Jump to content
Annons

Totala watten/effekten på mitt ljudsystem?


vaqh

Recommended Posts

Hej! Ska använda mitt PA system till ett studentflak och behöver veta hur stort elverk som behövs för att kunna driva allting.

Systemet består av både aktivt och passivt, allting från märket Behringer.

AKTIVT: 1st B1800D-pro sub & 2st B215D toppar

PASSIVT: 2st B1800X subbar & 2st B1520D toppar som drivs av 1st EP2000 slutsteg (2000W) respektive 1st PDD1200 slutsteg (1200W)

Min fråga är nu; hur ska man bära sig åt för att korrekt kunna räkna ihop hur mycket ljudsystemet drar? Är det RMS man ska räkna med eller peak? Eller ska jag ta hänsyn till slutstegens effekt istället för de passiva högtalarnas? 

Eftersom att de kommer användas på studenten så kommer de att nästintill maxas under 1-2 timmar så hur stor effekt kommer jag att beöva på det elverket som jag ska hyra? 

Som ni märker har jag inte jättestor kunskap inom det här området och skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig!

Tack på förhand!

 

Här är ett kopplingsschema på hur allting sitter ihop.

kopplingsschema.thumb.png.8024ec45e92f1646deb8193de21d4e1b.png

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Högtalarna spelar ingen egentlig roll, det är vad slutstegen och subben drar främst som är det viktiga.  Särskilt om du tänker maxa grejerna. Mixern känner jag inte till, men kan inte tänka mig att den drar mer än att det försvinner i felmarginalen för det övriga, och en iPhone har eget batteri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...