Jump to content
Annons

Fader-cleaner och lubricant


van Caine

Recommended Posts

Gott folk! Jag håller på & restaurerar min gamla fina JUNO-60 Bettan, och hon är bra krasslig just nu. Eller "knastrig" är kanske mer korrekt, så jag ska precis ta itu med att rengöra alla fejdrar och pottar.

Jag tänkte börja med att inte öppna dem, utan bara spraya dem med oxidrengöring och eventuellt isopropanol från Biltema, men när det kommer till lubricant så blir jag lite nervös....
Vad skulle ni rekommendera för bra lubricant som inte åldras, och som inte påverkar de elektriska egenskaperna för fejdrarna & pottarna? Både Biltema, Clas Ohlsson, och Kjell har visserligen olika varianter, men jag vill verkligen inte råka ut för otrevliga överraskningar efter ogenomtänkt experimenterande  i utrustning man inte kunnat hitta reservdelar till på 20 år...

Alla pointers jag kanske inte tänkt på än uppskattas även de, givetvis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Misstänkte det, vågar inte riktigt testa deras grejer till sånt här. Tror det mest är till för grova grejer.

Helst hade jag bara bytt ut alla fejdrar & pottar rakt av, så jag tog kontakt med den största firma jag kände till i UK som sysslade med att ta bedrövliga gamla analogsynthar & förvandla dem till fabriksnya monster, och frågade om råd. Deprimerande nog - although ärligt talat väntat - så konstaterade de vänligt att såna både fejdrar & även till stor del pottarna, var i princip omöjliga att hitta längre. Har inte funnits på typ 20 år. Så jag fick en walkthrough hur jag skulle öppna de jag har & kunna rengöra dem. Grymma grejer, men smörjmedlet de rekommenderade var svindyrt redan i USA, och importen hit kunde bli smärtsam. Dessutom, även om jag skulle tröttna på att leta här & faktiskt beställa den därifrån, så har jag glömt vad den hette...
Nu försöker jag hitta nåt härifrån eller från Tyskland istället. Vaselin-spray har fått goda kommentarer, men jag vill inte gärna pptäcka att jag plötsligt måste öppna fanskapen bara för att rensa ur klet som gjort saker ännu värre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...