Jump to content
Annons

silence


karl

funkar???  

13 röster

  1. 1. funkar???

    • 1.Nej
      4
    • 2.Ja
      3
    • 3.Nja
      4


Recommended Posts

LÅTNAMN:flutie

ARTIST/GRUPP:k

GENRE:float

LÅTLÄNGD:1:47

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:05

FORMAT: (ex. mp3

STORLEK: (ex3 megabyte)

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:låten

Första gången jag programerar trummorna???? gjort i drumeditorn men finns det andra sett att göra det på....kom med synpunkter.....Vad ska man tänka på nar man bygger en pattern??? nybörjare 🙁

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

borde inte svara på denna... eftersom jag är hur kass som helst själv vad gäller trummor. De känns lite statiska som om de bara trummar på liksom, saknar lite dynamik...

Alltså om du får till trummorna så blir låten hur bra som helst, fascinerande ner och uppgångar och övergångar som är skönare än skönast. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
borbas (oregistrerad)

Jadå, till att börja med är det svårt att komma åt låten.

Gällande trummorna... kick-hihat-snare-hihat-kick ~loop ;P

Om vi ska vara seriösa för en stund så tror jag att det bästa

alternativet är att sitta och nöta för sig själv. Kanske lyssna på

andra favoritmusiker och deras trummor, och bli inspirerad.

Ett annat tips är att gå ner i tempo när du ska programmera,

om du känner dig väldigt osäker.

Ge inte upp! T_T

Återkommer när låten går att laddas ned och lyssnas på.

Redigerat av borbas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jadå, till att börja med är det svårt att komma åt låten.

Gällande trummorna... kick-hihat-snare-hihat-kick ~loop ;P

Om vi ska vara seriösa för en stund så tror jag att det bästa

alternativet är att sitta och nöta för sig själv. Kanske lyssna på

andra favoritmusiker och deras trummor, och bli inspirerad.

Ett annat tips är att gå ner i tempo när du ska programmera,

om du känner dig väldigt osäker.

Ge inte upp! T_T

Återkommer när låten går att laddas ned och lyssnas på.

Nu funkar den igen....hade lite storstädning och den försvann 😑 men nu är den här trumlåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm, själva låten är riktigt skön ja. trummorna är dock konstiga tycker jag. Ljudet funkar bra men tamburinen, neeee...inte i den volymen iaf. Kompet du gjort låter skumt. varför inte välja ett rakare komp och fylla ut de lite mer. Just nu låter de tomt.

Jag skulle iaf ha spelat så på din låt 😮, hade nog blivit lite mer liv i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

LÅTNAMN:flutie

ARTIST/GRUPP:k

GENRE:float

LÅTLÄNGD:1:47

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:05

FORMAT: (ex. mp3

STORLEK: (ex3 megabyte)

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:låten

Första gången jag programerar trummorna???? gjort i drumeditorn men finns det andra sett att göra det på....kom med synpunkter.....Vad ska man tänka på nar man bygger en pattern??? nybörjare 😮

Det låter inte riktigt som ett "komp", utan mer som miditrummor inklickade på ett visst avstånd från varandra.. Dålig förklaring, ja.

Vad jag tycker du borde göra är att göra ett stadigt grundkomp som du sen fyller ut med accentueringar etc.

Sen kan jag inte riktigt låta bli att påpeka att det är rätt falskt ibland?

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm, själva låten är riktigt skön ja. trummorna är dock konstiga tycker jag. Ljudet funkar bra men tamburinen, neeee...inte i den volymen iaf. Kompet du gjort låter skumt. varför inte välja ett rakare komp och fylla ut de lite mer. Just nu låter de tomt.

Jag skulle iaf ha spelat så på din låt 😮, hade nog blivit lite mer liv i den.

Absolut, jag är ingen trummis och vad tiden lider får jag kanske större koll på 1:or 2:or 3:or och fyr:or, jag har gjort en annan som heter old( finns här någonstans på demosidorna) och den är gjord efter den här.....

Tack för lyssningen

trumlåt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, fräck låt. Som vanligt när du är i farten. Men trummorna var verkligen usla. Skippa tamborinen och hihaten när du börjar me spashen och använd istället riden.

Gå inte ut så hårt med virveln i början. Klicka gärna in trummorna men kopiera inte utan skriv varje pattern eftersom. Lite fel/ologiska variationer, dubelslag, pauser kan bli bra.

Följ basen lite mer och vice versa. Rytmsektionen består ju i min värld av bas och trummor. I den bästa av världar accentuerar dessa i sin tur sången/sångaren.

Låtsas att varje instrument är en bandmedlem med egen vilja och personlighet.

Svante:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, fräck låt. Som vanligt när du är i farten. Men trummorna var verkligen usla. Skippa tamborinen och hihaten när du börjar me spashen och använd istället riden.

Gå inte ut så hårt med virveln i början. Klicka gärna in trummorna men kopiera inte utan skriv varje pattern eftersom. Lite fel/ologiska variationer, dubelslag, pauser kan bli bra.

Följ basen lite mer och vice versa. Rytmsektionen består ju i min värld av bas och trummor. I den bästa av världar accentuerar dessa i sin tur sången/sångaren.

Låtsas att varje instrument är en bandmedlem med egen vilja och personlighet.

Svante:-)

Ja, det har sina tillkortakommande att sitta ensam framför datorn, det optimala är naturligtvis att spela ihop med andra...men du lanserar en tanke som man borde ta fasta på...ska prova... 🙂

metheny: du har så rätt... 😎😎

programering????

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Karl, sångmässigt och harmonimässigt låter detta lika bra som vanligt fast trummorna låter ju lite knepiga. Emellanåt blir det nästan synthaktigt för att gå tillbaka till popkomp till, ja något annat. Detta gäller inte den första halvminuten utan när alla saker sätter igång

Känns lite som att rytmerna blir för långa för takterna. (om du förstår vad jag menar) Som att trummorna är från en låt och musiken från en annan. Försök att hålla rytmen lite mer enhetlig. (Detta var nog inte speciellt konstruktivt eftersom jag inte är så bra på att förklara)

Annars brukar jag gilla dina trummor som ju inte brukar vara speciellt konventionella. Önskar jag hade lika mycket ork att jobba med trumtakter som du verkar ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Karl, sångmässigt och harmonimässigt låter detta lika bra som vanligt fast trummorna låter ju lite knepiga. Emellanåt blir det nästan synthaktigt för att gå tillbaka till popkomp till, ja något annat. Detta gäller inte den första halvminuten utan när alla saker sätter igång

Känns lite som att rytmerna blir för långa för takterna. (om du förstår vad jag menar) Som att trummorna är från en låt och musiken från en annan. Försök att hålla rytmen lite mer enhetlig. (Detta var nog inte speciellt konstruktivt eftersom jag inte är så bra på att förklara)

Annars brukar jag gilla dina trummor som ju inte brukar vara speciellt konventionella. Önskar jag hade lika mycket ork att jobba med trumtakter som du verkar ha...

Prylen är nog att jag alltid valt färdiga trumloopar eller stylus vilket iofs har funkat till en viss gräns men jag känner att trumloopar är det ju någon annan som gjort och det vore väldigt nice att ha kontrollen över det hela...men what the h.... det är bara musik och man kanske inte ska ta så allvarligt på allt 😉 eller? 🙂

karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att trummorna fungerar rent rymtiskt. Jag har lite invändningar mot ljuden dock. Det låter som att när du trycker till dem ordentligt så blir det ändå ett litet kantslag.

Många gånger tror jag att man gör misstaget att accentuera hårt i drumeditorn på alla slag, vilket i sin tur gör att det blir svårare att nyansera slagen. De lätta träffarna kan man nästan ha blåa (alltså de blir ju blåa när man skruvar ner anslaget i drumeditorn..svammel svammel hoppas du fattar)

Har man grundljuden låga så kan man jobba mer med att få de lite hårdare slagen att bli tydliga. Det gäller att man har bra samplingar med många lager i. 🙁

Ett tips är att ladda ner några bra midis från internet och lägga upp dem för att se hur de är konstruerade. 😆

(snygga harmonier och bra låt i övrigt...när kommer skivan?)

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Oj.... 😕

Ska jag vara helt ärlig så förstör trummorna resten av låten.

Det låter som nån som inte kan spela sitter o slår lite slumpvis i takt på vilken trumma som råkar vara i vägen...

om du utgår från 1 & 3 för baskaggen, o 2 & 4 för virveln, så tycker jag du ska försöka spela trummorna på klaviaturen istället för att programmera in dem.

Det är lättare att få rätta känslan. Du kan t o m lägga baskaggen först, sen fylla på med virveln, sen hh o cymbaler.

Annars plocka in en trumloop.

Intressanta harmonier annars i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj....

Ska jag vara helt ärlig så förstör trummorna resten av låten.

Det låter som nån som inte kan spela sitter o slår lite slumpvis i takt på vilken trumma som råkar vara i vägen...

om du utgår från 1 & 3 för baskaggen, o 2 & 4 för virveln, så tycker jag du ska försöka spela trummorna på klaviaturen istället för att programmera in dem.

Det är lättare att få rätta känslan. Du kan t o m lägga baskaggen först, sen fylla på med virveln, sen hh o cymbaler.

Annars plocka in en trumloop.

Intressanta harmonier annars i låten.

[/quote)Jag tycker att trummorna fungerar rent rymtiskt. Jag har lite invändningar mot ljuden dock. Det låter som att när du trycker till dem ordentligt så blir det ändå ett litet kantslag.

Många gånger tror jag att man gör misstaget att accentuera hårt i drumeditorn på alla slag, vilket i sin tur gör att det blir svårare att nyansera slagen. De lätta träffarna kan man nästan ha blåa (alltså de blir ju blåa när man skruvar ner anslaget i drumeditorn..svammel svammel hoppas du fattar)

Har man grundljuden låga så kan man jobba mer med att få de lite hårdare slagen att bli tydliga. Det gäller att man har bra samplingar med många lager i. 🙂

Ett tips är att ladda ner några bra midis från internet och lägga upp dem för att se hur de är konstruerade. 🙂

(snygga harmonier och bra låt i övrigt...när kommer skivan?)

Egghuvud: Tack för lyssning, ljuden är hämtade från edirol super quartet och är kanske inte dom bästa men...detta var mest ett prov på programering och själv tycker jag med en viss distans nu att...när allt kommer igång så funkar det men kanske inte innan.... 🙂😕 men jättetack för tipsen i editor'n

Mr Phil:är du en collins mån tro 😱 tack för lyssningen iaf och som sagt det här var första gången och jag har fortsatt lite mer...och denna tråden är inte direkt ny...ett senare alster heter old och du kan lyssna om du klickar på länken här nedan.... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Mr Phil:är du en collins mån tro 😄 tack för lyssningen iaf och som sagt det här var första gången och jag har fortsatt lite mer...och denna tråden är inte direkt ny...ett senare alster heter old och du kan lyssna om du klickar på länken här nedan.... 😮

😄

Njae, har gjort en massa trumprogrammering över åren dock.

Det var inte meningen att låta kaxig eller dum - var bara brutalt ärlig.

Hade jag haft tid kunde du skickat över midi-filen, så kunde jag lagt ett trumspår o skickat tebax. Fast nu verkar det ju ändå överspelat...

Hade inte pejling på att denna tråd va så gammal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Phil:är du en collins mån tro 😄 tack för lyssningen iaf och som sagt det här var första gången och jag har fortsatt lite mer...och denna tråden är inte direkt ny...ett senare alster heter old och du kan lyssna om du klickar på länken här nedan.... 😄

😆

Njae, har gjort en massa trumprogrammering över åren dock.

Det var inte meningen att låta kaxig eller dum - var bara brutalt ärlig.

Hade jag haft tid kunde du skickat över midi-filen, så kunde jag lagt ett trumspår o skickat tebax. Fast nu verkar det ju ändå överspelat...

Hade inte pejling på att denna tråd va så gammal.

Mr Phil- Jag uppfattade inte dig som kaxig, vem som helst kan ju höra att det inte lirar riktigt.....och det är väl bra mycket bättre att vara saklig och ärlig i sina svar till andra anars tror jag att det ganska snabbt kan bli inbördesklubben...och hur roligt är det...... 😮😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För mej låter det som om trummorna spelar i dubbla temtot. Istället för att virveltrumman slår på takt 2 och 4 borde den bara slå på 3:an. I övrigt skön låt med oförutsägbara harmonier. Gillar den!

Link to comment
Dela på andra sajter

För mej låter det som om trummorna spelar i dubbla temtot. Istället för att virveltrumman slår på takt 2 och 4 borde den bara slå på 3:an. I övrigt skön låt med oförutsägbara harmonier. Gillar den!

Tack 91:an, jag ska spela in en ny version....../ karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...