Hellhoff Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Tjena! Jag är ny medlem på forumet och troligen en bestående 😉 Något jag även är ny på är inspelningsteknik och har nu slagit mig in på att prova att spela in i CuBase... Jag kör ett E-MU 0404 kort som har tillhörande mjukvarumixer vid namn E-MU PatchMix. Tidigare hade jag problemet att inget jag försökte spela in sparades, trots både in och utsignal. Nu har jag dock löst det genom att skicka main mixen till wave via mjukvarumixern. Nu till problemet. Jag har kopplat en gitarr till mitt mixerbord, och mixerbordets main out till ingången på ljudkortet. När jag spelar in exempelvis en kompgitarr på spår 1 i CuBase, så funkar det kanonbra. När jag ska lägga ett solo i spår 2 på kompet så spelas det in, men även kompet från första spåret. Dvs, mutar jag första spåret så ligger ändå kompet inspelat i spår 2 tillsammans med solot. Dock med lite fördröjning - vilket är grymt irriterande 🙂 Jag misstänker att UT-signalen i mjukvarumixern skickas till inspelningen i CuBase. Men förstår inte på vilket sätt. Är det någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted April 29, 2005 Share Posted April 29, 2005 Ok..har du kopplat ljudkortets utgångar tillbaka till mixerbordet? vilket mixerbord har du? I mixerbordet borde du kunna ställa om så monitorsignalen från ljudkortet inte skickas ut igen till ljudkortets ingång. De flesta mixerbord har alternativa ingångar som inte skickas direkt ut igen. t.e.x bandspelar-retur. Det här är inget olösligt problem 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellhoff Posted April 29, 2005 Author Share Posted April 29, 2005 Ah, jag har en Behringer UB 1222 mixer.. MEN jag har INTE kopplat ljudet från datorn ut till mixern igen. Jag har kopplat utljudet rakt i ett slutsteg. Jag misstänker dock att den logiska kopplingen i mjukvarumixern ligger fel på det sätt du beskriver, men vet inte hur jag ska lösa det 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 29, 2005 Share Posted April 29, 2005 Hmm.. Jag tycker att det låter som om du spelar in "wave". Och dessutom skickar allt ljud, både mainmix + ingångarna till "wave"? Då blir det kaka på kaka, och precis som du säger så spelas allt ljud in när du spelar in oavsett om det kommer från ditt behringerbord, eller spelas upp av cubase.. Någon som kan kortet får hjälpa dig, då jag inte har en aningen hur det fungerar. Men testa lite i mjukvarumixern, och i cubase, och se om du kan byta inspelningskälla, och bara spela in ingången i ljudkortet, alternativt patcha om på något lämpligt sätt i mjukvarumixern. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellhoff Posted April 29, 2005 Author Share Posted April 29, 2005 Yes, det var så lätt att jag hade råkat skicka main-out på mjukvaru-mixern till WAVE som spelas in... Skulle ju bara skicka det som kommer in på kortet ut till WAVE. Så lätt var det 😳 Tack för hjälpen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts