Jump to content
Annons

Hur börjar ni???


Jo0oHaN

Recommended Posts

Annons

Eftersom det här med inspelning är som baken (delad) så finns det inga regler för hur man ska göra. Dock finns det bättre sätt och sämre sätt beroende på vilken musik man spelar in. Jag utgår från att du vill spela in en typisk pop/rock-låt, (för det är det jag har koll på): tajta trummor, rytmiska guitarer, pumpbas och sång.

Jag brukar gå efter den principen att jag lägger trummorna först för att få en bra tajt grund men också för att jag personligen tycker att trummorna gör hela låten, dålig inspelning av trummor eller att dom inte passar in kan förstöra en låt bara under dom första sekunderna. Eventuellt låter jag en guitarist lira kompet i låten tillsammans med trummisen så att han lättare får en känsla när han spelar. När allt är tajt är det bara att lägga på resten... Jag brukar variera mig en del på den här punkten men bas, piano och komp-guitarer brukar komma i första hand och lead-guitarrer samt andra soloinstrument i andra hand. Sången brukar jag lägga i slutet också.

När allt det här är klart så lyssnar jag på helheten och tar bort/spelar om dom grejer som måste förbättras/förändras.

Har du möjligheten så är ett bra tips att spela in låten när alla musiker spelar (skit i bra micning och sånt då). Den kan vara bra att ha som vägledare när man spelar in mer seriöst så att man inte går för långt från hur idén var från början

Jag har sjärlv en dålig vana att nästan aldrig få låten att låta som vid första tagningarna om jag inte skärper mig massor... =)

Hoppas det är till någon hjälp...

Redigerat av Oskar_E
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker om att börja med det instrument som är det mest karakteristiska för låten (om man nu vet redan från början, detta kan ju variera).

Ibland tycker jag att det kan vara skönt att ha ett enkelt trumkomp som stöd att lira till när man börjar spela in.

Men jag tycker också att det är viktig att man lär sig spela till metronom.

Detta gör att man blir tajtare på sitt instrument (man lär sig att bryta ner det 4/4-mönster som kommer ur metronomens tickande i ojämna taktarter, syncoper, baktakter o.s.v.)

Som tidigare sagts, finns det ett oändligt antal sätt att komponera på, detta är mitt sätt.

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket beror ju på hur mycket du spelar kontra programmerar låtar (angående metronom).

Jag brukar sitta och ratta lite på inställningar på mina softsynthar eller min microKORG och brukar när jag hittar ett kul ljud ganska snabbt hitta en bra melodi. Trummor med mera till kommer därefter.

Men om jag vill göra en låt, och verkligen går in med den inställningen, börjar det oftare med en basslinga som känns bra.

Sången tar jag alltid sjunga in sist, även om textskrivandet brukar vara en del av själva låtkomponerandet.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Det varierar kraftigt vilket som kommer först.. det brukar vara ljudet man för stunden spelar som dikterar hur man börjar och givetvis vilket humör man är på.

Pad's brukar vara en riktigt dräpare i vissa lägen.. 😉 i andra fall brukar man sitta och fila ihop en schysst trumslinga ( aldrig trumloopar dock ) som man sedan bygger vidare på tills det kliar så pass mycket i fingrarna att basgången kommer in...

sedan faller alla bitarna på plats en efter en...oftast när man sitter o leker så här kan det hända att man byter ut vissa ljud för att på så sätt se om det kan trigga ytterligare alternativa idéer...

När man inte "leker omkring" så brukar det vara mer rätt-på som gäller. man gör en mycket enkel skiss med trummor, bas och något komp som dikterar ackordföljd och utan att för mycket energi läggs på om det blir lite slarvigt här o var alltså bara för att få upp strukturen på låten... t.e.x intro-vers-brygga-refräng o.s.v och därefter gå in mer på detaljer som ljudval, vilket sound man tänkt sig o.s.v..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag jobbar själv (efter att mitt dåvarande band sprack för snart 15 år sedan...), så behövs det något att hålla takten mot när man spelar in resten.

Groove Agent är en suverän hjälp där, eftersom man kan börja jobba med det övriga kompet snabbare om man har diverse färdiga trumstilar att välja bland. Innan jag hade GA, så pillade jag ihop ett enkelt trumkomp för att ha som arbetskomp - men det tar ju tid och kan bli lite frustrerande när man egentligen vill börja i en annan ände - och dessutom är det trevligare att ha ett trumkomp som känns mer komplett redan från början... I slutänden lägger jag till annan percussion också - och låter antingen GA's trummor ligga kvar, låter GA styra LM4 för att få andra ljud - eller så gör jag om hela trumkompet för hand, beroende på vad jag känner för. Ska så småningom också testa vad BFD går för i sådana sammanhang...

När trummorna är igång, så tar jag det instrument som är relevant, helt enkelt. Har jag kommit på en snygg ackordföljd, så spelar jag den med ett pianoljud. Har jag kommit på en bra basgång, så blir det den.

Melodin kan komma till lite när som helst. Ibland är det när det bara finns trummor, bas och piano - och ibland inte förrän när allt komp är klart. Texten blir nästan alltid kvar till sist - och följaktligen blir också sången inspelad sist av allt - men eftersom jag kör allt i realtid, så kan jag göra justeringar i kompet enkelt och smidigt om det skulle visa sig att något krockar med sången...

Jag brukar stanna upp när jag har ett grundkomp (enbart trummor, bas, piano och ibland också melodin med ett flöjtljud), för att se om jag tycker att det är tillräckligt bra. Då finns det oftast vers, refräng och stick - men ordning och liknande är inte bestämt ännu. Låter det ok, så går jag vidare med kosmetikan, som stråkar, brass, percussion, gitarr etc. Låter det inte ok, så putsar jag på det tills det låter bra med grundkompet - alternativt skrotar utkastet. Är det inte bra i det läget, så blir det nämligen inte bra senare heller - oavsett hur många extra ljud, svepande syntar, effekter etc som läggs på... Jag låser mig aldrig vid speciella ljud under arbetets gång (det är ju inte ljuden, utan det musikaliska innehållet, som gör låten...), utan kan mycket väl byta ut ljuden helt när det är dags för slutmix...

Leadsången kommer näst sist - och sist av allt körerna.

När det gäller syntljud, så kombinerar jag hellre ett par ljud än att jag pillar ihop helt egna ljud. Det är helt enkelt för tråkigt att ratta fram syntljud, så det är inget för mig. När det gäller att ratta fram ett bra ljud på helheten vid slutmixen, så är det däremot raka motsatsen. Det är skitkul! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag brukar börja med att sätta ihop ett trumkomp för att få en stomme i låten att bygga upp resten av arrangemanget på. Låtarna komponerar jag i regel på min akustiska gitarr, och text och melodi brukar växa fram samtidigt. Själva låtiden är alltså till åtminstone 90 % klar då jag börjar med trumkompet. Därefter brukar jag spela in en slasktagning med gitarr och sedan sång för att ha någonting att arbeta med. Jag lägger på bas, anpassar trumkompet för att bättre passa låten, lägger på piano, stråkar, munspel o.s.v. När arrangemanget i övrigt är spikat spelar jag på nytt in gitarr. Eventuellt lägger jag på lite percussion, om arrangemanget är nog luftigt. Sist av allt läggs sång och kör, samt eventuella solon.

Jag strävar alltid efter att använda så lite instrument som möjligt; jag var länge fast i använd-så-många-ljud-och-syntar-och-effekter-som-möjligt-träsket, men så småningom märkte jag att mina låtidéer och det jag ursprungligen ville få fram i och med detta försvann. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag var länge fast i använd-så-många-ljud-och-syntar-och-effekter-som-möjligt-träsket

🙂

det händer att man återvänder till detta paradis ibland...men inte med bindel för ögon eller öron numera 🙂

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...