Jump to content
Annons

Kan man kombinera extern preamp med inbyggd preamp?


maxkarlstedt (oregistrerad)

Recommended Posts

maxkarlstedt (oregistrerad)

Tjena!

Om jag tar en extern preamp som t.ex. Cloudlifter CL-1 http://www.thomann.de/se/cloud_microphones_cloudlifter_cl_1_mic_activator.htm och låter min mic få gå in i den och sen ut från den och in i en interface som oxå har en preamp samt +48V, kmr detta fungera då?

Så: Mic -> CL-1 -> Interface+48V -> Samma inspelningsvolym trots lägre gain i interface?

Vad jag läst om CL-1 är att folk då har kunnat sänkat sin gain på själva inspelningsenheten pga gain som micen redan får från CL-1. Den avses för low output som ribbons, men det står att gainen bara är +25dB medan många interface gains är från +50dB å uppåt, hur går detta ihop?

Till sist; rekommenderas det att använda CL-1 till till små kondensatormikrofoner som shotguns eller är/blir det bara överflödigt med gain?

Jag har en iD14 och när jag drar upp min gain till nästsista eller sista sträcket (de 2 sträcken varav sista pekar på 10) så hör jag brus vilket kan vara känsligheten i mikrofonen eller brist i preampen. Skulle jag få nytta av CL-1 till shotguns eller är den mest ämnad att användas för low output som ribbons o.d.?

Tack för svar på förhand! / Max.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cloudlifter är inte samma sak som en preamp, utan det är en inline-förstärkare som är avsedd att kopplas mellan Mick och preamp. Den drivs av fantommatning från preampen, men skickar inte vidare fantommatningen till micken, så den går inte att använda till kondensatormickar som kräver fantommatning, utan bara till dynamiska.

Jag tycker att TritonAudio FetHead är betydligt mer prisvärd. Den fungerar på samma sätt och är både billigare och snyggare. 😉

http://webshop.holmerup.biz/mikrofoner/tillbehor/elektroniktillbehor/triton-audio-fethead.html

Triton Audio har även en modell där fantommatningen skickas vidare till micken också, om man av någon orsak behöver förstärka en kondensatormick extra.

Om du behöver skruva upp mer än ca 75% av gain, så ger de flesta preampar förhållandevis mer brus, så i sådana lägen är det oftast en bra idé med lågbrusig en inlineförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Shotgun mickar typ till kameror om Röde och liknande för nån tusing presterar enligt mig på tok för kasst för att vara till nån nytta mer än för dialog och då måste man vara nära ljudkällan. Så i det fallet blir det svårt att säga om det går att få mera "nyttig " kräm i dom med nån slags preamp så det lkudmässigt kommer i närheten av vad vi är vana vid från musikinspelning.

Enligt mig i alla fall.

Jag har testat två i prisklassen under 2000 spänn

och om man jämför med stormembranare i ungefär samma prisklass så kan det låta så här

Från min senaste test, det finns två avsnitt i den här filmen med två olika setup för akustisk inspelning eller livesändning. Ett i början och ett vid 1:06:00 ca.

https://m.youtube.com/watch?v=pBFDxHR2fQw

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...