Jump to content
Annons

Last days of october


slejnard

Recommended Posts

Hej!

Testade en ny grej.  Maxade med mikrofoner. Spelade in gitarren med tre mickar och en linesignal. Sen ett solo på två kanaler. Blev rätt fett. Mättade på med reverb!

En styck sm57, 2 styck SE2200a varav en i trapphuset där en frysbox fick brumma med och en line-signal.

Hur låter det tycker ni?

Redigerat av slejnard
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

De har många låtar med så mycket reverb. De har ju fysiska plate, fjäder och kammarreverb som används flitigt. Sen så är de inte rädda för att ha med så mycket rassel som du har på 12:an. Många undviker det men jag gillar det. Blir lite som en sejarmatta fast på gitarr. 

Skulle passa med deras djupa baskagge med. Tror att den är en baskagge som är limmad på en annan så att den blir mycket djupare än en vanlig. 

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jaha! 😳 Coolt! Jag var helt säker på att det var en 12:a. ☺️   Låter verkligen som det fast att jag nu vet att det inte är det. Vilket ju är ett grymt trick om du kan upprepa igen. Antar att det är ett litet fasfel som gör en choruseffekt, eller? 

Berätta gärna exakt hur du fick till detta ljud. Vore ju så sjukt smidigt att kunna trolla fram en tolvsträngad sådär bara.  😎

Kan du testa att använda samma teknik på en elgurka och förstärkare så vore det intressant med. Vore ju fett att få till ett Led Zepplin sound utan att behöva skaffa en eltolva. 

Undrar om inte detta kan vara det bästa tricket i Studio Forums historia.  🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Ren och skär tur var det kanske? ☺️

Har ganska mycket volym på ambiencemicken i hallen ca 3 M från källan och det gjorde säkert tricket/ett litet fasfel.

Linesignalen är också ganska hög i volym med mkt kompression och hall-reverb.

Den närmickade SM-57 är lite torrare riktad snett upp mot ljudhålet.

Den andra se 2200A är ca en M från källan.

Sen har jag panorerat ganska yvigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med K9, de här låter riktigt riktigt bra! Levande, dynamiskt, snyggt, inte ett spår av gröt. Grym låt åsså, lyssnat igenom den flera gånger redan :-)

Att du har med rassel & småljud har jag inget annat än fetaste respekt för, grymt jobbat :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...