Jump to content
Annons

Vilken hårdvara behöver jag för hemstudio?


wicked77

Recommended Posts

Hej!

Har införskaffat en kraftfull iMac och laddat ner Logic Pro X. Som rookie på hemstudio, undrar jag vad jag behöver för att klara mig hjälpligt. Jag har mestadels tänkt spela in utan högtalare och bara använda hörlurar, och det jag ska använda är endast midikeyboard för tillfället.

Ska precis köpa M-audios Oxygene midikeyboard med USB-anslutning. Behöver jag koppla den via extern ljudkort för att få det bästa ljudet? Är det någon skillnad på ljudkort och MIDI-interface?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kopplas keyboardet på USB, så behovs inget ljudkort eller midiinterface för att det ska funka.

Vill man ha bättre ljudkvalitet på lyssning och/eller inspelning - eller fler in- och utgångar än det man får genom datorns inbyggda ljudkort, så behövs ett separat ljudkort. Använder man externa syntar eller klaviaturer med midianslutning, så behöver man ett midiinterface, men i ditt fall med ett USB-keyboard, så behövs som sagt inget sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar, Claes! Vill nog ha den bästa ljudåtergivningen som möjligt, så ljudkort alltså. Har ett par frågor om även detta isf:

1. Då jag lutar åt MIDI keyboard med USB anslutning, ska jag koppla keyboarden till ljudkortet då istället för till iMac:en?

2. Är det något jag behöver tänka på i ljudkort-väg, för att få så låg latency som möjligt?

3. Behövs en spänningsregulator från keyboarden, som Beyondish sa?

Sorry för alla frågor. Google i all ära, men här finns det ju proffs.

Trevlig dag!

 

Redigerat av wicked77
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mac fixar latency galant. Både med interna ljudkortkortet och om du väljer ett ljudkort som är class compliant. 

Börja med det interna ljudkortet. Skall du inte spela in nåt som sång eller gitarr så kan du lika gärna vänta med ett ljudkort. 

Ingen idé att koppla keyboarden via MIDI till ljudkortet, det blir sämre än om du kopplar direkt via USB.

 

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar, drloop! Låter ju kanon, bara att köra igång direkt alltså. Och köpa ljudkort när jag senare vill spela in gitarr osv.

Har du även något hum om en spänningsregulator behövs, i samband med inkoppling av USB-MIDI-keyboard? Var en som nämnde detta tidigare, och då för att undvika ”dc off-set” eller nåt liknande.

 

Slutligen - är det något jag bör tänka på, då jag ej har jordad el hemma?

 

Redigerat av wicked77
Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago Guitar Nilsson sa:

Här vill nån ha ungf halva priset för ett par Yamaha. Subben blir gratis då enligt mitt räknande.

Utan sub orkar inte jag hålla på o leka alls i studion. Kan vara ett klipp.

 

https://vend.se/420478-krk-10-sub-och-yamaha-msp-5

Guitar Nilsson, tack som fan för bra tips! Blir nog kanon den dagen jag behöver dom.

 

Ingen som vet vad Beyondish menar när han säger att jag måste ha en spänningsregulator för att använda ett MIDI keyboard med USB-anslutning till iMac:en?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago wicked77 sa:

Guitar Nilsson, tack som fan för bra tips! Blir nog kanon den dagen jag behöver dom.

 

Ingen som vet vad Beyondish menar när han säger att jag måste ha en spänningsregulator för att använda ett MIDI keyboard med USB-anslutning till iMac:en?

Det verkar inte finnas kvar något inlägg från honom, så han kanske raderade det...?

Vad jag kan gissa att han menar, är att USB-porten kanske inte orkar driva klaviaturen om man kopplar den direkt på USB, utan behöver en extern nätdel - men sådant brukar följa med, så det tror jag inte att du behöver fundera på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...