Jump to content
Annons

Line6 ux2 - byta?


bjorra

Recommended Posts

Hej.

Har tagit fram mina gamla musikgrejer och börjat spelat in lite igen.

Mitt ljudkort är ett line 6 ux2 från 2006-2007, skulle jag gissa på. Nu är allt musikskapande på amatörnivå och så lär det förbli, men: skulle jag vinna något på att köpa ett nytt ljudkort? T ex presonus Scarlett 2i2 6i6 eller liknande, eller är detta bara att kasta pengar i sjön?

Det finns inga drivrutiner för kortet till windows 10 men de äldre drivrutinerna går att använda i windows 10 men lär inte vara optimalt. Det är mest gitarr och sång som används. Har dock en midicontroller på ingående...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Hade själv ett ux2 för länge sen. Det var ingen vidare kvalitet på det kortet. Allt lät väldigt plastigt och hörlursförstärkaren var rena skämtet. Skicka det kortet till de sälla jaktmarkerna. Ja du vinner på att byta upp till t ex kortet du nämner. Sämre än ux2 kan det inte bli. Hade du t ex frågat om det var värt byta ett annat ljudkort till ett annat och inget större behov än att t ex spela in gitarr, bas etc i liten hemstudio hade jag normalt sagt att det inte är värt det och inte vunnit på det men i det här fallet som sagt var gör du det.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tack för synpunkter.

 

NU sitter jag på en stationär pc, så egentligen har jag lite olika alternativ. FInns det Pcie-ljudkort eller har dessa gått i graven? 

Har surfat runt en del och thunderbolt verkar ju vara grejen för att i princip inte ha någon latency alls. Som jag har förstått det hela verkar det vara thunderbolt 2 kontakter på de kort som finns och att det är svårt att hitta en pc med den kopplingen och stöd till windows. Vad tror ni, detta bör rimligen ändras, tänker t ex på focusrites clarett serie tex. Tänker mig att köpa ett thunderboltkort och använda det som koppling till datorn, t ex. 

Med tanke på hur länge grejerna håller är det kanske bättre att lägga lite mer pengar och få bättre (förhoppningsvis) grejer.

 

Scarlett-serien borde rimligtvis vara bättre än mitt 12 år gamla kort, logiskt. Men fortfarande ett USB-kort, vilket sätter begränsningarna?

 

Redigerat av bjorra
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Thunderbolt till pc har väl inte kommit än vad jag vet men ska väl annars vara på gång så småningom. Usb-kort funkar bra fortfarande och är stabilt. Presonus-kort är lite som att spela med tärning. Antingen funkar det bra eller inte så bra. Många som har klagat på deras kort. I alla fall när det gäller deras lite billigare kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...