Jump to content
Annons

Ny låt "släppt", vad tycks?


Recommended Posts

Hallå!

Släppte min "första låt" på ett bra tag, häromdagen. Jag har försökt ladda upp låten på diverse hemsidor för recensioner och dylikt men knappt fått någon respons!
 



Vad tycker ni här på Studio.se?

Jag är ingen expert på "Mastering" eller "Mixing" men för mig så låter det ganska bra 🙂

Länkar till Soudncloud, då inte andra trådar länkade till Youtube. Men Youtube finns, har en hel kanal på gamla låtar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

väldigt atmosfärisk låt. Låter rätt bra. Iallafall på lägre volym.

Du behöver verkligen jobba på mixningen dock. Du måste kunna lyssna på högsta volym med lurar och inte tycka det blir jobbigt för öronen. Speciellt med en sån här lugn låt så är ljudnivåerna på tok för höga. Pröva mixa med lurar på högsta volym 🙂 Pröva också att använda en annnan liknande låt som du gillar som referens när du mixar.

Tycker inte dina snares & build-up passar denna sorts låt, pga det inte känns som en EDM-låt. Den är för lugn för det. Det får mig att tänka, har du bara improviserat, eller hade du ett syfte innan du skapade låten? Det är bra att veta lite vad man vill göra innan man börjar för annars blir det lätt bara en röra. 

För mycket brus vid 5 minuter ungefär. 

Vid c.a 6 min så hör man musklick? Haha 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Andreas,

Kul att du jobbar på ett album, klockrent att ha mål uppsatta!

Låten har väldigt stor potential, men tyvärr hör jag 4 punkter som sänker den i nuläget;

1. Vid 1.28 så låter pianot surt och spelar inte i harmoni med stråkar/pads. Du träffar fel, pianot ska troligtvis upp ytterligare en ton.

2. Huvudleadet är fint som snus, men alla instrument (arp, pads, lead, basgång) spelar exakt samma slinga. Eftersom du inte har några underliggande harmonier så faller allt platt. Du har jättemycket ackord att ta av som redan finns i låten - utnyttja det så låten får ett musikaliskt djup. Lyssna t ex på Rank 1's Symsonic (för att ta ett klassiskt exempel från 2003) och tänk på hur de lägger stråkar och lead i olika lager och harmonier. När leadet går upp går padsen ner, typ.

3. Mixen låter burkig och otight. Testa att EQ:a bort 8 dB med bred Q runt 1000hz på piano, och ta bort 8 dB på din supersaw runt 450hz med ganska snäv Q. Känn dig fram vad det är som skall finnas i förgrunden också, pianot eller sågtanden och balansera ljudet därefter. Kicken känns lite märklig också, den ser ut att peaka runt 80-90 hz vilket är alldeles för högt. Dunket och pumpen försvinner! Hitta ett annat sample eller pitcha ner den till 50-60 hz. Testa att lägga på en kompressor också, med 10 ms attack och 20-30 ms delay, mellan 4:1 och 8:1 ratio för att få fram mer snärt och mindre sås.

4. Trodde jag hade fyra punkter men det var nog bara tre.

Vad har du för monitorer? Hur länge har du producerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, slejnard säger:

Låter bra! Kunde passa till nån film eller tv-serie. Lite långt innan det kommer igång men Bra jobbat! 

Att få kritik/ feedback på sin musik idag är riktigt svårt tycker jag med. Finns så många duktiga låtskrivare och producenter som knappt hörs i bruset.

Tack för ditt svar!

Tanken med låten var att använda den som ett "Intro" för ett album jag jobbar med, och den generella "Genren" för denna typ av musikslag är som denna!

Är för tillfället inne på "Trance / Uplifting Trance", fast denna låt är inte direkt den Genren - dock väldigt lik därmed det lugna introt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, arkade säger:

väldigt atmosfärisk låt. Låter rätt bra. Iallafall på lägre volym.

Du behöver verkligen jobba på mixningen dock. Du måste kunna lyssna på högsta volym med lurar och inte tycka det blir jobbigt för öronen. Speciellt med en sån här lugn låt så är ljudnivåerna på tok för höga. Pröva mixa med lurar på högsta volym 🙂 Pröva också att använda en annnan liknande låt som du gillar som referens när du mixar.

Tycker inte dina snares & build-up passar denna sorts låt, pga det inte känns som en EDM-låt. Den är för lugn för det. Det får mig att tänka, har du bara improviserat, eller hade du ett syfte innan du skapade låten? Det är bra att veta lite vad man vill göra innan man börjar för annars blir det lätt bara en röra. 

För mycket brus vid 5 minuter ungefär. 

Vid c.a 6 min så hör man musklick? Haha 

Tack för ditt svar!

Jag lyssnade både med ett par Headset och ett relativt bra Surround-system. 🙂 Dock så håller jag med, att vissa instrument och toner är lite väl höga.

Jag fick inspiration av en liknande låt, First State - Reach Me men tänkte att jag inte kan kopiera - så skapade mitt eget "mästerverk".

Ingen direkt "EDM", utan en lugn Introduktion för ett kommande album ( Trance / Uplifting ).

Tanken med det hela är att göra sån här musik:
Sergey Nevone & Simon O'Shine - Ethereal Rhapsody

Och vid 6Min in i låten så kan det vara en viss ljudfil som hörs, där man hör bestick som slås mot tallricken när man äter, typ "A distant sound" som ger en lite mer balearic feel.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, candybag säger:

Hej Andreas,

Kul att du jobbar på ett album, klockrent att ha mål uppsatta!

Låten har väldigt stor potential, men tyvärr hör jag 4 punkter som sänker den i nuläget;

1. Vid 1.28 så låter pianot surt och spelar inte i harmoni med stråkar/pads. Du träffar fel, pianot ska troligtvis upp ytterligare en ton.

2. Huvudleadet är fint som snus, men alla instrument (arp, pads, lead, basgång) spelar exakt samma slinga. Eftersom du inte har några underliggande harmonier så faller allt platt. Du har jättemycket ackord att ta av som redan finns i låten - utnyttja det så låten får ett musikaliskt djup. Lyssna t ex på Rank 1's Symsonic (för att ta ett klassiskt exempel från 2003) och tänk på hur de lägger stråkar och lead i olika lager och harmonier. När leadet går upp går padsen ner, typ.

3. Mixen låter burkig och otight. Testa att EQ:a bort 8 dB med bred Q runt 1000hz på piano, och ta bort 8 dB på din supersaw runt 450hz med ganska snäv Q. Känn dig fram vad det är som skall finnas i förgrunden också, pianot eller sågtanden och balansera ljudet därefter. Kicken känns lite märklig också, den ser ut att peaka runt 80-90 hz vilket är alldeles för högt. Dunket och pumpen försvinner! Hitta ett annat sample eller pitcha ner den till 50-60 hz. Testa att lägga på en kompressor också, med 10 ms attack och 20-30 ms delay, mellan 4:1 och 8:1 ratio för att få fram mer snärt och mindre sås.

4. Trodde jag hade fyra punkter men det var nog bara tre.

Vad har du för monitorer? Hur länge har du producerat? 

Hej! Tacksam för din feedback.

Jag gör allt via datorn, har inga tillägg till instrument såsom ett Midi-Keyboard, får helt enkelt spela med tangentbordet och med känsla. 🙂

Detta är en Hobby för mig, har inte direkt kommit till EQ's så mycket än - samt Mastering och mixing - men jag EQ'ade lite instrument på denna låt.

Haha, jag skapar musik med ett headset för 99:-, samt ett Surroundsystem från Philips, vilket är relativt bra.

Efter all sidechain så lyssnar jag med Högtalare för att finjustera volymerna så det låter anpassningsbart till alla utgångar.

Jag har bara producerat i något år, kanske 1 år och 6 månader. Märks det? ??

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, andreasonlymusic säger:

Haha, jag skapar musik med ett headset för 99:-, samt ett Surroundsystem från Philips, vilket är relativt bra.
 

Uppenbarligen är ljudutrustningen inte så bra för att göra musik med 🙂 Vill du ta ett kliv  upp i musikproduktion så rekommenderar jag att investera i ett par studiomonitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...