Jump to content
Annons

Chokad masterbuss? Sänka input trim?


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

Är i färd med att mixa vår nästa platta och har lagt ner mycket energi på mixen. Tänkte tidigt att det är viktigt att hålla nere nivån på kanalerna så att det inte klipper någonstans. Min tanke har varit att så länge det inte går över nollan är det väl lugnt men jag vet inte om jag har fel? Mixarna lite ihoptryckta och som de saknar luft. Naturligtvis kan en del bero på tillkortakommanden i själva mixen men vill kolla OM det kan vara ett problem i summeringen p.g.a. för starka nivåer.

Använder Cubase 8.5 och projekten har omkring 100 kanaler totalt med alla bussar och effektkanaler. Har nyligen blivit varse den nya standarden där man använder LUFS istället för peak och rms. 

Min stereobuss ligger nära nollan i projekten och jag behöver få ner nivåerna. Har försökt läsa på lite och hittade en (relativt komplicerad) metod för att kunna sänka alla nivåer samtidigt inklusive automation. Det funkade dock inte bra och dessutom blir alla tröskelvärden på kompressorer och gatar på gruppkanaler fel när man gör så.

Andra menade på att sänka trim på ingångssidan på stereobussen är precis samma sak som att sänka alla kanaler och detta är min fråga.....blir det samma effekt?

Jag testade enligt denna metod att sänka en låt med trimpoten på stereobussen, exportera och jämföra denna mot orginalet som jag med LUFS-mätare kalibrerade till samma styrka så att jag kunde sänka fadern på orginalet med motsvarande. I mitt tycke låter de båda filerna då helt identiska. Jag måste nog ändå sänka nivån på alla låtar men det påverkade inte ljudet. 

Bifogar en liten snutt av en låt (denna ligger nära nollan men klipper inte)

Tack!

Ghosts_snutt.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Andra menade på att sänka trim på ingångssidan på stereobussen är precis samma sak som att sänka alla kanaler och detta är min fråga.....blir det samma effekt?

Det går utmärkt, ingen skillnad på kvalitén. Att mixarna känns "lite ihoptryckta och som de saknar luft." har ingenting med volymen på stereobussen att göra - Utan snarare vilka effekter som ligger på där, kompressor, limiter etc, samt hur du mixat. Du kan alltså exportera en mix som pekar på -1dB och samma mix som peakar på -12dB och dynamiken förblir den samma. Dock får du mer "headroom" med -12dB, men detta har ingenting med dynamiken eller kvalitén att göra.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Jon!

Så med andra ord, för att anpassa sig till den nya standarden där t.ex. Spotify, iTunes och Youtube spelar upp materialet på lägre nivå (har för mig att jag har läst t.ex -12 LUFS för Spotify) så går det utmärkt att att använda trim ISTÄLLET för att sänka alla kanaler innan?

🙂

Petri

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om det inte pumpar varför sänker du inte bara masterregeln? Den är där för att användas.

För sänker du med en plug innan andra pluggar på masterregeln ändras hur pluggarna jobbar. Bättre att sänka masterregeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog för att jag tycker hela gain stageing-grejen är svår. Signalvägen är komplex och jag är rädd att jag skickar in för stark signal i pluggarna. Nu låter det förvisso inte katastrof om materialet men det är något som inte riktigt andas trots att jag släppt väldigt mkt på många kompressorer i mixen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lyssnade snabbt på din snutt. Låter bra. Inget att oroa sig för. (I allafall om man jämför med det jag håller på¨och mixar som är hårt pressat av kompressorer).

Som sagt, masterregeln får man röra. Att sänka kanalerna är bara dumt om du vill ha mer utrymme till 0an. Sänk mastern, inget farligt händer. Snarare tvärtom, det blir stora förändringar om man sänker allt annat...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det går utmärkt, ingen skillnad på kvalitén. Att mixarna känns "lite ihoptryckta och som de saknar luft." har ingenting med volymen på stereobussen att göra - Utan snarare vilka effekter som ligger på där, kompressor, limiter etc, samt hur du mixat. Du kan alltså exportera en mix som pekar på -1dB och samma mix som peakar på -12dB och dynamiken förblir den samma. Dock får du mer "headroom" med -12dB, men detta har ingenting med dynamiken eller kvalitén att göra.

mvh Jon

Nja, det är nog en sanning med modifikation. Det beror på att cubase har två effekt slots efter fadern. Och man kan ta bus sends på olika ställen i kedjan. Det är förvisso ingen skillnad i kvalitet men det kan ändå bli olika resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är nog en sanning med modifikation. Det beror på att cubase har två effekt slots efter fadern. Och man kan ta bus sends på olika ställen i kedjan. Det är förvisso ingen skillnad i kvalitet men det kan ändå bli olika resultat.

Vet inte om jag var otydlig i mitt svar. Jag talar alltså om att enbart sänka volymen på mastern/stereobussen, detta påverkar inte de effekter som ligger i kedjan. Sen exakt hur det ser ut i varje enskilt inspelningsprogram vågar jag inte svara på.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Om du mixat i 16bitar så får du ett mindre dynaisktomfång och den kan kännas hårdare därför med. Men fler bitar så får du mera skillnad i ljudstyrka mellan de högsta och det lägsta ljudet.

Eller starkaste och svagaste ljudet om an så vill. 

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en liten guide till gainstaging;

http://www.mixedbymarcmozart.com/2014/10/28/gain-staging-bank-account-mix/

I Cubase är det ju ganska enkelt, alla kanaler har ju en gain-ratt (plus filter) som såvitt jag förstått alltid ligger före insert-slotarna. Så det första du gör innan du börjar mixa och slänga in pluggar på kanalerna är att justera ingångsgainen. Har du inget på insert-slotarna kan du ju då dessutom använda "ledmätaren" på respektive kanal för att kolla att nivån är den du tänkt (även om den mätaren ligger efter fadern).

Det är väl även redan i det här läget det kan vara bra att automatisera gain på t ex sång och trummor, så att du senare får en jämnare ljudfil att processa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo om du jobbat helt i 16 bitar borde jag skrivit såklart. 

Tänkte nog det, inte meningen att märka ord, ville bara att det skulle vara tydligt 🙂

Här kan det väl också vara bra att påpeka att 24 bitars upplösning gör att man inte behöver spela in lika starkt för att få en någorlunda brusfri signal, som i den gamla analoga världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tänkte nog det, inte meningen att märka ord, ville bara att det skulle vara tydligt 🙂

Här kan det väl också vara bra att påpeka att 24 bitars upplösning gör att man inte behöver spela in lika starkt för att få en någorlunda brusfri signal, som i den gamla analoga världen.

Tycker inte att du märkte ord alls. Ett förtydligande behövdes helt uppenbart i detta fall. Håller med dig om det, så tack för rättelsen.  😎

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du mixat i 16bitar så får du ett mindre dynaisktomfång och den kan kännas hårdare därför med. Men fler bitar så får du mera skillnad i ljudstyrka mellan de högsta och det lägsta ljudet.

Eller starkaste och svagaste ljudet om an så vill. 

De inspelade bitarna spelar egentligen ingen roll vid mix. Betyder mest vid inspelning då svag inspelning på tex16 bitar kan ge lite sämre ljud jämfört med 24 bitars ditto, men låter det bra så påverkar inte 16 eller 24 bitar nåt vid mix eftersom man mixar med 32 eller 64 bitars upplösning internt i sin DAW.

Gain staging är mest för att det skall vara bekvämt att mixa, en DAW med 64 bitars upplösning har sällan problem med headroom om man säger så.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du mixat i 16bitar så får du ett mindre dynaisktomfång och den kan kännas hårdare därför med. Men fler bitar så får du mera skillnad i ljudstyrka mellan de högsta och det lägsta ljudet.

Eller starkaste och svagaste ljudet om an så vill. 

Tack! Absolut, det är dock inspelat i 24 bitar 🙂

Här är en liten guide till gainstaging;

http://www.mixedbymarcmozart.com/2014/10/28/gain-staging-bank-account-mix/

I Cubase är det ju ganska enkelt, alla kanaler har ju en gain-ratt (plus filter) som såvitt jag förstått alltid ligger före insert-slotarna. Så det första du gör innan du börjar mixa och slänga in pluggar på kanalerna är att justera ingångsgainen. Har du inget på insert-slotarna kan du ju då dessutom använda "ledmätaren" på respektive kanal för att kolla att nivån är den du tänkt (även om den mätaren ligger efter fadern).

Det är väl även redan i det här läget det kan vara bra att automatisera gain på t ex sång och trummor, så att du senare får en jämnare ljudfil att processa.

Jo, jag är bara så långt in i mix.  Tyckte att jag hade lärt mig många läxor från inspelningen och mixningen av den förra plattan, och har förvisso undvikit många misstag och varit noggrannare från början men kanske inte tillräckligt 🙂

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever inte mixen som chokad. Låter helt ok men saknar bredd och djup men det är mer än mix fråga.

Givetvis är det bra att försöka gain-stage ordentligt i mix fasen men det går lika bra att sänka master fadern.

Tack!!! Går det på den lilla snutten att säga om någon speciell grupp låter "illa"?(det är ju bara fyra element i detta, trummor, bas, gitarr och sång) Eller känns det som alltihop?

OM någon av er kunniga och hjälpsamma har lust att bolla lite så skicka PM så kan jag skicka Soundcloudlänkar men vill inte lägga upp filer här på osläppt platta  🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Prova lite reverb och/eller delay på sången. 

Hos mig sitter sången ok i lurarna medan sången kryper ur mixen i mina monitorer och lägger sig lite ovanpå. 

Du kan bredda gitarrerna mer på tex refrängen,helst  utan att tappa tryck .

Mycket torr mix men det är en smaksak, jag gillar mer effekter.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova lite reverb och/eller delay på sången. 

Hos mig sitter sången ok i lurarna medan sången kryper ur mixen i mina monitorer och lägger sig lite ovanpå. 

Du kan bredda gitarrerna mer på tex refrängen,helst  utan att tappa tryck .

Mycket torr mix men det är en smaksak, jag gillar mer effekter.

Ska absolut prova det (även om sången inte ligger snustorr). Själv är jag väldigt förtjust i torra ljudbilder men det stämmer att det behövs mer djup i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...