Jump to content
Annons

Temperatur, luftfuktighet osv i studio?


Recommended Posts

Ni som byggt en studio från scratch och satt in ventilationer i diverse rum osv, hur har ni tänkt kring luftfuktighet och temperaturer i studion?

Jag har ett problem där det svajar rätt bra bland temperaturer och framförallt i luftfuktighet i våran lokal. I mitt trumrum ligger temperaturen på ca 18 grader nu och trummorna står på matta så de slipper ha direkt temperaturväxling och det finns inga fönster där. Men mina ventilationstrummor går igång då och då och ser till att det blir lite kallt. Men försöker hålla det på 18 grader och ca 45% luftfuktighet. Skulle ni försöka ändra på det?

Problemet ligger sedan i main rummet som har både akustiskt piano och alla mina gitarrer osv. Ytterväggarna är mur och våran lokal ligger på ett berg så vi har rätt bra fuktighet på sommaren och nu ligger vi på rätt torra 40%. Men våra stora fönster ser till att det kan bli varmt och instängt ändå.

Jag har satt in luftavfuktare som kommer balansera rummen där det blir lite för "vått" om våren och sommaren och kommer kompensera den ytan där mitt piano och gitarrer står. På sommaren kan solen lysa in och bli ca 24 grader och kanske 65% luftfuktighet. Vad är rimlig luftfuktighet för gitarr och piano? 40-60% fattar jag är normalt för människan så atte....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Torrt tror jag är farligare än fuktigt (spruckna gitarrlock t ex). Sedan är det svårt med trovärdig mätning, jag har tre mätare som visar just nu 31% (billig digital), 47% och 54%.

Vad visar era mätare?

Jag har ganska god kontroll och har en bra extern mätare samt en luftfuktare med inbyggd som också är av modell "bra". Innan jag satte igång den på 45% luftfuktighet så har vi legat på 40% ganska jämt. Tänker jag ökar lite i taget men väntar nu i någon dag så man är uppe i bra balans kring 45%.

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Sett ca 45% på flera ställen tidigare, nu googlade jag bara:

"Keep a digital hygrometer enclosed in your case and look for 40–50% readings. "

http://www.premiergu...cts_Your_Guitar

http://www.maurysmus...itar_humidity

What is the desired humidity level my Martin guitar should live in? 45%-55% relative humidity is optimum. If this is obtained, you minimize the risk of damage.

What happens to my Martin at 35% humidity?

At 35% relative humidity your top will begin to shrink. The soundboard may look and feel rippled or dried in. The sharp fret ends seen in 40% relative humidity will become more evident.

What happens to my Martin at 30% humidity?

At 30% relative humidity you may see cracks in your guitar. Even if you do not see a crack in the guitar, it has still lost moisture and the top has begun to sink. To make your guitar playable you may need a higher saddle.

What happens to my Martin at 25% humidity?

At 25% relative humidity more cracks are seen. Fret filing may be needed.

Spelar temperaturen någon roll? Du mäter väl relativa fuktigheten direkt och det är väl den som spelar roll?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Piano vet jag inte, men de är ju också av trä och stränginstrument, men de har väl inte lika tunna lock..

Sett ca 45% på flera ställen tidigare, nu googlade jag bara:

"Keep a digital hygrometer enclosed in your case and look for 40–50% readings. "

http://www.premiergu...cts_Your_Guitar

http://www.maurysmus...itar_humidity

What is the desired humidity level my Martin guitar should live in? 45%-55% relative humidity is optimum. If this is obtained, you minimize the risk of damage.

What happens to my Martin at 35% humidity?

At 35% relative humidity your top will begin to shrink. The soundboard may look and feel rippled or dried in. The sharp fret ends seen in 40% relative humidity will become more evident.

What happens to my Martin at 30% humidity?

At 30% relative humidity you may see cracks in your guitar. Even if you do not see a crack in the guitar, it has still lost moisture and the top has begun to sink. To make your guitar playable you may need a higher saddle.

What happens to my Martin at 25% humidity?

At 25% relative humidity more cracks are seen. Fret filing may be needed.

Spelar temperaturen någon roll? Du mäter väl relativa fuktigheten och det är väl den som spelar roll?

grymt, lite som jag tänkt då med andra ord. viss temperatur gör skillnad märker jag. iallafall om det skiftar från kallt till varmt. solen kan jag inte göra så mycket med för mina gitarrer. men alla står i ett skåp så de har inget direkt solljus. däremot får mitt piano en hel del direktsol vilket jag inte kan göra så mycket åt. har behövt stämma det fler gånger per år än tidigare men kan också bero på att pianot fortfarande håller på att "sätta sig". Inget som händer över två veckor direkt.

men jag fortsätter såhär så får vi se när det börjar bli riktigt varmt också om det blir skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan iallafall inte hitta något om luftfuktighet OCH temperatur som vore optimalt. att det skulle vara oviktigt är ju bullshit så någonstans borde det finnas...

kolla SMHI

http://www.smhi.se/k...uktighet-1.3910

Det är inte så enkelt som att läsa i en tabell:

"Då luften värms sjunker den relativa fuktigheten som på vintern då den kalla utomhusluften förs inomhus och värms"

exempel vad som händer på vintern:

Du tar in en fix mängd vattenånga utifrån i det kalla vädret. När du värmer denna luft så sjunker det relativa fuktigheten, eftersom mer vattenånga "kan lösas" i varmare luft. (Se kurvan på Smhi för absolut fuktighet). Vad du får för relativ fuktighet hemma beror alltså på yttertemperaturen, hur stor relativ fuktighet det är den dagen ute (antal gram vattenånga du tar in) och sedan vilken temperatur du har inne (hur mycket den relativa fuktigheten kommer att sjunka.)

Så du kan göra några saker för att få upp den relativa fuktigheten inne

* tillföra fukt genom någon apparat i rummet

* ha ett eget mikroklimat i caset, funkar sämre för piano 🙂

* sänka temperaturen inne.

* etc

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla SMHI

http://www.smhi.se/k...uktighet-1.3910

Det är inte så enkelt att läsa i en tabell:

"Då luften värms sjunker den relativa fuktigheten som på vintern då den kalla utomhusluften förs inomhus och värms"

exempel vad som händer på vintern:

Du tar in en fix mängd vattenånga utifrån i det kalla vädret. När du värmer denna luft så sjunker det relativa fuktigheten, eftersom mer vattenånga "kan lösas" i varmare luft. (Se kurvan på Smhi för absolut fuktighet). Vad du får för relativ fuktighet hemma beror alltså på yttertemperaturen, hur stor relativ fuktighet det är den dagen ute (volymen vattenånga du tar in) och sedan vilken temperatur du har inne (hur mycket den relativa fuktigheten kommer att sjunka.)

Så du kan göra några saker för att få upp den relativa fuktigheten inne

* tillföra fukt genom någon apparat i rummet

* ha ett eget mikroklimat i caset, funkar sämre för piano 🙂

* sänka temperaturen inne.

* etc

precis, bara att jag inte kan styra värmen då detta görs av en hyresvärd osv. och gitarrerna är alltid ute ur sina case men hålls på plats i min gitarrgarderob så att de alltid är placerade i den miljön de används i för att bäst hålla stämning osv.

så nu har jag;

2x avfuktare

1x fuktare

1x renare

😎

borde klara mig lite bättre med alla väderväxlingar som man kan ha genom att ha lokal högt uppe på ett berg

Link to comment
Dela på andra sajter

gitarrerna är alltid ute ur sina case men hålls på plats i min gitarrgarderob så att de alltid är placerade i den miljön de används i för att bäst hålla stämning osv.

Om man inte har alltför många gitarrer, är det ofta att föredra att ha dessa i case, så luftfuktaren slipper gå för jämnan. Kan bli en viss lukt också av detta mm. Men det är klart att har man en fin automatisk anläggning där man inte behöver fylla på vatten etc så funkar det bra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har alltför många gitarrer, är det ofta att föredra att ha dessa i case, så luftfuktaren slipper gå för jämnan. Kan bli en viss lukt också av detta mm. Men det är klart att har man en fin automatisk anläggning där man inte behöver fylla på vatten etc så funkar det bra också.

jag har skaffat grejer som kommer finnas med ett tag så jag är rätt noga med att det funkar. är det dålig ventilation och att gitarrer ligger i casear kan de istället börja äjdra (med reservattion för stavning) och det är inge kul det heller.. trä måste andas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har missat detta helt, kan du utveckla lite?

vi hade en jäkla massa gitarrer inne i vårt förråd som låg i sådana där rejäla flightcasear som vi hade redo och färdigpackade inför turneer osv. jättebra ventilation i rummet osv men någon gång efter att vi kom hem från en vända och hade paus i någon månad och skulle ut och fara igen hade alla band på 3 gitarrer äjdrats och fått en mossgrönliknande smörja som givetvis gick att putsa av med fin stålull men det kom tillbaka direkt så man var tvungen att göra det väldigt noggrant. då fattade jag det som om det hade blivit röta på något sätt och satt sig lite i träet så att det hela tiden kom fram igen och satte sig på all mekanik. inget farligt under en kort tid men man sätter lite i halsen när det drabbar några bra, vettiga, dyra instrument. och detta hade inte hänt om de hade varit ventilerade.

det som hade hänt då var att det på något sätt hade fått ett eget liv där inne i de förslutna casearna (antagligen lite svett och fukt som inte hade lyckats blir fullt torra - räcker tydligen med väldigt lite) så sedan dess har jag mina gitarrer ofta ute i det rum där de används istället för att ha de instängda. jag har inte fått det riktigt uträtt av någon men gissar kanske på att det också kan ha göra med någon form av kemisk reaktion mellan aluminium från flightcase till nickel och fukt osv.. eller bara förslutet case med lite fukt, jag vet inte. men det finns andra enkla förklaringar på ”inlåsta” gitarrer. En SG jr från 61 som jag har att jobba med har någon orginallack som klibbar av sig i sitt case då och då om den är inlåst för länge. (Vet inte om det är cellulosa helt och hållet…) Också det pga någon reaktion. Vilken kan jag inte svara på men gissar av värme i detta fallet. Har hänt två-tre gånger tydligen men inte så kul när man drar ut en hårig SG första gången man jobbar med en artist utan att känna till detta problem tidigare. så visst tror jag att gitarrer inte ska ligga nerpackade i casear hela tiden. räcker att någon lite bakterie från en människa kan orsaka lite skit som blir mer skit. men visst, är de torra och folk använder bomullshandskar när de spelar så fine

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag misstänker att du menar "ärga"? Det är ungefär som rost, fast det drabbar koppar och kopparlegeringar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ärg

ja tack!!! haha jag läste någon gång denna felstavning och sedan har detta orsakat hjärnkollaps 😆

jag antar också att det är så att viss mekanik har blandningar av koppar i sig för detta hände inte alla gitarrer. chromemekanik var no problems.

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Låter som det är mögel, är det det du menar? Mögelproblem blir större av smuts, fett och dålig ventilation.

nja mögel sätter sig kanske först i träet och ärgningen sätter sig först i mekaniken och borde rimligtvis kunna göra ganska stora problem det också om band eller skruvar rötnar. men ja, samma princip antar jag.

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...