Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

nÀr jag spelat in ett trumkomp med vsti och lagt pÄ lite effekter sÄ blir det ett riktigt störigt sus pÄ hi hatten, lyckas inte fÄ bort det...vad kan det bero pÄ?

har jag för vasst ljud eller?

nÄt tips?

Annons
Postat

Dragit upp mycket runt 6-9 khz pÄ eq:n?

Postat

oookiii...

just nu har jag gett upp..blir knÀpp pÄ det jÀvla skitet..

allting blir lixom en stor jĂ€kla röra nĂ€r jag spelat in och försöker lĂ€gga pĂ„ effekterna, och dĂ„ börjar man ratta lite pĂ„ frekvenser o skit upp o ner ner o upp, men det blir fan bara vĂ€rre..đŸ˜±

hur ska det va? ska instrumenten ligga ovanpÄ varandra eller gÄ in i varandra`? för ajg lyckas inte fÄ det till nÄgot av det..:S

Postat

Har du det för rörigt, sÄ ska du nog börja om med mixen och stÀlla nivÄer helt utan nÄgra effekter till att börja med. Ge dig inte pÄ att lÀgga till effekter förrÀn du har en bra grund att utgÄ frÄn...

Lyssna ocksÄ pÄ helheten och ta bort ett instrument i taget. Lyssna med och utan instrumentet och stÀll dig sjÀlv frÄgan om det verkligen tillför nÄgot viktigt till lÄten. Gör det inte det, sÄ Àr det ofta bÀttre att skippa det. Har du för mÄnga "feta" ljud, sÄ tröttar du ut örat - sÄ undvik att ha mer Àn ett eller tvÄ "feta" ljud - annars blir det bara grötigt och jobbigt att lyssna pÄ. Ett "tunnare" instrument Àr lÀttare att fÄ att smÀlta in i mixen.

Om du behöver anvÀnda eq, sÄ Àr det oftast bÀttre att dra ner frekvensomrÄden som lÄter sÀmre, Àn att förstÀrka omrÄden som lÄter bÀttre.

Postat

hithatten kan bli susig nÀr du flÀskar pÄ med reverb. Ha ett lÄgpassfilter pÄ reverbet.

Postat
hithatten kan bli susig nÀr du flÀskar pÄ med reverb. Ha ett lÄgpassfilter pÄ reverbet.

Du sĂ„g hĂ€ndelsevis inte mitt tidigare inlĂ€gg? 😄

Jo.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.