Jump to content
Annons

Råd vid köp av en portastudio


Evuul

Recommended Posts

Hej!

Vi är ett tvåmannaband, en gitarrist och en batterist, som hade tänkt att spela in ett par låtar som är tänkt att bli en demo. I tidigare band har jag använt mig av en digital inspelare i form utav en Zoom H2 och den har gett ett tillfredsställande resultat. Nu känns det dock som att det är dags att uppgradera sig en aning och jag har börjat snegla på portabla studior eller att investera i en bättre digital inspelare. Eftersom att jag är en amatör inom detta område ber jag er vänligen om hjälp och skulle behöva ha svar på ett par frågor.

Om jag köper en portastudio, låt oss säga en Tascam DP-24 eller en Zoom R24; vad behöver jag för mikrofoner för att spela in gitarr och trummor? Något mer än mikrofoner som behövs? Är det någon som har erfarenhet av nämnda portastudior? Jag har som sagt även sökt efter digitala inspelare som skall vara snäppet vassare än min gamla Zoom H2. Är det någon som har erfarenhet av Zoom H6 eller har någon en specifik inspelare att rekommendera?

Tanken är att vi skall spela in trummor och gitarr live i replokalen för att sedan i efterhand lägga på ett sångspår och ett basspår.

Vänligen

Evuul

*EDIT* Det skall givetvis vara en tråd och inte tre. Om någon moderator ser detta får den gärna åtgärda detta.

Redigerat av Evuul
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett alternativ till portastudio är att skaffa en app till sin Ipad eller Iphone och koppla in ett ljudkort i laddkontakten. Jag kör appen Auria till Ipad. Multitrack DAW funkar bra till Iphone. Upp till 24 spår kan spelas in samtidigt med Auria (Ipad) och två med appar på Iphone, så det är ljudkortet som begränsar. Jag kan sedan redigera direkt i appen. Jag använder numera ljudkortet Roland DUO Capture EX som har två ingångar och som även funkar som enkel mixer utan Ipad/Iphone/PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...