Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej..

nÀr jag lirat in ett gitarrintro sÄ fÄr jag inte rÀtt med mixen, gitarrintrot kommer lixom ovanpÄ allting, fÄr inte det till att fastna i mixen. likadant sÄngen...vad kan man göra??

Annons
Postat
hej..

nÀr jag lirat in ett gitarrintro sÄ fÄr jag inte rÀtt med mixen, gitarrintrot kommer lixom ovanpÄ allting, fÄr inte det till att fastna i mixen. likadant sÄngen...vad kan man göra??

Komprimering och EQ Àr svaret. lyft upp och skÀr olika frekvenser och kÀnn dig fram.

Postat

det har jag gjort hela kvÀllen, lyckas inte fÄ det att lÄta bra...

fÄr vÀl ta nya tag i morgon pÄ det:) för nu Àr jag sÄ satans trött..tack!

Postat (redigerat)

Hejsan !

😄 gillar ditt alias Herr Ko-Ben. 🙂

Precis som Addic59 skriver sÄ Àr det eq och till viss del komprimering som gÀller.

Man kan oxÄ fÄr till det genom att spela mera eller mindre dynamiskt pÄ tex en gitarr eller bas.

Ett tips!

NÀr du spelar in tex dist gitarr se dÄ till att den Àr hyfsat ren dvs utnyttja gain i stÀllet för att tillföra maximalt med distortion, (om du nu kör med distad gitarr).

LÄt bas och trummorna leda grund mixen och spÀd sedan pÄ gitarr och sÄng.

Det Ă€r svĂ„rt det hĂ€r men ett krav Ă€r att du har monitorer att lyssna i, visst gĂ„r det att mixa i lurar, men personligen sĂ„ vill jag gĂ€rna höra lĂ„ten i ett par olika typer av monitorer innan jag kanske blir riktigt nöjd (vilket jag sĂ€llan blir).. 😎

A.D

Redigerat av Albert.D
Postat

hehe..jag kör i lurarna för jag har inga riktiga monitorhögtalare, inga stÄlar till det..jag har vanliga stereohögtalare frÄn min stereoamplifier men det gÄr Àn sÄ lÀnge...

Postat

🙂😄

Visst funkar detta att mixa i vanliga stereo högtalare.

Jag gjorde sÄ hÀr nÀr jag var yngre.

Jag hade tvÄ olika vanliga stereo högtalarpar

1. Ett par som var mera trögdrivna.

2. Ett par som var mera lÀttdrivna

3. oxÄ sÄ hörlurar dÄ sÄ klart

Man testar mixen i alla dessa och fÄr ett hum om var man ligger. och sÄ jÀmför man med redan inspelat material i samma musik typ. Man kan komma mycket nÀra pÄ detta sÀttet.

Kör hÄrt

A.D

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

det framgÄr inte vad du spelar för musikstil och dÄ gör det saken svÄrare att svara pÄ, men som addic och andra sÀger sÄ mÄste du lÀra dig att anvÀnda en eq och skÀra i de frekvenser som t ex bas, och baskagge ligger i sÄ att de kommer fram och sÄ Àven i gitarren pÄ de frekvenser som de ovan nÀmnda ligger i sÄ att det skapas rum Ät instrumenten, nu var detta endast ett snÄlt exempel dÄ det Àven gÀller övriga instrument mot varandra sÄ att alla fÄr en rimlig chans att lÄta i frekvens-omrÄdena frÄn lÄg hz till hög khz, det som hÀnder annars Àr ett s.k frekvens-krig dÀr de tar ut varandra och det blir omöjligt att fÄ allt att lÄta snyggt.

Detta Àr en konst man lÀr sig genom att lÀsa, lyssna och testa testa testa, det Àr sÄ man lÀr sig och till slut en dag sÄ kan du detta lika bra som att cykla och du kan i lugn och ro Àgna dig Ät att spela in och sedan vet du att det kommer att lÄta bra dÄ du ocksÄ vet vad du ska göra nÀr trackingen Àr klar och det Àr dags att mixa.

Det finns mÄnga bra siter pÄ nÀtet som behandlar dessa Àmnen nedan följer nÄgra som du kan ha stor glÀdje av om du bara tar dig tid och lÀr av de som redan kan.

http://www.saecollege.de/reference_material/index.html (musik i allmÀnhet)

http://www.andysneap.com/forum.html (mest hÄrdrocksfrÄgor men mycket inriktat pÄ gitarr

eller sök pÄ eniro, google etc sÄ skall Àven du bli upplyst.

SchkÄll sÄdÀr pÄ Fredags eftermiddagen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.