Jump to content
Annons

Vilken TYP av RAM-minne?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har en bärbar sak med f.n. 512 Mb ddr2 400 MHz random access memory, fördelad på två likadana minnesmoduler om vardera 256 Mb.

Jag tänkte nu utöka minnet till maximala 2 GB. Läste på www.inetdata.se att en modul av typen No name kostar 2900 kr. HP supporten å sin sida tycker att jag inte skall satsa på så billiga icke-märkesprodukter, utan gav mig en lista på auktoriserade rekommenderade fsg-ställen. Dessa 1 GB-moduler kostar drygt 5000 kr. Summa summarum innebär en dylik RAM-ökning drygt 10000 kr fattigare.

Frågorna är: Kan jag ändå köpa den billigare varianten? Kan jag rentav köpa en annan typ av minnen? Vad betyder ddr och vad betyder ddr2? Mina går med 400 MHz, finns det andra varianter jag också kan använda? Jag jämförde priser hos Inet och såg då att mina ddr2-moduler var mycket dyrare än ddr och andra sorter, varför är det så?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är ingen expert men.. ddr2 är ju efterföljaren till ddr & du kan säkert ha ett no name-minne, det spelar nog ingen roll.. Men t.ex. ett minne från samsung har oftast bättre kvalité än ett no name, hur det är med prestanda vet jag inte.

Jag har själv ddr & jag blev glad när jag fick se att de har sänkt ett 512 ddr PC3200 från 700-900:- till 450-560:-. Detta har ju sin orsak, ddr2..

Hoppas du blev klokare, det blev inte jag. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack PzYk...o.s.v.

Jo, jag blev något klokare, men däremot blev jag mer förvirrad när jag fick svaret från hp-supporten. De saxar från sin databas följande svar:

"PC2-3200/4300 DDR2 400- or 533 MHz memory modules, supporting Dual Channel. Two SODIMM slots available."

För det första, jag hittar inte nånstans beteckningen 4300 (däremot 4200).

För det andra, SODIMM verkar vara en helt annan grej, för vanlig sdram eller ddr, för 144 eller 200-pinnarsvarianter, men ddr2 400 eller 533 MHzare kör med 240 pinnars. Se t.ex. www.inet.se.

Inet tar 1335 kr för vad de kallar originalminne PC4200 ddr2 533 MHz, 240 pin och 1485 kr för samma grej från Samsung, medan ett No name PC3200 ddr2 400 MHz 240 pin ECC kostar 2900;-. Men, 400 MHz är väl långsammare? Varför då dyrare? Är ECC bra? Är det det som betyder "supporting Dual Channel"? Vad skiljer ett PC4200 från ett PC4300 (som jag inte hittar nånstans alltså)?

Nada - spelar inte han i spanska landslaget??

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kan jag ändå köpa den billigare varianten? Kan jag rentav köpa en annan typ av minnen? Vad betyder ddr och vad betyder ddr2? Mina går med 400 MHz, finns det

andra varianter jag också kan använda? Jag jämförde priser hos Inet och såg då att mina ddr2-moduler var mycket dyrare än ddr och andra sorter, varför är det så?

- Jag vet egentligen ingenting men när minnen är runt 1,000,000 ggr snabbare än hårdisken så kanske storleken på minnena spelar större roll än deras

inbördes snabbhet? Här kan man ex köpa 1024 MB, för 1.450 kr/st SO-DIMM DDR2, men du skulle ju ha 400MHz och den ovan var 533 MHz, 400Mhz kostade

också 3 gånger mer, ingen aning om man kan använda en 533MHz? Dator-prestande blir man aldrig klok på! Enligt en expert här på forumet vid namn "dahl"

är ju DDR 2 dessutom långsammare än DDR samt alla CD/DVD som inte heter Plextor oanvändbara för musikbruk, men går bra för film 🙁?

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ge mig in i priskriget så vill jag ändå ge några enkla men viktiga råd.

Om minnesbussen på din dator är på 400 Mhz så har du ingen större nytta av 533 Mhz minnen.. Men.. Ofta brukar hastigheten på minne processorer etc.. stämplas den frekvens (Mhz) som dom är stabila på så ofta kan 400 Mhz minnen vara 533 Mhz minne som inte klarade kravet på den högre hastigheten.. Med andra ord så kan eventuellt 533 Mhz minne fungera stabilare då du kör dom på 400 Mhz.

En annan sak. Har man mycket ram-minne och jobbar med minnesintensiva programvaror (som ljud och video program är) så är det också en rekomendation att använda sk. ECC minne om datorns hårdvara/BIOS stöder det.

Förklaring på ECC HÄR

EDIT: Bra info om DDRx och minnen etc hittas på http://en.wikipedia.org/wiki/DDR2

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Inet tar 1335 kr för vad de kallar originalminne PC4200 ddr2 533 MHz, 240 pin och 1485 kr för samma grej från Samsung, medan ett No name PC3200 ddr2 400 MHz 240 pin ECC kostar 2900;-. Men, 400 MHz är väl långsammare? Varför då dyrare?

Just för att det är ECC. Det driver upp priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Inet tar 1335 kr för vad de kallar originalminne PC4200 ddr2 533 MHz, 240 pin och 1485 kr för samma grej från Samsung,

medan ett No name PC3200 ddr2 400 MHz 240 pin ECC kostar 2900;-. Men, 400 MHz är väl långsammare? Varför då  dyrare?

Just för att det är ECC. Det driver upp priset.

- Vänta, det är vanliga minnen du pratar om nu och dom kan du inte använda i en laptop, kolla upp det för bärbara använder (alltid(?))

SODIMM-minnen som ser lite annorlunda ut och är lite dyrare!

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...