut det är en sak att ta in i beräkningen ifall det är viktigt att ha mer än 1 till 3 år garanti beroende på fel (köper en nytt i Sverige gäller ju fortfarande konsumentköpslagen) på högtalarna. Men ska en ha bättre lyssning än ett par egg idag behöver en ju gå ganska rejält över TS budget. Då pratar vi ju högtalare för 15k eller mer per st. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Danne Z säger:

Behöver vi fler av dessa lågbudget-trådar som redan är överflödiga i forumet?

Det finns en sökfunktion.

Du får gärna förklara dig? Jag pratade alltså om monitorer, specifikt med bra mid, Lite svårt att söka på det. Du behöver ju inte läsa om det inte passar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, pdac säger:

Absolut det är en sak att ta in i beräkningen ifall det är viktigt att ha mer än 1 till 3 år garanti beroende på fel (köper en nytt i Sverige gäller ju fortfarande konsumentköpslagen) på högtalarna. Men ska en ha bättre lyssning än ett par egg idag behöver en ju gå ganska rejält över TS budget. Då pratar vi ju högtalare för 15k eller mer per st. 

 

I hear you. Fett besviken, hade velat ha ett par 8-tummare själv, men det lär inte hända, och enligt vad jag hört ska de vara smått oslagbara för sin prisklass ?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, pdac säger:

Vi hade Adam (de äldre A7 dock) som main lyssning tills vi skaffade ett ett par Munro Sonic EGG 150 för typ 4 år sedan. (undvik de första SE märkta varianterna dock som har sämre förstärkare). Det är verkligen som natt å dag i jämförelse. Utan tvekan de mest prisvärda monitorerna på marknaden, i synnerhet ifall du får tag på de tidiga revisionerna, i mitt tycke.

Äggen låter till och med betydligt bättre än Genelect 8040 som flera andra studios här i stan kör. 

Äggen går att få tag på nya nu för runt 10k ink förstärkare (mer än halva priset än de gick på när de släpptes) och har till och med sett dem beggade för så lite som 6k. 

Är det dessa? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2910966

Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)
2 timmar sedan, Bullerbyn säger:

Nej inte riktigt. De länkade är "originalen" som Munro designade till sE. 

Munro köpte tillbaks designen från sE, flyttande tillverkning till England och uppgraderade både element och förstärkare. De la även till utökat EQ för mid (går ställa in så de låter mer som Genlects med urgröpt mid, eller mer som H10 med en boost på midsen). Vi har använt EQ för att kompensera lite av strutsen av ljudvågorna som vårt studiobord ger i lyssningen. Munro Sonics egen version har dessutol en klass A hörlursförstärkare inbyggd. 

https://www.soundonsound.com/reviews/munro-sonic-egg-150 

"Sonically the Eggs come over as easy to listen to, with smooth highs and mids complimented by a solid but not hyped bass end. The first impression may be that the sound lacks a little definition when heard alongside other active monitors, but then you soon realise that’s not the case — the highs are all there, but they just don’t sound aggressive. You can hear the same thing with other top–of–their–game monitors from the likes of ATC, PMC, Neumann, AVI and so on — there’s an initial impression that something is missing, until you realise that what’s actually missing is the unwanted high–frequency distortion and phase smearing that makes some budget monitors sound unduly forward" 

Gear4Music har "rätt" version på rea för 10k. 

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Munro-Sonic-EGG-150-Monitor-system/16RO?origin=product-ads&gclid=CjwKCAjw85zdBRB6EiwAov3Riv6f8Z8SKQf4i01-BVGkEZMQTsgVqhj7iM12_UKTKueiLYMR1ySj9BoCiOsQAvD_BwE

Så utan att spendera minst avsevärt mer får du knappast tag på ett par monitorer som spelar i samma klass i synerhet när det gäller mellanregister och diskant 🙂

Redigerat av pdac
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, pdac säger:

Nej inte riktigt. De länkade är "originalen" som Munro designade till sE. 

Munro köpte tillbaks designen från sE, flyttande tillverkning till England och uppgraderade både element och förstärkare. De la även till utökat EQ för mid (går ställa in så de låter mer som Genlects med urgröpt mid, eller mer som H10 med en boost på midsen). Vi har använt EQ för att kompensera lite av strutsen av ljudvågorna som vårt studiobord ger i lyssningen. Munro Sonics egen version har dessutol en klass A hörlursförstärkare inbyggd. 

https://www.soundonsound.com/reviews/munro-sonic-egg-150 

"Sonically the Eggs come over as easy to listen to, with smooth highs and mids complimented by a solid but not hyped bass end. The first impression may be that the sound lacks a little definition when heard alongside other active monitors, but then you soon realise that’s not the case — the highs are all there, but they just don’t sound aggressive. You can hear the same thing with other top–of–their–game monitors from the likes of ATC, PMC, Neumann, AVI and so on — there’s an initial impression that something is missing, until you realise that what’s actually missing is the unwanted high–frequency distortion and phase smearing that makes some budget monitors sound unduly forward" 

Gear4Music har "rätt" version på rea för 10k. 

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Munro-Sonic-EGG-150-Monitor-system/16RO?origin=product-ads&gclid=CjwKCAjw85zdBRB6EiwAov3Riv6f8Z8SKQf4i01-BVGkEZMQTsgVqhj7iM12_UKTKueiLYMR1ySj9BoCiOsQAvD_BwE

Så utan att spendera minst avsevärt mer får du knappast tag på ett par monitorer som spelar i samma klass i synerhet när det gäller mellanregister och diskant 🙂

Väldigt intressant! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Danne Z är ingen annan än Fredrik, dvs gamla Analogfreak. Har har fler trollkonton på forumet. Han tyckte att Behringer Truth var de bästa monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, Bullerbyn säger:

Vet någon om det finns någon butik i mellansverige med ett bra sortiment monitorer som står i ett hyfsat rum där man kan provlyssna och jämföra?

Staarsound.se ligger i Stockholm och har en studio inredd och klar i lokalerna idag. Deras studio är akustikbehandlad och jag skulle tro att du säkert kan få till en provlyssning där med de märken som de säljer. De har bland annat Adam, Dynaudio mfl.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, Danne Z säger:

Jag tror att lågbudgetmonitorer inte står i hyfsade rum utan står i lågbudgetrum.

Det är vad jag tror men jag kan ha fel.

Seriöst så verkar du ha allvarliga problem. Ett jävla tjat om lågbudgetmonitorer från din sida. Mår du dåligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, Pesek säger:

Staarsound.se ligger i Stockholm och har en studio inredd och klar i lokalerna idag. Deras studio är akustikbehandlad och jag skulle tro att du säkert kan få till en provlyssning där med de märken som de säljer. De har bland annat Adam, Dynaudio mfl.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Danne Z säger:

Nej jag mår inte alls dåligt! Jag försöker bara svara på dina frågor. Däremot ger du utryck för att inte må så bra eftersom du gång på gång hamnar i affekt.

Du har inte besvarat en enda av mina frågor?  Vore riktigt intressant att få veta vilka frågor du tror att du besvarat?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, Danne Z säger:

Du undrade om det finns provlyssningsrum med bra akustik för lågbudgetmonitorer och jag svarade att jag tvivlar på det.

Men du kände dig kränkt av det svaret och gjorde istället ett påhopp i affekt.

Sedan när är Focal Twin 6, Adam a77x, osv vidare lågbudgetmonitorer? snarare midbudget möjligtvis. Du har liksom inte tillfört ett dugg till tråden mer än att vara en gnällig forumpolis.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Eve 305 och 307 är riktigt bra. Jag fördrar Eve framför både Hedd och Adam utan tvekan.

Sedan finns Dynaudio Lyd 48 som en billig trevägare.

Annars kan du alltid köpa dina favorit tvåvägsmonitorer i behaglig prisklass och komplettera med Auratone 5c för suverän koll på midden. Då sparar du mkt pengar och får fler möjligheter med olika placeringar och avstånd. Jag rekommenderar att du undviker Avantone Mixcube som varken är lika raka och ger en relativt obehaglig upplevelse av de register den ska klara. Jag blir snabbt trött i öronen av dem. Auratone är helt outstanding i jämförelse. Finns dock ingen ÅF i Sverige men de finns på Thomann.

https://www.thomann.de/se/auratone_5c_super_sound_cube.htm

 

Redigerat av Kjubeis
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...