Jump to content
Annons

vocal och instrumental

Recommended Posts

djay_maxwell (oregistrerad)
Postat

jag har hållit på med musik ett bra tag. men har en stor fråga. jag gör musik med reason och fixar allt där. sedan har man cubase och wavelab. men hur gör jag då om jag vill göra en cover på en acapella från tex 80 talet om jag vill göra musiken inne på reason???

jag har ju inte tid och inte ork att klippa upp del för del i acapellan till reason och göra om de till rex filer tex.

någon som vet hur man ska gå tillväga?jag ska spela alla instrument själv.

har dessutom acid 5 på datorn så ni vet.

behöver gärna hjälp med detta. :rolleyes:

Annons
Postat

1. Lägg acappellan på ett audiospår i Cubase.

2. Rewire av Reason-instrumenten in i Cubase-mixern.

djay_maxwell (oregistrerad)
Postat

fyfan vad bra tänkt. glömde av den funktionen helt :S men hur får jag in acapellan i samma tempo som min låt? om min ligger på ca 130bpm och vocalen ligger på 125 hur fan gör man då?kan cubase fixa de automatiskt?

Postat
fyfan vad bra tänkt. glömde av den funktionen helt :S men hur får jag in acapellan i samma tempo som min låt? om min ligger på ca 130bpm och vocalen ligger på 125 hur fan gör man då?kan cubase fixa de automatiskt?

en timestretch på 5 bpm borde inte påverka ljdet särskilt hörbart (beroende på med vad du time-stretchar).

• 3 månader senare...
Postat
men hur får jag in acapellan i samma tempo som min låt? om min ligger på ca 130bpm och vocalen ligger på 125 hur fan gör man då?kan cubase fixa de automatiskt?

Om du vet att din vocalsampling rullar i exakt 125 bpm är det ju bara att ställa Cubase till att rulla i 125 bpm. Reason (i slave-mode) anpassar sig då efter sin master (Cubase).

Vet du dock inte tempot i vocalsamplingen har jag för mig att du kan be Cubase (SX 3 iaf) sätta tempot i arrangemanget med hjälp av s.k hitpoints i vocalsamplingen. Manualen borde ge dig mer kött på benen ang denna lösning 😆

Postat

Min rekomendation är att du sänker tempot på din låt till 125bpm istället för att stretcha acapellan till 130bpm..........känns det HELT superknasigt att sänka din låt till 125bpm är försöka att gå halvvägs.....dvs, sänk din låt till typ, 127-128bpm, och stretcha sången till samma tempo........

personligen anser jag att det blir jättefel om man stretchar sång och såna saker mer än maximalt ett par bpm(helst inget alls)....det blir för mkt bieffekter om man stretchar mer.......självklart finns det säkert fina och dyra stretchalgoritmer som hanterar det bättre, säkerligen till protools kan jag tänka mig....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.