Jump to content
Annons

mixerbord eller inte


kurt_ko-ben

Recommended Posts

jag kör på ett steinberg mi4 ljudkort, cubae sl 2.0, men jag har blivit lite osäker och förvirrad när vissa säger att jag bör införskaffa ett mixerbord och andra säger att om jag gör det så finns risken att det smutsar ner ljudet, alltså att det blir renare ljud när jag kör direkt in via ljudkortet, vad är bäst??

fördelar och nackdelar med mixerbord?

fördelar och nackdelar utan mixerbord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror ju helt och hållet på vad det är för mixerbord du har tänkt att skafffa, och vilka krav du har på ljudet.

Alla mixerbord färgar ljudet mer eller mindre. Sedan finns det ju bord som färgar ljudet på ett bra sätt, och bord som plattar till ljudet och tillför massa brus.

Så det är ju helt beroende på plånbok och vad du är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelar med mixerbord: om bordet har bra inbyggda mickförstärkare så kan det gynna inspelningskvalitén. Om du har för avsikt att mixa analogt och använda externa effekter så är det smidigt med ett mixerbord med aux sänd och retur. Har du ett midibaserat system med många hårdvaruprylar kan det vara idé att med hjälp av ett mixerbord mixa ner till färre kanaler in i datorn.

Nackdelar med mixerbord: om bordet har dåliga mickförstärkare så kan det försämra ljudkvalitén. Ett mixerbord tar plats beroende på hur stort det är, kan vara en nackdel i hemstudio alá kompakt boende.

På det hela taget så är mixerbordet vara eller inte vara i din studio en fråga om vad du ska använda studion till och vad du ska spela in och mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

En mixer är ett arbetsredskap och en problemlösare, inte en nödvändighet i en hemstudio. Interfacet (MI-4) du använder har väl 2 linjeingångar och två valbara linje-/mickingångar? Vill du spela in fler än två mickar samtidigt behöver du ytterligare mickförstärkare. En mixer kan vara lösningen på det.

Eller om du vill ha alternativ till de mickförstärkare som sitter inbyggda i interfacet kan en mixer eller extern mickförstärkare (preamp) vara lösningen.

Eller om du har många externa ljudkällor som det blir jobbigt i längden att koppla in och ur interfacet beroende på vilka du vill arbeta med.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Jag tycker det begränsar.

Har jag kört in en omgång sång genom mixern in i dattan och eqar den med en hårdvarumixer blir det svårt att ångra en dålig eq:ing. Är allt mjukvara, däremot, är det bara att köra den nernötta ctrl+z.

Och ska man som Joachime beskriver spela in flera spår genom mixern skulle det vara likadant där. Hellre då lägga stålarna på fler ingångar, så att alla kan lägga på ett eget spår.

Sen kan man ju ana av inläggen att läsa att det handlar mycket om egen smak och vana. Tänk efter och prova lite grann. Det blir säkert bra hur du än gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en liten mixer (Soundcraft Compact 4, 1500:-) för att ordna med framför allt lyssningen på ett smidigt sätt, så att man lätt kan växla mellan monitorer, hörlurar och stereo-anläggning. Har den dessutom för inspelning, för gitarr och bas (kör gitarren rätt in och använder GuitarSuite) funkar den alldeles utmärkt. Är helt ok för sång också, även om det blir bättre med en extern mickförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man egentligen ha en mixer i hemmastudion? Man spelar ju för det mesta ensam in till datorn där allt ljud kan mixas samman? Eller har jag fel? 🙁

Tror inte att jag skulle klara mig utan mixer...

Har 5 synthar som jag kopplat via mixern in i datorn, och ordnar därmed lyssningen på ett enkelt sätt utan att behöva köra ner allt som wav-spår direkt.

Tycker även om att jag kan sätta mig ner och spela utan att alltid behöva köra igång datorn.

Däremot använder jag Sonars interna mixer när jag mixar...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpe en bra kanal... det är inget du kommer ångra...

En begagnad Universal Audio LA-610 för ca 11500:- (finns en på vendolin nu).

De billigare varianterna med en massa knappar... försämrar ljudet snarare... Akta dig för dåliga EQ... om du köper en burk så är det bra om du kan bypassa det mesta i burken...

UA låter som en dröm... om du spelar in en kanal i taget... varför köpa en mixer?

Bästa Hälsningar

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ursprungsfrågorna:

Ja, mixerbord skitar ned ljudet. Om du märker eller tänker på det är en annan femma. Men, varje gång du ska spela in ett instrument så skitas ljudet ned. Det finns ingen mik, högtalare, mixerbord, ljudkort etc. som klarar biffen utan att skita ned. Men märker du det som sagt?!?!

Direkt in i ljudkortet är bättre än att använda mixerbord. Ju längre signalväg ju sämre ljud. Men dagens mixers är i regel (ordvits hö hö hö) bra.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

skold79 (oregistrerad)

Hej!

Det är med att mixerbord skitar ned ljudet vet jag inte om jag köper.

Alla pratar om analoga gamla mixer bord. varför spela in digitalt om man använder analoga prylar och "skitar ned ljudet" trots att det är mening eller inte.

I mitt fall har jag köpt en Yamaha 02R som fungerar som mixer A/D D/A och även monitor mix i upp till 8 system under inspelning. Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att ljudet förändras i en digital mixer. Anatar att del flesta av håller på med hemma studio:s så som vanligt är det pengarna som styr i slutänden.

En mixer (mic förstärkare) är ett måste för att få upp nivån på ljudsignalen. Dels för att få ut alla bitarna men även få dynamic i själva inspelningen, som man sedan komprimerar till slut. Men en mixer är mer som ett Option i mitt fall.

/DS

__________________________________________________________________

DatorXp 3000+ 1024mb ram LjudkortHammerfall hdsp9652 + 2 x Focusrite OctoPre + 02R

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det nog mest var ett teoretiskt resonemang; När man omvandlar analogt ljud till digitalt så får ju ljudsignalen ett ändligt antal nivåer, istället för oändligt många. Och när man sen omvandlar tillbaka så får ju D/A-omvandlare "gissa". Men om man stycker upp den i tillräckligt många nivåer så är det nog ganska få som hör det... 16 bitars upplösning innebär ju drygt 65000 nivåer, medans 24 bitar ger nästan 17 miljoner... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är normalt sett en sån som gärna vill använda ett mixbord.. helt enkelt för att det är bekvämt och lättsamt.. Jag har tittat på 2 olika lösning på senare tid.

Det ena innebär att jag skippar ljudkortet och kör firewire och mixbordet får bli ljudkort i stället. Ett Mackie Onyx 1620 bord alltså..

Det andra innebär att jag kör med med en micpreamp och ADAT in i dator.

Jag testar just nu med ett RME DIGI9636 i datorn och en Mackie Onyx 800R

Jag har inte provat firewirelösningen ännu med jag måste säga att jag är helt begeistrad i Onyx 800R. Fantastisk närhet i ljudet.. Tack vara att jag kan ändra impedans på preampen så att jag kan anpassa mot olika mickar.. Känsligheten är det inget fel på heller. Funkar suveränt med t.ex AEA R84 Ribbon-mic.

En av anledningaran att jag eventuellt väljer mixbordslösningen är portabiliteten.. Jag har ingen ännu men med stor säkert kommer jag att köpa en MAC Powerbook också och då vill jag kunna ta med mig prylarna ut och spela in live också. Och en sak till. Köper jag ett Onyx 1620 bord och ett firewireinterface till det.. Jag då får jag inspelningsprogramet Tracktion på köpet också.. 😏 VST och Rewirestöd och allt.. Men bättre anpassat till liveinspelning än vad t.ex Cubase eller Logic är.

Nu väntar sängen på mig.. Ha en trevlig vecka framför er nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mixer är alltid bra att ha.. det blir mer saker man kopplar in än man hade räknat med från början.. tänk att har några kanaler och allt färdigt inkopplat, istället för att hålla på med små patchkablar och koppla om hela tiden när man har ny inspelningskälla. jag har inkopplat allt nu.. så slipper jag allt bökande med kablar som ska in och ut för att koppla om, det stör min kreativa konstnärliga hårdrocksådra.. när jag ska till att få till mitt perfekta riff. 😉

En tips!! En bra billig mixer med 6kanaler och som låter som 10,000 kronors mixer..men kostar bara 995:- är TAPCO 6306, finns nu som Blend 6

kirtaphus 😉

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

En mixer är jag bara intresserad av om jag ska mixa på den. För hemmainspelning köper jag hellre ett par bra mickförstärkare och använder Cubase eller ProTools inbyggda mixer. Skulle jag någon gång komma så långt att jag plockar ihop en riktigt studio kanske jag fixar ett digitalbord som Sony Dmx R-100. Steget till dom riktigt bra analoga mixerborden är ganska stort.

Naturligtvis kan det vara bra att ha ett bord med ett par tappningar på om man har mycket hårdvaruburkar och en bra analog eq sitter alltid fint. Dock har jag ännu inte hittat någon mixer som känns som ett bättre alternativ än att köra på ett interface med många in och utgångar typ digi 002 eller Fireface 800.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hittills kört med en Yamaha-mixer för 1500:- i kombination med ett ST Audio-kort. Fördelen om man har ett begränsat ljudkort; 48 v fantommatning, balanserade ingångar etc. Jag kan ha kondensator-sångmik inkopplad på en kanal, en dynamisk på en annan, linead guitar på en annan, bas på en fjärde etc, utan att behöva koppla in och ut. EQ:n rör jag inte.

Vilja spela in annan analog ljudkälla är det bara att plugga in.

Naturligtvis kan man köpa ett bättre ljudkort med balanserade ingångar och fantommatning.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...