Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Gott folk! Jag hÄller pÄ & restaurerar min gamla fina JUNO-60 Bettan, och hon Àr bra krasslig just nu. Eller "knastrig" Àr kanske mer korrekt, sÄ jag ska precis ta itu med att rengöra alla fejdrar och pottar.

Jag tÀnkte börja med att inte öppna dem, utan bara spraya dem med oxidrengöring och eventuellt isopropanol frÄn Biltema, men nÀr det kommer till lubricant sÄ blir jag lite nervös....
Vad skulle ni rekommendera för bra lubricant som inte Äldras, och som inte pÄverkar de elektriska egenskaperna för fejdrarna & pottarna? BÄde Biltema, Clas Ohlsson, och Kjell har visserligen olika varianter, men jag vill verkligen inte rÄka ut för otrevliga överraskningar efter ogenomtÀnkt experimenterande  i utrustning man inte kunnat hitta reservdelar till pÄ 20 Är...

Alla pointers jag kanske inte tÀnkt pÄ Àn uppskattas Àven de, givetvis!

Annons
Postat

Köpte en pÄ kjell & company men det var riktigt skit, fejdrar blev tröga, fast dÀr var olja i den.

men den har ju nÄgra Är pÄ nacken,sÄ de kanske har annat nu dÀr. Men köp kvalité sÄ blir du nöjd.

Postat

MisstÀnkte det, vÄgar inte riktigt testa deras grejer till sÄnt hÀr. Tror det mest Àr till för grova grejer.

Helst hade jag bara bytt ut alla fejdrar & pottar rakt av, sÄ jag tog kontakt med den största firma jag kÀnde till i UK som sysslade med att ta bedrövliga gamla analogsynthar & förvandla dem till fabriksnya monster, och frÄgade om rÄd. Deprimerande nog - although Àrligt talat vÀntat - sÄ konstaterade de vÀnligt att sÄna bÄde fejdrar & Àven till stor del pottarna, var i princip omöjliga att hitta lÀngre. Har inte funnits pÄ typ 20 Är. SÄ jag fick en walkthrough hur jag skulle öppna de jag har & kunna rengöra dem. Grymma grejer, men smörjmedlet de rekommenderade var svindyrt redan i USA, och importen hit kunde bli smÀrtsam. Dessutom, Àven om jag skulle tröttna pÄ att leta hÀr & faktiskt bestÀlla den dÀrifrÄn, sÄ har jag glömt vad den hette...
Nu försöker jag hitta nÄt hÀrifrÄn eller frÄn Tyskland istÀllet. Vaselin-spray har fÄtt goda kommentarer, men jag vill inte gÀrna pptÀcka att jag plötsligt mÄste öppna fanskapen bara för att rensa ur klet som gjort saker Ànnu vÀrre...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.