Jump to content
Annons

Mixoff av The Long Wait


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Tänkte bara kolla ifall folk är lite sugna på en mixoff :-) Enbart för att man ska lära sig och utbyta idéer genom att mixa samma låt.

Fick idén från facebook då man gjorde det på denna låt från cambridge.

Förhandslyssna

http://www.previews.cambridge-mt.com/BackHomeToBlue_Full_Preview.mp3

Filerna:

http://tracker.cambr...om/tracker.php…

Min mix

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5726699/urc3lbhd.mp3

Om någon har frågor på något i mix mix så bara ställ dem :-) Självklart både ris o ros för annars utvecklas man ju inte :-)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Här kommer min mix! Svårt att få till det bra! Min idé är att dränka grejer med reverb!

Vänta kommer en ny version snart..

😱

Hann bara lyssna några sek innan den försvann 😆 Gitarrerna var för höga och sången instängd av det jag hann höra. Får se om nästa blir bättre. Får spara den här tråden och ge ett försök själv. *Upptagen de närmaste veckorna. Vi hade ju förut mixtävling för några år sen och det hade varit kul med det igen. Kanske du Anders kan vaska fram något du har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag diggar också att inte lyssna på andra mixar före, det liknar verkligheten mer. Och om jag lyssnar på mixar före blir det nästan för enkelt att göra en bra mix, och liknar inte hur det verkligen är irl på mixslagfältet;)

Tycker det är bra feel, behövs inte direkt redigeras, kanske nånstans om man skulle satsat helt ut.

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Hann bara lyssna några sek innan den försvann 😆 Gitarrerna var för höga och sången instängd av det jag hann höra. Får se om nästa blir bättre. Får spara den här tråden och ge ett försök själv. *Upptagen de närmaste veckorna. Vi hade ju förut mixtävling för några år sen och det hade varit kul med det igen. Kanske du Anders kan vaska fram något du har?

Det kanske jag kan. Ska spela in ett bluesband i morgon, får se om de kan tänka sig att släppa en session för mixoff :-) Då blir det ju med akustiska trummor osv så man får lite att pilla med också.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ok att delta även om man inte kan något om mixning? Då i ett syfte att försöka lära sig något om det och att kanske få höra lite om vad som fungerar och inte fungerar.

Det är absolut det som ÄR syftet med denna tråd! Bara kör på! Så lär vi oss av varandra :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade lite tid över för mix i helgen. Försökte få till ett "naturligt" och oproducerat sound.

https://www.dropbox....160322.mp3?dl=1

Sedan är jag ju lat också. Ingen redigering eller automation eller sånt jox. 🙂

Haha, motsatsen till min aproach, försökte få så proddat som möjligt.

Det lät bra. gillar reverbet på virvel o kick. Kan du förklara vilket reverb och lite parametrar? 🙂

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Det lät bra. gillar reverbet på virvel o kick. Kan du förklara vilket reverb och lite parametrar? 🙂

Tack!

Jag gjorde inte mycket mer med trummorna än att trigga kick och snare 50/50 med Addictive Trigger, och använde Soundtoys DevilLoc som parallellkompressor.

Reverbet är det inbyggda i Addivtive Trigger (samma som det i Addictive Drums). Fast framförallt är det naturligt rum från samplingarna som hörs.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett försök. Var inte elaka tack. 😄

https://www.dropbox....ait-02.mp3?dl=0

Inte så dåligt.

Förslag:

Basen är nog bättre i mitten.

Lite mer diskant på hela mixen.

Annars rätt bra frekvensbalans overall.

Tack!

Jag gjorde inte mycket mer med trummorna än att trigga kick och snare 50/50 med Addictive Trigger, och använde Soundtoys DevilLoc som parallellkompressor.

Reverbet är det inbyggda i Addivtive Trigger (samma som det i Addictive Drums). Fast framförallt är det naturligt rum från samplingarna som hörs.

Alright. najs.

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tiden vinyl var slutmediat så var det viktigt att basregistret var centrerat till mitten. Annars riskerade skivnålen att spåra ur.

Dessutom är det relativt safe att lägga basen i mitten. Då spelas den upp i båda högtalare och ger botten oavsett var lyssnaren är placerad.

Sedan brukar basregistret vara ganska glesbefolkat i en pop/rock-låt. Bastrummor, basar och en enstaka puka. Så det finns inget direkt behov av att sprida ut ljudkällorna.

I dansmusik och låtar med glesare instrumentering kan det däremot bli lite småtråkigt med helt centrerad bas. Då kan det vara kul att till exempel dubba instrument och sprida ut i ljudbilden. Eller köra basen genom ett stereochorus och få spridning den vägen. Eller varför inte ett långt mörkt reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...